Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Solskinns-vitaminet

Vitamin D er et fettløselig vitamin som dannes i huden når solstråler treffer den.

solbading.jpgFoto: Scanpix

VITAMINRIK SOLING: En solrik sommer vil gjøre sitt til at vitamin D-statusen er tilfredsstillende gjennom resten av året.

For de fleste er sollyset viktigere enn kostholdet for å få dekket D-vitaminbehovet. Men siden vi bor så langt nord, og går tildekket med mye klær store deler av året, har vi også behov for litt D-vitamin gjennom maten.

Hovedoppgaven til vitamin D er å sørge for at nok kalsium tas opp i tarmen, og at du har nok kalsium og fosfat i blodet. Disse to mineralene er blant annet viktige for skjelettet. Ved mangel på vitamin D vil ikke nydannet ben bli tilstrekkelig mineralisert. Hos barn vil det føre til rakitt (engelsk syke), som karakteriseres av mykt ben som ikke bærer barnets vekt og derfor blir deformert (hjulbent). Hos voksne kan det føre til osteomalasi (= bløtt ben) som kan være smertefullt og gi bruddskader.

D-vitaminmangel blant voksne er sjelden, men både barn og eldre kan risikere å få for lite vitamin D. Barn trenger mye vitamin D fordi de vokser og skal bygge opp et sterkt skjelett. Eldre trenger mye vitamin D fordi kroppen ikke lenger danner like mye av vitaminet i huden, og fordi de ofte er mer tildekket når de er ute, både om sommeren og om vinteren.

D-vitaminmangel kan også være et problem i enkelte innvandrergrupper fordi de går mer tildekket, er mindre ute i solen, og fordi mørkhudede trenger mer sollys for å danne vitamin D i huden enn lyshudede gjør.

Anbefalt daglig inntak av vitamin D er 10 mikrogram for barn og eldre, og 7,5 mikrogram for voksne. Foruten tran er fet fisk, margarin, egg og ekstra lett melk (vitaminberiket) gode kilder. Barn og eldre dekker dagsbehovet gjennom en barneskje tran. For en voksen person er en teskje tran nok.

Hvis du vil dekke behovet for vitamin D gjennom mat, må du spise fet fisk, det vil si laks, ørret, kveite, makrell eller sild, som middag eller pålegg flere dager i uken.

Hvis du i løpet av en dag spiser margarin på to brødskiver, ett egg og to skiver røkelaks, og drikker ett glass ekstra lett melk, vil du få i deg omtrent 5 microgram vitamin D. Hvis du spiser laks eller ørret til middag, vil du få i deg omtrent 15 microgram vitamin D fra én porsjon.

Siden vitamin D kan lagres i kroppen, kan du godt spise mye fet fisk én dag og ingenting den neste.

En solrik sommer vil gjøre sitt til at vitamin D-statusen er tilfredsstillende gjennom resten av året. For oss som bor så langt nord, kan det likevel være en god regel å ta tran i måneder med «r» i. Når du tar tran eller spiser fet fisk, får du også i deg de verdifulle omega-3-fettsyrene som blant annet har en gunstig effekt på hjerte og blodårer.

Hvis du ikke spiser fet fisk eller tar tran, kan du få i deg omega-3 og vitamin D ved å ta trankapsler.

Ta tran, spis fet fisk og nyt de solstrålene du kan, så vil du gå en sunn og frisk vinter i møte!