- Spiste dobbelt så mye før

- Før spiste jeg enorme måltider, innrømmer Hilde Longva (23) fra Kristiansund. Nå, etter å ha gått ned 16 kilo, har hun halvert porsjonene.

longvaforweb.jpgFoto: Privat

Her er Hilde fotografert i Frognerparken i Oslo før hun begynte med livsstilsomleggingen. Da viste vekten 105 kilo.

longvanaaweb.jpgFoto: Privat

Her er Hilde fotografert i midten av juni - i en langt lettere og sprekere utgave.

Hilde Longva studerer for å bli logistikkingeniør ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, og bestemte seg i mai i fjor for å ta grep om livsstilen sin.

- Jeg har alltid vært litt større enn andre, men ser nå at jeg spiste veldig store porsjoner. Jeg spiste også mye usunn mat, som sjokolade, brus og pizza, uten å tenke over om det var sunt eller bra for kroppen, sier Hilde.

I mai i fjor veide Hilde 105 kilo, og var lite fornøyd med egen kropp.

- Jeg hadde begynt å få litt høyt blodtrykk, og begynte å tenke på livsstilssykdommer. Jeg hadde rett og slett ikke lyst til å være så kraftig og stor som ung.

Brukte tid på å forberede seg
Hilde kjøpte først et tre måneder langt medlemskap i Vektklubb.no, men gikk ikke umiddelbart i gang med livsstilsomleggingen.

- Jeg brukte de månedene til å lære meg opplegget. Så meldte jeg meg inn på nytt i august for ett år, og da satset jeg for fullt. Målet mitt er å gå ned 35 kilo, så jeg har et stykke igjen.

Et vekttap på 16 kilo merkes godt, forteller hun.

- Jeg har måttet kjøpe helt nye garderobe! Men det viktigste er at jeg nå er mye mer opplagt. Det er ikke lenger så tungt å gå, og å trene, jeg føler at jeg får mye mer overskudd når jeg spiser sunt. Og selvtilliten øker med tre hakk for hver kilo jeg går ned. Jeg føler nesten at jeg er blitt en helt annen person, sier Hilde.

Forteller åpent om omleggingen
Hun har hele tiden vært åpen, både overfor familie, venner og studiekamerater, om sitt store vektreduksjonsprosjekt.

- Jeg har fått veldig mye støtte, både fra foreldrene mine, søsteren min og fra venner. De har stilt opp for meg i stunder da jeg har slitt og hatt det tungt. De har kommet med godord, og prøvd å motivere meg, for eksempel når vekten har stått stille. Jeg har også en venninne som er i samme situasjon som meg selv, og det har vært fint å dele erfaringer med henne. Dessuten bruker jeg forumet mye, det har vært alfa omega for meg.

Hilde har syv fadderbarn i forumet.

- Når jeg prøver å støtte og motivere dem, så hjelper jeg faktisk meg selv.

Har svømt seg i form
Hilde er blitt bitt av treningsbasillen, og trener fra fire til seks ganger i uken. Hittil har hun for det meste svømt, men til høsten skal hun begynne på treningssenter, og hun har også investert i en stepmaskin til hjemmebruk, samt gåstaver.

- Jeg begynte med svømming fordi jeg fant ut at jeg måtte drive med noe som jeg liker og synes er artig. Jeg ser på svømmingen som en form for avslapning. Men nå begynner jeg å bli litt lei av å svømme, og derfor vil jeg prøve å trene litt mer variert fremover. Formen er blitt veldig mye bedre, før holdt jeg på å dø om jeg skulle springe femti meter, nå kan jeg løpe en halv time uten å stoppe.

Av og til holder det hardt å ligge unna sjokolade, synes Hilde.

- Når jeg skal kose meg, har jeg spist rosiner, drukket te, og kanskje spist en liten bit mørk sjokolade. Jeg har også oppdaget en ny og sunnere kjeksvariant som inneholder mer fiber og mindre fett og sukker. Nå vurderer jeg å legge inn litt godteri fast på lørdagene, jeg har ikke hatt noen fast godteridag til nå. Men det har gått overraskende bra å begrense seg! Nå har jeg kommet så langt, så jeg har ikke lyst til å ødelegge for meg selv med store sprekker.

Spiser hver tredje time
Hilde har gjort det til en vane å spise ofte, og la det gå maks tre timer mellom hvert måltid.

- Til froskost spiser jeg gjerne to brødskiver med pålegg, for eksempel syltetøy og ost, samt litt frukt og et glass melk. Neste måltid kan f eks være et par fiberrik-kjeks med smøreost og frukt, eller cultura med havregryn. Stort sett spiser jeg fire brødmåltider om dagen, og middag i tillegg. Jeg bruker middagsoppskrifter jeg finner på Vektklubb.no, sier Hilde.


Opprinnelig hadde Hilde bestemt seg for å nå vektmålet sitt innen hun er ferdig på høgskolen, det vil si innen mai neste år.

- Jeg vet ikke om jeg klarer å nå det målet. Jeg har bare gått ned fire kilo fra januar og frem til nå, så nå går det trått. Men jeg tenker langsiktig, og ser på hele prosjektet som en livsstilsendring som jeg skal fortsette med resten av livet, sier Hilde Longva


Tips

  • Ikke gi opp. Selv om ting går trått, så prøv å fortsette å holde motivasjonen oppe. Personlig henvender jeg meg til andre når jeg har kjempelyst på noe usunt, eller drar frem et før-bilde og sier til meg selv hvis du spiser det potetgullet, så blir du slik som før, vil du virkelig det?. Jeg får stort sett nei til svar. Denne metoden funker, du har ikke lyst til å komme tilbake til der du var.
  • Prøv å fokusere litt på trening. Det er greit å stramme opp kroppen mens du holder på. Og om vekten står stille, kan det hende du krymper i centimeter hvis du trener.
  • Bruk forumet aktivt. Du kan få så utrolig mye støtte der inne, hvis du bare er litt frempå og skriker litt høyt. Hvis du har hånda ned i potetgullposen, får du minst fem-seks stykker som sier ikke gjør det! Du kan få mye der, hvis du bruker de ressursene som finnes der.