Nyttårstilbud!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 359,-

Hva er egentlig forbrenning?

Forbrenningen vår er todelt: Vi forbrenner kalorier når kroppen beveger seg, mens det basale stoffskiftet er forbrenningen som skjer når kroppen hviler.
joggeregn.jpg

ØKER FORBRENNINGEN: Når du løper øker du forbrenningen.

Det basale stoffskiftet, hvileforbrenningen, er de kaloriene kroppen forbrenner for å opprettholde de vanlige fysiologiske prosessene i kroppen:

Blodet skal pumpes rundt til alle kroppens organer, nyrene skal skille ut urin, vi skal puste jevnt og trutt, og kroppen skal produsere varme.

Alle disse oppgavene kroppen utfører i hvile, trenger kalorier, og de kaloriene som forbrennes til dette arbeidet, utgjør hvilemetabolismen eller det såkalte basale stoffskiftet.

Hvis ditt basale stoffskifte er 1100 kalorier, betyr dette at kroppen din forbruker 1100 kalorier av seg selv, uten at du i det hele tatt har beveget deg. Antall kalorier kroppen forbrenner i ro, er avhengig av flere forhold.

Jo større muskel- og benmasse du har, jo mer energi vil du forbrenne. Din benmasse er gitt, men muskelmassen kan du selv bygge opp, og dermed kan du øke ditt basale stoffskifte.

I tillegg forbrenner kroppen kalorier under arbeid. Men alle forbrenner ulikt antall kalorier, selv om vi skulle bevege oss akkurat like mye gjennom 24 timer. Hastigheten på stoffskiftet under arbeid bestemmes nemlig av både kjønn, alder, kroppssammensetning, kulturgruppe og arveegenskaper.

Eldre mennesker har lavere forbrenning enn yngre mennesker, blant annet fordi de har mindre muskelmasse. Menn har raskere forbrenning enn kvinner, fordi de vanligvis har mindre fettmasse.

Vi kan måle dette hvilestoffskiftet ved hjelp av et termometerlignende instrument som holdes inne i munnen, mens pasienten puster ut og inn gjennom nesen i rolig tempo i cirka ti minutter.

Hvis du ønsker å beregne, grovt regnet, hvor stort hvilestoffskiftet ditt er, kan du gjøre følgende regnestykke:

Hvis du er en kvinne på 32 år som veier sytti kilo, kan du beregne dine 24 timers forbrenning som følger: Multipliser 70 kilo med 0,9 og deretter med 24 (70 x 0,9 x 24).

Her blir antallet kalorier 1512. Om vårt eksempel tilbringer hele dagen sittende i en stol, vil forbrenningen hennes ligge omtrent på dette nivået.

Hvis hun derimot tilbringer dagen med å trene, gjøre litt kroppsarbeid og går til butikken, vil hun straks forbruke flere kalorier.

Skal du ned i vekt, må du skape et underskudd, enten ved å forbrenne flere kalorier eller ved å innta færre kalorier. Noen lurer på om de kan øke stoffskiftet i hvile hvis de trener. Dette kan skje, men det er ikke likegyldig hva du trener med. Vektløfting, i motsetning til aerobic, kan øke hvilestoffskiftet flere timer etter avsluttet trening.