- Fått større tro på meg selv

Å lykkes med å gå ned tyve kilo i vekt, har gitt Anita Nygård (21) fra Sokndal i Rogaland økt tro på egne muligheter.

anitaforweb.jpgFoto: Privat

Her er Anita fotografert da hun veide 80 kilo.

anitanaaweb.jpgFoto: Bjørn Aslaksen

Her er Anita nå, 20 kilo lettere. Hun har på seg en bluse til 700 kr og jeans til 650 kr, begge fra Oasis, sko fra Bianco til 600 kr, og smykker fra Glitter og Asessorize.
Styling, hår og makeup: Ingrid Bruvik

- Jeg satte meg et stort mål i forhold til vektreduksjonen, og klarte å nå det. Dette har fått meg til å tenke at jeg bør klare mye mer på andre områder også, sier Anita.

Rett før hun var ferdig utdannet frisør, fikk Anita kronisk senebetennelse i begge armene. Hun så ingen annen utvei enn å slutte i yrket, og begynne på nytt.

Samtidig som hun har jobbet med vektreduksjonsprosjektet sitt, har Anita derfor måttet omskolere seg: Nå er hun ferdig utdannet interiørkonsulent. Inspirert av egen viljestyrke, har hun har allerede satt seg et nytt mål: Hun vil bli interiørarkitekt!

En styrke å si nei
- Jeg har nok vært veldig streng mot meg selv, men det er jeg faktisk godt fornøyd med. Det er godt å klare å stå imot fristelser. Nå kan jeg ha snop i skapet, men la være å spise det.

Da Anita Nygård meldte seg inn i Vektklubb.no i juni i fjor, veide hun 80 kilo.

- Jeg var misfornøyd med meg selv, og hadde en BMI på 32. Jeg småspiste mye, og fant anledninger til å spise hele tiden; enten var det en film jeg skulle kosespise til, eller jeg trøstespiste. Eller så skulle noe feires. Det ble for mange anledninger. Nå har jeg lært at jeg kan ha det hyggelig, uten å måtte spise hele tiden.

Trygg i bikini
I sommer storkoste hun seg med bading og strandliv.

- Forskjellen fra i fjor var stor. I år følte jeg meg trygg på meg selv, mens i fjor var det om å gjøre å skjule seg mest mulig. I sommer klarte jeg å slappe av på stranden, sier Anita.

Hun er fornøyd med Vektklubb.no.

- Jeg hadde aldri klart det uten. Jeg har brukt dagboken veldig aktivt, og ført inn alt jeg spiser. Selv om jeg nå har sluttet å slanke meg, bruker jeg dagboken fortsatt, og gruer meg litt til å slutte med den.

Dagboken avslørte småspising
Anita oppdaget at hun spiste mange unødvendige kalorier da hun begynte å føre dagbok.

- Selv om jeg ikke spiste så usunt, så spiste jeg mye jeg godt kunne ha droppet. For eksempel brød ved siden av middagen. Dessuten fortsatte jeg å småspise etter måltidene. Nå spiser jeg hver fjerde time.

Anita har begynt å trene etter at hun ble med i Vektklubb.no.

- I begynnelsen trente jeg for meg selv med en aerobic-DVD. Etter at jeg hadde gått ned ti kilo, meldte jeg meg inn på et treningssenter sammen med en venninne. Hun har hjulpet meg veldig, vi har det kjempegøy sammen. Det blir alltid mer morsomt når man er to! Vi trener både spinning, og på tredemølle og ellipsemaskin.

Til frokost spiser hun polar ekstrembrød med forskjellig magert pålegg. Til lunsj ofte havregrøt med banan. Til middag lager hun gjerne kylling- eller vegetarretter, for eksempel wokretter med mye grønnsaker. Til mellommåltider spiser hun yogurt, frukt, grønnsaker og cottage cheese.

- Jeg spiser mindre brød og ris nå enn før, og savner det litt. Men jeg spiser litt søtt flere dager i uka, gjerne mørk sjokolade, eller en müslibar, og koser meg med mager kakao.

I klesbutikkene opplever nå Anita at mange av klærne hun prøver, er for store til henne.

- Det har jeg aldri opplevd før.