Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

IKKE MULIG Å SE: Både lyst og mørkt brød kan være grovt. Du kan derfor ikke bedømme fiberinnholdet på bakgrunn av fargen du ser. Foto: Knut Erik Knudsen

Hvor grovt brød spiser du?

Innholdet av fiber i det norske kostholdet er vesentlig lavere enn anbefalt.

Kornvarer er den viktigste kilden til fiber, og Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av grove kornprodukter.

Hva er egentlig definisjonen på et grovt brød? Klarer du å avgjøre om et brød er grovt eller ikke?

Klinisk ernæringsfysiolog Inger Ottestad. Foto: Mattis Sandblad

I et grovt brød skal over halvparten av melet være hele korn, sammalt mel eller kli. Brukes betegnelsen grovbrød om et produkt med mindre enn femti prosent grovt mel, er det å betrakte som villedende merket.

Hele korn er nettopp bare det - hele korn. Sammalt mel (fint og grovt) er malt korn hvor både fiber og næringsstoffer er bevart. Kli er skallet på kornet, og her finnes mye kostfiber. Siktet mel er laget av kornets kjerne, og det har et lavt innhold av fiber og næringsstoffer.

«Brødskalaen» er en merkeordning hvor innholdet av hele korn, sammalt mel og kli i brødet er angitt i en kakemodell. Du finner den på mange brødposer. Velg det brødet hvor andel grovt er angitt som 3/4 eller 4/4.

Det er viktig å være klar over følgende: Dersom 3/4 av kakemodellen er angitt som grov, så kan det i realiteten bety at bare litt over femti prosent av melet er hele korn, sammalt mel eller kli.

Mattilsynet mener dette er på grensen til villedende merking, da mange trolig vil anta at hele 75 prosent er grovt mel ved en slik merking. Det er derfor viktig å studere grovhetsprosenten også!

FARGES MØRKT: I mange tilfeller er brødet tilsatt mørk farge, og selger godt fordi folk tror det er grovt. Foto: Frode Hansen

Både lyst og mørkt brød kan være grovt, fullkorn gir nødvendigvis ingen mørk farge. Du kan derfor ikke bedømme fiberinnholdet på bakgrunn av fargen på brødet. Tradisjonelt har malt vært benyttet i brødproduksjon. Dette gir brødet en mørkere farge, men det gjør det vanskelig å avgjøre om et mørkt brød er grovt eller ikke.

Karbohydrater, fett og proteiner i brødet tilfører kroppen kalorier, noe fiber i liten grad gjør – men det gir metthetsfølelse. Fiber fra kornvarer er forbundet med redusert sykdomsrisiko og det er en tydelig og gunstig sammenheng mellom inntak av fiber og kroppsvekt.

Norske myndigheter anbefaler økning av fiber fra korn. Mange nordmenn spiser to, tre brødmåltider per dag, og hvilket brød man velger, vil ha betydning for den daglige mengden fiber man får i seg. Jo grovere et brød er, desto mer av den gunstige typen fiber fra korn får du i deg.

Inger Ottestad, klinisk ernæringsfysiolog