Green leaves on a white plate
 

DROPP DIETTEN: Helseeffektene vil være mye større om man bruker sunn fornuft, spiser vanlig sunn kost og beveger oss mere. Foto: Science Photo Library

Gå ned i vekt uten å bli en «diettslave»

Suppe-dietter, lavkarbo, detox-juice, raw-food, supermat... Begynner vi ikke å gå litt lei? Hva skjedde med et vanlig sunt og uanstrengt kosthold?

Sommeren er ved veis ende, og for noen har kanskje buksa blitt litt trangere etter late dager på stranden. Da kan det være fristende å hive seg med på en mirakelkur som lover gull og grønne skoger, men det er ikke alltid dette er så lurt i det lange løp.

En landsdekkende undersøkelse gjennomført av Synovate for melk.no i 2012, viste at 640.000 nordmenn har gått på eller går på en eller annen form for diett. Dette er hele 17 % av Norges befolkning over 18 år. Siden den gang har det florert med flere diett-trender enn noen gang.

Gode vaner for å komme i form: Slik kvitter du deg med feriekiloene

Kortvarig virkning

 

Anette Skarpaas Ramm er klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubbs egen kostholdsekspert. Foto: Frode Hansen / VG

Det alle disse diettene har til felles, er at dette er noe man sjeldent klarer å leve med i det lange løp. Strenge regimer og kostholdsregler hvor det finnes mer nei-mat enn ja-mat, er noe man ofte dropper ut av etter bare noen uker.

Trenddietter er noe som kommer og går. Vektklubbs kostholdsekspert Anette Skarpaas Ramm ser at mange  «lykkes» med å gjennomføre disse diettene over korte perioder fordi det er noe nytt og motivasjonen for endring er stor. Problemet er at de faller av etter en stund og går tilbake til de gamle vanene. Da har dietten ingen effekt.

– Dersom den samme innsatsen hadde blitt lagt ned i å følge sunn fornuft, planlegge, spise variert, og bevege seg litt mer, ville helseeffektene over tid vært mye større, sier hun.

Sjekk ut: Den perfekte helgemenyen for deg som vil passe på kaloriintaket

De største diett-trendene i Norge:

LCHF

...eller lavkarbo på godt norsk, trenden som tok hele Norge med storm. Dietten går ut på kutte all form for karbohydrater til fordel for mer fett i kosten. Karbohydrater er en av de viktigste kildene til energi vi bør ha i oss i løpet av en dag.

– Kutter man ut en hel gruppe næringstoffer, som i dette tilfelle karbohydrater, går man glipp av mange sunne matvarer som er gode kilder til antioksidanter, kostfiber, vitaminer og mineraler, sier kostholdseksperten.

«Supermat»

syce482a
 

mm..tang til middag! Foto: Kristian Helgesen / VG

Maten som kalles «super» består ganske enkelt av alger, bær, røtter og gress med høykonsentrert næring som er tørket og knust til pulver. At «maten» er næringsrik skal man ikke si noe på, men at folk er villig til å kjøpe pulverisert mat til flere hundre kroner i istedenfor vanlig, like næringsfull mat i grønnsaksdisken er noe man kan spørre seg om.

Juicing

sz135133
 

Frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Foto: Frode Hansen / VG

En kost basert på drikke i form av juice som angivelig skal rense kroppen fri for avfallsstoffer og lover en sunnere, renere og friskere kropp. Det finnes uendelig mange forskjellige detox-kurer, men det er likevel ikke bevist at en slik kur vil rense kroppen for avfallsstoffer. Trolig vil nok denne kuren rense bankkontoen din bedre enn den renser kroppen din, for disse juicene er dyre. Noe denne dietten klart klarer er vektreduksjon, for selvfølgelig vil man rase ned i vekt om bare går og drikker juice hele dagen.

Fikk du med deg? Lisbeth Hansen (39) gikk ned 23 kilo på seks måneder

5:2-dietten

Denne dietten går ut på to fastedager hvor du kun skal få deg 500 kcal, det vil si kun to måltider i døgnet. Lunsj og middag. De resterende dagene kan du spise hva du vil. Det funker sikkert, og er kanskje blant de «snilleste» diettrendende. Men hva er vitsen med å holde på sånn, når man kan gå ned i vekt på en mye sunnere og mildere måte ved å spise variert og sunt.

Bruk sunn fornuft

 

Ved og spise sunt og variert kost, får du i deg de næringstoffene du trenger uten å bruke masse penger på detox-kurer eller «supermat». Foto: Fredrik Solstad / VG

– De fleste vet hva de bør endre på i kostholdet sitt. Kombinér dette med økt mengde mosjon, så vil nok mange oppleve mestring, økt velvære og bedre livsstil, sier Skarpaas Ramm.

Syntes du det er tungt å komme seg på trening? Derfor dropper vi treningen

Dette bør du satse på:

Skriv matdagbok
Hvis du registrerer hva du spiser i en periode, er dette svært bevisstgjørende. Dette er lurt å gjøre i tidlig fase og i deretter i senere perioder for tydeligere å se hvilke endringer du bør satse på.

Tenk langsiktig
Vær tålmodig med å gradvis endre vanene dine. Klarer du å minne deg selv på hvor du vil og jobbe med forbedring av kostholdet, klarer du med tiden å spise og leve som du ønsker.

Spis mer grønnsaker
Alle fornuftige typer kosthold baserer seg på plantekost. Økt grønnsaksinntak beskytter mot en rekke sykdommer, har lav energitetthet, inneholder fiber og har et høyt næringsinnhold.

Spis mer bønner, erter og linser
Dette er en god vegetabilsk kolde til protein og andre næringsstoffer.

Spis planlagt
De fleste vet hva de bør spise mer av og hva de bør begrense. Planlegger du og legger til rette, så blir det lettere å spise sunt. Du kan bruke brøkdelen av tiden du måtte ha gjort om du la om kostholdet totalt for en diett.

Spis mindre søtt og snacks
Kroppen trenger ikke sukker i det hele tatt. Finn ut hvor lite godteri og snacks du kan klare deg med. Så lenge det er en reduksjon i forhold til utganspunktet, er det en forbedring av kostholdet

Beveg deg mer
Finn ditt utgangspunkt og start forsiktig. Alt er bedre enn ingenting. Glem at andre løper en mil av gangen. Beveger du deg lite, er tjue minutters gåtur en super start! Går du fra null trening til moderat, så gir denne endringen positiv helseeffekt.

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Sommerens sunneste softis lager du selv!

Smarte og sunne grillspyd

Slik motiverer du deg gjennom løpeturen!

Den sunne frokosten du vil ha - selv på varme sommerdager

Treningsekspertenes beste tips til en aktiv ferie