Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

FØR OG ETTER: Helene hadde som mål å gå ned 30 kilo før julen 2013. Det klarte hun allerede 1. juli, etter fem måneder som Vektklubbmedlem. Foto: privat

Helene har gått ned 30 kilo

Kiloene raste av den første uken som medlem. Det ga Helene Stensrud (22) fra Telemark motivasjonen hun trengte.

Helene har skrevet til oss om hvordan hun tok tak i egen livsstil og gikk ned i vekt. Vi har fått tillatelse til å dele dette med Vektklubbmedlemmer og VG-lesere.

Vekt
 

Startvekt januar 2013: 94 kilo, BMI 39,1

Ny vekt juli 2013: 64 kilo, BMI 26,6

«Høsten 2012 var lang og fylt med mange nedlatende tanker om meg selv, generelt mye latskap og fråtsing. Jeg hadde et håp om å kunne klare å nå målet og drømmen om å bli slank, og fikk stadig mange ideer om hvordan jeg skulle klare dette. Motivasjonen fant jeg imidlertid aldri.

Så en januarkveld bestemte jeg meg for å gå på vekten å se hvor galt det egentlig var. Vekten viste 94 kilo for en liten jente på 155 cm over sokkelessen! Skrekk og gru. Tårene kom og selvfølelsen knakk fullstendig.

Som overvektig ser man ikke hva som er galt med måten man lever på. Jeg bestemte meg der og da for at nok var nok. Jeg gikk på pc‘en og meldte meg inn i Vektklubb, som jeg hadde hørt flere rundt meg brukte. Dette angret jeg aldri på!

SJEKK FORSKJELLEN: Bildet til venstre ble tatt i september 2012. Bildet til høyre ble tatt i sommer. Foto: privat

Så startet reisen min. Den første uken som medlem i Vektklubb var jeg ekstremt restriktiv i matveien. Jeg kuttet ut alt av godteri og snacks, spiste mye salat og grønnsaker og beveget meg hver eneste dag. Den tredje og fjerde dagen uten godteri kom søtsuget som et sjokk. Jeg måtte ut og ta meg en røyk, og drikke en kopp te med suketter. Da dette ikke hjelp tok jeg meg en lang dusj og bestemte meg for å komme meg ut av huset, så jeg dro på besøk til noen venner for å slippe unna følelsen av å ha lyst til å spise alt som var i skuffer og skap.

Helenes tips:
 
  1. Det nytter ikke å planlegge at man skal begynne en eller annen gang, bare start nå i dag!
  2. Bruk kostdagboken til å finne ut hva som er passe porsjonsstørrelse for deg.
  3. Ha alltid en eple eller banan i vesken. Når andre spiser sjokolade kan du kose deg med noe søtt og sunt.
  4. Hvis du er på besøk hos andre og det blir servert godteri og snacks, be heller om en brødskive eller knekkebrød hvis du er sulten.

  5. Hold fokus på alt det positive du får til Ikke heng deg opp i utskeielser, start med friskt mot dagen etter.

Det var så verdt å holde ut og bekjempe søtsuget for da jeg gikk på vekten etter den første uken, som for øvrig var ganske forferdelig, så viste vekten at jeg hadde rast ned hele seks kilo! Jeg gikk fra 94 kilo til 88 kilo, helt sinnsykt. Så klart har kroppen tapt masse vann, men dette ga meg masse motivasjon til å fortsette.

Det var noen tøffe avvenningsuker i matveien, samt at jeg måtte lære meg å spise regelmessig. Jeg valgte å spise helt normal, god, norsk mat. Jeg kuttet heller ned fra tre poteter til en potet som tilbehør til middag. Hadde jeg lyst på taco på en onsdag så var det helt greit. Jeg kunne jo bare bytte ut vanlig kjøttdeig med mager kjøttdeig, bruke fullkornstortilla, mager kesam fremfor rømme. Brød var egentlig det eneste som ble nei-mat hos meg i starten. Det erstattet jeg med knekkebrød og «skorper» fra Wasa. Som pålegg gikk det mest i magre smøroster og leverpostei.

Kostholdet bestod av mye grønnsaker og frukt, moderate mengder av karbohydrater og fett, men godt med kjøtt, fisk eller kylling. Wok var favoritten en god stund. De første ukene hendte det at jeg byttet ut noen måltider med lavkalorishaker. Da spiste jeg også en frukt ved siden av og drakk masse vann.

Jeg holdt meg helt unna godteri til hverdags og bestemte meg for kun å kose meg med én ting av det jeg likte best av godteri på lørdagene. Da falt valget på en Japp, den var passe stor i størrelsen og mye sjokolade i.

Jeg tillot meg å drikke lettbrus som Pepsi max. Dette var redningen i de verste perioder med søthunger. Te med suketter, mandler og svisker var også god hjelp som mellommåltid og for å dempe søtsug på ettermiddagen eller kvelden.

Jeg gikk til innkjøp av kjøkkenvekt og var ekstremt nøye på hvilke mengder av hva jeg spiste til hvert eneste måltid. Programmet mitt anbefalte meg å spise 1900 kcal daglig, men fant fort ut at jeg holdt meg på 1200-1300 kalorier daglig. Og nei, jeg sultet meg ikke.

UT PÅ TUR: Nå har Helene som mål å trene tre dager i uken. Her har hun akkurat besteget en topp i det flotte sommerværet. – Det er så lett å bevege seg med færre kilo på kroppen. Foto: privat

Jeg fant et program på nettet om hvordan man kunne lære seg å like og løpe. Dette var et program for nybegynnere som hadde en varighet på 12 uker. Dette fulgte jeg slavisk og skjønte fort at formen ble betraktelig bedre ettersom kiloene raste av. I perioder trente jeg så mye som fem til seks ganger i uken. Dette bestod, og består fremdeles, av jogging, zumba, styrke og turgåing. Nå har jeg trappet litt ned på antall treningsøkter.

Jeg var hemmelighetsfull den første tiden som medlem i Vektklubb. Helt til tallet begynte å nærme seg minus ti kilo og familie, venner og kolleger kunne se forskjell og begynte å legge merke til at jeg var bevisst på hva jeg puttet i munnen. Jeg valgte derfor å stå frem og være åpen om hva jeg gjorde slik at presset til å gjennomføre målet mitt var litt større. Jeg ville jo ikke skuffe de andre og ikke minst meg selv. Jeg har fått stor støtte hos familie og nære venner gjennom hele prosessen. Så lenge jeg har vært åpen, har også andre vist hensyn i sosiale lag. De lar være å sette frem godteriskåler rett foran meg, og presser meg ikke til å spise usunt når jeg ikke vil.

Jeg har gått ned 30 kilo på fem, tenk FEM, måneder! Og jeg vil jo selvfølgelig takke Vektklubb for motivasjonen til å gå ned i vekt. Dagboken har blitt mitt beste verktøy.

Vennlig hilsen Helene Stensrud (22) fra Telemark»

Les flere medlemsrapporter her