Nå kan Jorunn kaste medisinene

Jorunn Jensen (37) fra Vestfold hadde hatt høyt blodtrykk i fire år da hun meldte seg inn i Vektklubb.no. Etter å ha tatt av mange overflødige kilo, kunne hun i sommer slutte helt med medisinene.
jorunnfor2web.jpgFoto: Privat

Her er Jorunn fotografert på sitt tyngste. Da veide hun 74 kilo. Ikke så mye, men for hennes høyde (160 cm) føltes kiloene tyngende.

jorunnnaa1.jpgFoto: Janne Møller-Hansen

Et fersk bilde av Jorunn - tyve kilo lettere. Her er hun sminket og stylet til fest av Vektklubb.no. Jorunn har på seg satengskjørt fra Hennes og Mauritz (298 kr), bluse fra Lindex (249 kr), strømper fra Wolford, sko fra Walkabout (398 kr), palettveske fra Accessorize (325 kr) og smykke fra Lindex (79 kr). Styling: Ingrid Bruvik


jorunnnaa2web.jpgFoto: Janne Møller-Hansen

Klar for fest! Jorunn er nå av den typen som alltid tar trappene, og som trener tre, fire ganger i uken. For ett år siden hadde hun aldri trodd at hun skulle klare å få en slik livsstil.

- I februar 2006 fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe med kroppen min. Jeg meldte meg inn i Vektklubb.no for et halvt år, og satte meg som mål å gå ned 15 kilo innen 17.mai. Jeg ville nemlig inn i bunaden min, sier Jorunn.

Allerede 5.mai hadde hun nådd målet sitt.

- Å gå ned såpass mye i vekt har gått veldig lett, men det har selvfølgelig vært mange forsakelser. Men jeg har vært så veldig innstilt på å nå målet mitt. Jeg har faktisk aldri vært så målbevisst før som jeg har vært i denne prosessen, sier hun.

Men Jorunn ga seg ikke med et 15 kilo stort vekttap.

- Jeg bestemte meg like godt for å ta av fem kilo til. Og det klarte jeg. Nå har jeg vært i Stabil Profil-delen av programmet i et par måneder, og det går bra, sier Jorunn.

- Alt er lettere nå

- Jeg har større utholdenhet, bedre kondisjon og mer overskudd, både på treningen og i hverdagen. Jeg må nok si at jeg er nokså fornøyd med meg selv. Jeg hadde ikke trodd at dette var mulig for meg å oppnå. Jeg har prøvd så mange slankekurer som ikke har virket.

Jorunn trodde at hun ikke hadde nok viljestyrke til å gjennomføre Vektklubb.nos opplegg.

- Men nå som jeg har lykkes, har jeg fått mer selvtillit. Det hadde ikke vært i mine tanker, for ett år siden, og stille opp på noe som dette, sier hun.

Jorunn har fått mange positive tilbakemeldinger, noe som har varmet.

- Jeg synes det gir inspirasjon til å jobbe videre, og får meg til å tenke "søren heller, ikke gi deg".

Kiloene kom med barnefødslene
Jorunn ble overvektig i forbindelse med barnefødsler. Under siste svangerskap for fire og et halvt år siden, fikk hun høyt blodtrykk. Trykket fortsatte å være for høyt etter fødselen, og Jorunn måtte begynne å spise blodtrykkssenkende medisin for å holde det stabilt.

- Men nå er blodtrykket mitt kjempefint, og jeg har ikke spist medisiner siden i sommer. Denne helsemessige gevinsten er for meg vel så viktig som den rent kosmetiske. Nå kan jeg også bli blodgiver, noe jeg synes er veldig ålreit. Det kunne jeg nemlig ikke da jeg spiste medisiner, sier Jorunn.

Hun forteller at hun er glad i kaker og godterier. Da hun var overvektig, trodde hun at hun egentlig ikke spiste så mye.

- Men det må jeg ha gjort. Jeg hadde mange uvaner. Når jeg lagde mat, så puttet jeg gjerne litt potetgull i munnen. Eller spiste opp rester etter barna, eller kjøpte meg en sjokolade på vei hjem fra jobb. Nå er jeg mer bevisst, og velger å spise sunt, dersom jeg skal småspise.

Glad i hjemmetrening
Jorunn er opprinnelig fra Skien, men har bodd de siste ti årene i Tønsberg. Hun er gift, og har to barn på 4 og 7 år. Nå har hele familien fått et sunnere kosthold. Oppskåret frukt er blitt et populært mellommåltid.

- Jeg lager samme mat som før, men med mer grønnsaker. Selv spiser jeg mindre saus og mindre porsjoner enn før, og fyller på med grønt, sier Jorunn.

Hjemme hos Jorunn står en stepmaskin i stua. Før støvet den ned, men i år har den vært i flittig bruk.

- Den første tiden trente jeg fem, seks ganger i uka, gjerne en halv time av gangen etter at barna hadde sovnet. Først trente jeg bare på stepmaskinen, men så begynte jeg på aerobic, og jeg har også syklet en del og gått turer på kveldstid.


Tips

  • Før absolutt alt inn i dagboken! Det har vært det viktigste for meg. Jeg hadde ikke klart meg uten den. Jeg har ført inn den minste bit jeg har puttet i munnen, og har hatt full kontroll. Jeg har heller ikke spist opp treningskaloriene mine.
  • Ha gode rutiner! Tren regelmessig, og finn en måte å trene på som du liker. En stepmaskin kan være en billig investering.

  • Vær bevisst på hva du putter i munnen. Tenk før du hiver ting i deg. Når du rydder av middagsbordet, så ikke spis det som ligger igjen på tallerknene.