igvk
 

EKTE INSPIRASJON: Det kan være vanskelig å skille mellom sunne og usunne forbilder i sosiale medier. Vi i Vektklubb synes i hvert fall de fire jentene i denne saken har sunne verdier som motiverer oss til å spise sunt og være aktive! Foto: Privat

Gode tips for et sunt, nytt år

Vi har spurt noen inspirerende Instagramprofiler om deres beste tips for et sunt 2018.

Det er et nytt år og mange har nok gått inn i det nye året med mål om en sunnere og sprekere hverdag. Derfor har vi spurt fire av våre Instagramfølgere om de kan dele sine beste tips med oss. Dette er Instagramprofiler som inspirerer oss!

Mari
 

MARI W. NORUM: – Først og fremst må du virkelig ønske å gå ned i vekt og bestemme deg for at du skal ned i vekt. Foto: Privat

Mari Widegren Norum (32 år)

Instagram: @mariwidno

Er vektklubbmedlem og har vært medlem siden 2014. Har gått ned 18 kilo totalt

– Hva skal du gjøre for å få et sunt 2018?

– Jeg skal fokusere mer på treningsformer jeg synes er gøy, ikke sette for høye krav til meg selv og heller kose meg med treningen. Man trenger ikke å pushe grenser under hver treningsøkt og man trenger ikke trene fem dager i uka, da er det lett å gå lei etter en stund og falle tilbake i gamle vaner. Jeg skal trene jevnt og trutt gjennom hele 2018. Jeg og min samboer ble enige om å kutte stygge vaner i kostholdet som oppsto på tampen av 2017, så nå har vi kastet all usunn mat og byttet ut med mye frukt og grønnsaker, som vi kutter opp og legger i vann i kjøleskapet. Da kan vi «snacke» på det når suget på noe godt kommer. Det er også populært for ungene. Utskeielser holder vi kun til lørdager eller spesielle anledninger, da er det lov å kose seg litt ekstra.

Les også: Ta tilbake lørdagsgodtet!

– Hva er ditt beste tips for de som vil ned i vekt?

– Først og fremst må du virkelig ønske å gå ned i vekt og bestemme deg for at du skal ned i vekt. Å starte halvhjertet med en vektnedgang fungerer sjeldent. Mitt beste tips er planlegging. Lag en ukeplan for middagene og kjøp inn mat en gang i uka - så slipper du unødvendige runder på butikken, der det ofte blir med noe ekstra. Et annet tips er å drikke mer vann. Det er mange kalorier å spare i forhold til andre drikker! De gangene jeg har gått ned i vekt har jeg drukket vann til nesten alle måltider, med unntak av te som også er veldig kalorifattig.
Finn en treningsform som passer deg og hold deg til dette. Det som fungere for andre fungerer nødvendigvis ikke for deg. Det er gøy å se når kroppen blir sterkere og du klarer å prestere litt bedre for hver gang.

– Hva er din favoritt- treningsøkt?

– Jeg trener ikke så ofte som jeg gjorde da jeg bevist gikk ned i vekt, men jeg prøver å få til to til tre treningsøkter i uka, og i helgene finner vi på noe aktivt sammen i familien. Da blir det ofte skogsturer, skiturer eller sykkelturer. For min del er det å trene ute i naturen en favoritt - gå på toppturer eller løpe på skogstier. Langrenn er noe jeg synes er gøy i vinterhalvåret, så skiturer blir det noen av framover. Jeg liker også variasjon så innimellom tar jeg turen på treningssentret for en styrkeøkt.

Sjekk ut: Slik kommer du i gang med utetreningen

– Hvor henter du inspirasjon fra dersom motivasjonen faller?

– Jeg tenker ofte på følelsen som kommer i kroppen etter en treningsøkt, det er ingenting som slår den. Og så lar jeg meg inspirere veldig av en gjeng spreke og motiverende damer på Instagram! Her er det mange å velge mellom, men @annepanne84 og @sunnerehilde er to jenter som har inspirert til mange av mine treningsøkter! Før- og etter-bilder er også motiverende å se på. Så husk før-bilder om du skal starte en livsstilsendring!

Her kan du finne oppskrift på Maris greske kyllingssalat! Kun for vektklubbmedlemmer.

Katrine Nilsen
 

KATRINE NILSEN: - Dersom kroppen ikke får dekket næringsbehovet sitt via kostholdet kan det føre til at vi spiser mer enn vi trenger. Foto: Privat

Katrine Nilsen (26 år)

Instagram: @bedremaltid

– Hva skal du gjøre for å få et sunt 2018?

– Fisk, Frukt og Grønt! Jeg ønsker å innføre disse tre komponentene i mitt daglige kosthold. Alltid frukt og grønt til hvert måltid. Det kan være så lite som paprika på osten, eller en gulrot som mellommåltid. Jeg ønsker også å spise fisk til minst et måltid om dagen. Dette kan være som pålegg, i lunsjsalaten eller ved middag.
2018 skal være året der jeg retter spesielt fokus på den hverdagslige aktiviteten, som foregår utenom treningsøktene. Jeg har begynt å sykle til jobben, tar trappen istedenfor heisen, går turer og velger å la bilen stå når det lar seg gjøre. I år har jeg også lyst til å begynne med orientering.

Ikke tid til trening? Gode tips til snikmosjon

– Hva er dine beste tips for de som vil ned i vekt?

– Har du et ønske om vektreduksjon vil det være nødvendig å øke energiforbruket og minske energiinntaket. Da vil du komme i en negativ energibalanse og oppleve vektreduksjon.
Spis næringsrik mat. Dersom kroppen ikke får dekket næringsbehovet sitt (vitaminer, mineraler, sporstoffer, karbohydrater, fettsyrer og aminosyrer) via kostholdet kan det føre til at vi spiser mer enn vi trenger. 
Hold blodsukkeret stabilt. Visste du at forhøyet insulinnivå kan blokkere fettforbrenning, samt stimulere fettlagring som igjen kan føre til overvekt? Et stabilt blodsukker er derfor avgjørende for vellykket vektreduksjon!
Velg grovt, magert og nøkkelhull. Det trenger ikke være komplisert. Disse tre knaggene kan hjelpe deg langt på vei.
Det er viktig og sette seg smarte mål: spesifikke, målbare, attraktive, realistiske, tidsbestemte og evaluerbare. Mestring gir motivasjon. 
Ikke gå sulten. Sjansen for å ty til raske, usunne løsninger og overspising blir større.
Dersom du ønsker å vedlikeholde ditt vekttap er det nødvendig å endre livsstilen. Dette innebærer en varig endret livsstil med sunne kostvaner og regelmessig fysisk aktivitet.
Ha minst 30 minutter fysisk aktivitet hver dag! Husk at noe er alltid bedre en ingenting.

– Hva er din favoritt-treningsøkt?

– Jeg trener to til tre ganger i uken. Min favoritt treningsøkt er når jeg løper intervaller i marka med hunden min. Det finnes ikke noe bedre enn å trene ute i frisk luft!

Litt ekstra drahjelp: Her er musikken som gir deg lyst til å trene

– Hvor henter du inspirasjon fra dersom motivasjonen faller? 

– En treningspartner! Det er så viktig å ha en partner som kan pushe deg til nye høyder og heie på deg når ikke du heier på deg selv. Samtidig blir du forpliktet til å følge opp treningsavtalen. Det handler om å gjøre hverandre gode. Ellers henter jeg mye god inspirasjon fra sosiale medier.

Her kan du finne oppskrift på Katrines raske frokostrundstykker! Kun for vektklubbmedlemmer.

hilde
 

HILDE MOEN: – Vær tålmodig, ting skjer ikke over natten og kroppen trenger tid. Foto: Privat

Hilde Moen (26 år)

Instagram: @sunnerehilde

– Hva skal du gjøre for å få et sunt 2018?

– Fortsette med min nye livsstil med sunt kosthold og masse treningsglede. Jeg skal finne balansen for å holde vekten stabil.

Les om Hildes vektreise her!

– Hva er dine beste tips for de som vil ned i vekt?

– Mine beste tips for de som vil ned i vekt er: 
Tenk kosthold - hva man spiser og når man spiser det.
Trening er en stor og bra bonus, så det er lurt å trene.
Lag deg små og realistiske mål.
Være tålmodig. Ting skjer ikke over natten og kroppen trenger tid.
Planlegging er veien til suksess og det er noe i det.
Planlegging av kosthold og trening kan være veldig lurt.
Få det sunne kostholdet og den aktive hverdagen som rutine i hverdagen.
Husk at livet ikke er perfekt og vanskelige dager vil komme. Husk da målet ditt, og hvorfor du en gang startet. Går du på en smell, starter du på nytt igjen dagen etter - bare ikke gi opp. Livet skjer! 

– Trener du? Hva er din favoritt-treningsøkt?

– Min favoritt treningsøkt er når jeg har god tid på treningssenteret og kan kombinere både kondis og diverse styrkeøvelser jeg har fått utdelt av treningssenteret. Jeg føler det er min «egentid» og da er jeg i min egne lille verden. Mitt beste treningstips er å finne en treningsform man liker. Da kommer treningsgleden og det blir gøy å dra på trening.

– Hvor henter du inspirasjon fra dersom motivasjonen faller?

– Inspirasjon henter jeg fra målene jeg har satt meg, andre Instagramprofiler og venner. Og så snakker jeg åpent om det med mine nærmeste, noe som hjelper meg på rett vei igjen og pusher meg litt.

Her kan du finne oppskrift på Hildes proteinrundstykker med gulrot! Kun for vektklubbmedlemmer.

caroline
 

CAROLINE KVALMHEIM: – Jeg syns det er viktig å være realistisk og ikke sette seg for høye mål, som bare vil knekke motivasjonen. Foto: Privat

Caroline Kvalheim (23 år)

Instagram: @makehealthyfood

– Hva skal du gjøre for å få et sunt 2018?

– Nå er jeg bare supermotivert for å fortsette med gode kostvaner og komme i gang med treningen. I 2018 tenker jeg å teste ut mange nye, sunne oppskrifter. Jeg elsker å eksperimentere på kjøkkenet, og det å ha Instagramprofilen min motiverer meg til å spise sunnere og teste ut mer. Dette året skal jeg også variere treningen mye mer, prøve nye treningsmetoder og kanskje trene mer utendørs i frisk luft. For meg er variasjon veldig viktig for å holde motivasjonen oppe og for å få fremgang.

– Hva er dine beste tips for de som vil ned i vekt?

– Ikke gå for hardt ut. Vektreduksjon er en krevende prosess, og vedlikehold av vekttapet er også en utfordring for de fleste. Så ha tålmodighet, for det tar tid. Jeg syns det er viktig å være realistisk og ikke sette seg for høye mål, som bare vil knekke motivasjonen. Varier, eksperimenter og test nye oppskrifter på sunne retter. Sunn mat er jo så godt, og variasjon er viktig for å ikke gå lei! Når jeg har lyst på noe jeg ikke egentlig burde spise, pleier jeg å tenke «er det virkelig verdt det?», det er jo bare en nytelse der og da, i de sekundene ... Men så klart: det er viktig å kose seg også!

Trener du? Hva er din favoritt-treningsøkt?

Jeg er veldig enkel når det kommer til trening. Jeg liker å sette på en god spilleliste og løpe meg en tur.

Hvor henter du inspirasjon fra dersom motivasjonen faller?

Jeg blir veldig motivert av å følge personer som lever en sunn livsstil, og å se på matprofiler på for eksempel Instagram og Tumblr. Jeg leser mye blader og på nettsider som skriver om trening og ernæring. Nytt treningstøy er jo motiverende, og en oppdatering av spillelisten på spotify gjør alltid treningen litt bedre!

Her kan du finne oppskrift på Carolines egg- og rekesalat! Kun for vektklubbmedlemmer.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Lise gikk ned 17 kilo på 5 måneder

Kosemiddager under 350 kalorier

Derfor bør du kutte ned sukkerinntaket