SVEVER: Vektklubb tester trampolinetimen «Jump for Joy» på Stamina Mjøndalen. Her er journalist Elisabeth Stigum og resten av deltakerne i et luftig svev. Fotograf: Simen Øyen

Test av trampoline-trening: Garantert høy puls og spenstige bein

Trampoline-trening som gruppetime har kommet til norske treningssentre. Vektklubb tester hvor effektiv treningsformen er og om den passer for alle.

Norsk gruppetrening i sal har de siste årene vært preget av enkel og hard styrketrening med høy intensitet. Nå har gruppetimen hvor hver deltager har hver sin lille trampoline også kommet til Norge. Trampolinetimen finnes på flere treningssenteret rundt om i Norge. 

«Jumping Fitness» med sertifiserte instruktører ble først lansert her til lands på Stamina-senteret i Bergen for noen uker siden. Vektklubb har testet timen «Jump for joy» på Stamina Mjøndalen utenfor Drammen.

 

–Ikke all trening trenger å være blodseriøs, det er lov å ha det gøy også, sier Instruktør Ingvild Lie Indergaard (i midten). Fotograf: Simen Øyen

– Mitt førsteinntrykk var at dette er helt crazy, men etter å ha forsøkt timen er jeg helt overbevist. Dette er både morsomt og har en stor treningseffekt, forteller instruktør Ingvild Lie Indergaard. Hun er produktansvarlig for gruppetrening nasjonalt i treningssenterkjeden Stamina, som første kjede med konseptet her til lands.

– Dette er helt klart et annerledes og spennende konsept. Følelsen av å være lett og kunne hoppe er ikke alle forunt, mange medlemmer syns det er tungt å hoppe på gulv. Det er fantastisk at mange kan oppleve mesringsfølelse, forteller Lie Indergaard.

Vektklubb tester treningstrender: – Disse er verdt å prøve!

Kort om Jumping Fitness:

Dette er en kondisjonstime i sal på trampoline. I motsetning til en hagetrampoline så er poenget å hoppe ned i trampolinen, fremfor å hoppe høyt. Alle har hver sin trampoline og vi hopper etter enkel koreografi til musikk. Timen er basert på intervallprinsippet, så selv om koreografien og trinnene er enkle så vil du nok oppleve at pulsen fyker i været under arbeidsperiodene. Varighet på gruppetimen var 45 minutter

Hvem passer timen for:

Konseptet skal passe for alle, uansett alder, kjønn og fysisk form. Har du gått på en del gruppetimer som høypuls eller aerobic, så vil du kjenne igjen en del av grunntrinnene. Den åpenbare forskjeller er at du nå befinner deg på en trampoline. Jeg tror de fleste vil klare å bli svett selv på første time, for å hoppe gir høy puls.

Timen er ikke anbefalt for gravide, men hva med oss som har født barn? Jeg var spent på om jeg ville klare å gjennomføre en hoppetime uten å tisse på meg.

Min bakgrunn:

Jeg har selv jobbet som gruppetreningsinstruktør i cirka 10 år, så jeg har en del erfaring med koreografitrening til musikk. Fordelen er at jeg raskt lærer stegene og får dermed en realistisk følelse av intensiteten og effekten av treningsformen. Er man ikke så dreven på gruppetrening anbefaler jeg alltid at du tester en treningsform eller gruppetime et par ganger før du avgjør om det er noe for deg eller ikke. Det kan ta tid å lære trinn, så den første gangen vil ikke nødvendigvis gi maks treningseffekt. Jeg liker også gruppetrening i sal mye bedre fremfor å trene på egenhånd, så min vurdering kan nok være farget av det.

Slik var timen:

Vi varmet opp med noen enkle grunntrinn og teknikk. Jeg kjenner allerede at pulsen er på vei opp, dette kommer jeg garantert til å bli svett av!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Vi holder oss på trampolinen gjennom hele timen og varierer med ulike hoppetrinn som saksehopp, twist, «Jumping Jack», spark, brede eller smale hopp og mye mer. Fotograf: Simen Øyen

Hoveddelen besto av to arbeidsperioder, tre låter i den første og fire låter i den andre.

Det er lett å justere intensiteten selv med hvor mye kraft jeg legger i hoppene. Mer kraft ned i hoppet, jo tyngre blir det.

Instruktøren hadde også lagt inn elementer av balanse, det liker både kjernemuskulaturen, ankel- og kneleddene mitt.

Les også: Gjør du disse feilene på treningssenteret?

Min opplevelse:

Teknikktips:

 

– Hopp ned i trampolinen

– Trekk knærne opp mot brystet

– Hold en liten bøy i hofteleddet

– Vær litt fremoverlent

Å hoppe på trampoline er jo veldig gøy – i hvert fall syntes jeg det da jeg var yngre. Jeg kunne knapt vente med å klyve opp ta noen testhopp! Joda, det gir en ganske deilig følelse å hoppe, og spesielt når man ikke lander på et hardt gulv som er svært belastende for føtter, knær, hofter, rygg og ikke minst bekkenbunn.

Trening til musikk er veldig motiverende. Jeg glemmer å se på klokka, er mer opptatt av å følge trinnene og hoppe i vei. Jeg tror jeg hadde et stort smil om munnen under hele timen.

Trampolinetrening er etter min vurdering egnet for alle vektklasser, og en effektiv treningsform for deg som vil ned i vekt. Er målet med treningen å hjelpe på vektnedgangen er det lurt å satse på kondisjonstrening som tar i bruk de store muskelgruppene i beina og litt styrke. Kvinner vil jeg råde til å ha på en stram og god sports-BH.

trampoline5
 

Innad i treningsbransjen har YouTube-videoer av «Jumping Fitness», som det heter internasjonalt, florert etterfulgt av lattermilde kommentarer. Treningsformen fikk i alle fall meg til å le, for trampolinehopping er gøy! Fotograf: Simen Øyen

Jeg merker at kroppen ikke er 20 år lengre. Selv med «knirkende» knær, føtter som til tider verker og en korsrygg som har sittet for mye i kontorstol, var det smertefritt å hoppe på trampoline i 45 minutter.

Hva med oss som har født?

Mange som har født kan nok tenke at slik hoppetime ikke er mulig, og den største overraskelsen for min del var at det gikk overraskende fint. Anette Utgård (34) fødte for fem måneder siden og deltok også på «Jump for joy»-timen.

– Jeg kan ikke løpe eller hoppe på hardt underlag, men dette kunne jeg gjennomføre uten lekkasjer. Det er mye lettere å ha kontroll over bekkenbunnen når man hopper ned i trampolinen, for det er når man hopper opp at man mister kontrollen, sier Utgård. Hun synes det var en morsom time med fart og spenning, og forteller at hun hadde høy puls og kjente på syreterskelen.

Man må knipe og holde igjen, og noen få ganger da jeg var ekstra sliten hadde jeg følelsen av å nesten tisse på meg. Du vil i alle fall få styrket bekkenbunnen din med denne treningsformen, men jeg vil anbefale deg å vente en god stund etter fødsel før du starter opp med løpe- eller hoppetrening. Knip, knip, knip (ja, det er gørrkjedelig) for å styrke bekkenbunnen.

Komme i form etter fødsel? Slik bør du trene magen

Konklusjon:

Jeg vil påstå at dette er en skånsom og leken høyintens intervalltime. Trinnene er såpass enkle at selv med svært liten erfaring på gruppetimer vil du fint kunne henge med og få opp pulsen. Trampolinetimen er fin som «krydder» i treningen.

 

Mange av grunntrinnene minnet meg om å trene kondisjon på en BOSU-ball, som var populært som gruppetime for cirka fem år siden. Her gjør vi twist-hopp, som jeg opplevde som noe av det tyngste vi gjorde. Fotograf: Simen Øyen

Les også:

Lyst til å løpe konkurranseløp? Det er enda ikke for sent!

Matspaneren: Syrnet proteinrik melk

Maren og Charlotte har gått ned 60 kilo!

Kom deg ut i fjellheimen