Små grep når du skal kose deg i sommer kan ha stor betydning for vekten din etter sommerferien.

Fem enkle tips for å holde vekten i sommer

Publisert: 2021-07-02 17:46

Det skal ikke så mye til for å holde uønskede feriekilo unna.

I ferier er det ikke uvanlig å skli ut av gode rutiner, samtidig som man kanskje unner seg litt mer når det gjelder mat og drikke. Det kan fort bidra til noen ekstra feriekilo i løpet av sommermånedene.

Likevel er det ikke så mye som skal til for å holde kontrollen over vekten – uten at du må trene beinhardt eller avstå helt fra is, sommerpils og grillkos. Klarer du å opprettholde gode og smarte vaner som vedlikeholder formen i ferien, vil det i tillegg ikke være så tungt å etablere treningsrutiner og sunne kostholdsvaner når du skal tilbake til hverdagen.

Med fem enkle grep kan du redusere eller kanskje unngå uønsket vektøkning i løpet av ferieukene:

TA DET IS-Y: Trenger du for eksempel egentlig tre kuler med is, kanskje det holder med én eller to? Eller når du forsyner deg med dressing eller saus til grillmaten – holder det kanskje med en raus spiseskje fremfor å helle på med en full sausøse?

1. Ta kontroll over porsjonene

«Litt av alt og alt med måte» er en fin huskeregel for at du skal kunne kose deg med god mat og drikke, uten at du overdriver inntaket. Ved å bli mer bevisst på mengdene du inntar kan du faktisk spise og drikke det meste, uten at kaloribudsjettet blir sprengt.

Husk at det som oftest er smaken vi er ute etter. Spis sakte, vær til stede i øyeblikket og nyt det du inntar. Ved å ha en plan der du har bestemt deg på forhånd for mye du skal forsyne deg, er det lettere å ha kontroll og samtidig unngå mange unødvendige ekstrakalorier uten at du må takke nei til deilige sommerfristelser.

Syv triks: Matbytter som sparer kalorier

Et annet godt tips er å bruke mindre asjetter og glass fremfor store tallerkener og begre. Det visuelle har nemlig mye å si for hvordan hjernen oppfatter porsjonsstørrelse. Ofte er det slik at jo større servise du bruker, jo mer fyller du opp, og jo mer spiser og drikker du.

PUST INN: Hva med å starte dagen med en liten yogasekvens som strekker, bøyer og tøyer kroppen? Det trenger for øvrig ikke være yoga, men bare dine favorittstrekke-øvelser. Prøv, selv to minutter føles godt etterpå!

2. Lag deg en god start på dagen – hver dag!

Det høres kanskje banalt ut, men det å få en bra start på en ny dag kan ha mye å si for hvordan de kommende timene blir. Setter du en god standard tidlig er det lettere å fortsette den gode flyten. Du kan for eksempel gå en liten tur når du har stått opp, ta noen knebøy og pushups ute i frisk luft på balkongen eller bare spise en skikkelig sunn og næringsrik frokost.

Visste du: Så mye kalorier er det i helgematen

Uansett vil det å få godfølelsen inn i kroppen tidlig på dagen gjøre det enklere å fortsette med de smarte, gode valgene. Mange av oss merker også at viljestyrken og energien er mer på topp de første timene av dagen, så utnytt dette!

Gjør noe du vet vil gi deg endorfiner og positiv energi – da er det lettere å fortsette med valg som du vet er bra for deg og kroppen din.

AKTIV PÅ VANNET: Kanskje dette er sommeren du vil prøve SUP for første gang?

3. Ha en aktiv livsstil – også i ferien

Å bruke kroppen din i hverdagen er uten tvil med på å bidra til en sunnere kropp og bedre helse. Derfor er hverdagsaktivitet like viktig og smart i ferier som ellers i året. Du kan redusere stillesitting ved å for eksempel gå tur, leke ute med barna, pusle litt i hagen, ommøblere i hjemmet og så videre. Bruk gjerne sykkelen og beina fremfor å kjøre bil når du skal transportere deg selv over kortere avstander.

Snikmosjon på biltur: 10 tips for en aktiv bilferie

Det viktigste er å huske på at litt alltid er bedre enn ingenting og alle monner drar. Når du står oppreist og beveger på deg øker du forbrenningen din i tillegg til at du blant annet får bedre blodsukkerregulering. Er du i aktivitet kan det også bidra til at du reduserer uoppmerksom småspising, og jevnlig hverdagsaktivitet reduserer risiko for å utvikle livsstilssykdommer. Får du inn noen treningsøkter med fokus på muskelaktivitet og litt høyere puls er dette bare en super bonus!

VELG SMART: En halvliter pils gir omtrent 200 kcal. Et mindre glass, 0,33 l gir cirka 132 kcal. En halvliter lite øl med mindre karbohydrater gir omtrent 140 kcal. En halvliter lettøl med lavere alkoholprosent gir 120 kcal.

4. Begrens inntaket av flytende kalorier

Når det er varmt er det ekstra viktig å sørge for nok væskepåfyll. De fleste av oss vet godt at vann er og blir den beste tørstedrikken. Dette gjelder selvfølgelig også i ferier.

Likevel er det rom for å kunne kose seg med en pils i solen, et glass vin på terrassen om kvelden eller mineralvann med smak. Husk da at det finnes mange kalorivennlige alternativer når det gjelder drikkevarer både med og uten alkohol.

Sukkerfri brus og sukkerfri saft kan være et OK alternativ når du vil ha noe annet enn vann for å slukke tørsten i sommervarmen. Har du lyst på iskaffe eller en milkshake så vit at dette fort kan inneholde like mange kilokalorier som en cheese burger, uten at du får noe særlig metthetsfølelse. For mange vil derfor de flytende kaloriene komme i tillegg til vanlig mat man spiser, noe som kan resultere i energioverskudd og økt vekt over tid.

UT OG GÅ: Om du ikke har en fast turpartner kan du kanskje høre om noen har en hund som vil være med på luftetur? De firbeinte vil uten tvil sette pris på både aktiviteten og selskapet.

5. Bli en som prioriterer «walk and talk»

Etter flere måneder med strenge koronarestriksjoner har Norge sakte, men sikkert, begynt å åpne opp igjen. I sommer er det mange som skal treffe venner og familie de ikke har sett på lenge. Hvorfor ikke kombinere skravlings med en gåtur i frisk luft?

Å gå tur er både enkelt og lett tilgjengelig. Det er sosialt samtidig som man beveger på kroppen og får frisk luft. Dette er også en ypperlig mulighet til å gå på oppdagelsesferd i nabolaget eller ta gåturen som en liten sightseeingtur på feriestedet dere besøker. For mange er gåturer en god inngang til en bedre og sunnere livsstil. I tillegg kan det være et viktig verktøy i forbindelse med vektreduksjon eller for å unngå vektoppgang.

Les også: Derfor bør du gå mer, og det trenger ikke å være så mye

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

2dager

15 timer

12minutter

52 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her