- Tar alltid trappene!

Grethe Nes (51) fra Oslo ga seg selv noen forbud #2013 og noen påbud #2013 da hun i fjor bestemte seg for å gå ned i vekt og begynne et nytt og sprekere liv.

GNfor.jpgFoto: Privat

Grethe ble overvektig etter sin siste barnefødsel for 27 år siden, og økte ytterligere i vekt etter at hun sluttet å spille håndball for åtte år siden.

GN2web.jpgFoto: Privat

Nå har jeg mer energi, noe jeg merker veldig godt når jeg er sammen med mine to barnebarn på halvannet og tre år, forteller Grethe. Dette bildet av Grethe og hennes eldste barnebarn ble tatt i juni i fjor. Da var hun fortsatt et par måneder fra målet.

GNnaa.jpgFoto: Mattis Sandblad

Slik ser Grethe ut nå - slank, sprek og flott!

For det første forbød hun seg selv å kjøre heis og rulletrapper. Videre forbød hun seg selv å bli treningsnarkoman. Så påbød hun seg å kunne nyte et glass vin eller en øl i ny og ne #2013 i passende anledninger. Og så påbød hun seg selv å spasere minst en time pr. dag.

- Innen august hadde jeg tatt av 25 kilo, og var blitt mye sprekere, forteller Grethe Nes, tobarnsmor og bestemor til to fra Oslo, og xx (yrkestittel) .

I januar i fjor var Grethe lei av å være stor og tung.

- Kroppen min fortalte meg at jeg burde ta meg sammen. Jeg satt for mye i ro, og var nok litt for lat. Jeg hadde forsøkt mange andre vektreduksjonsmetoder, og gått mye opp og ned i vekt.
Etter den siste barnefødselen min for 27 år siden, hadde kiloene bare satt seg fast, forteller Grethe.

Inntil for åtte år siden spilte hun håndball aktivt. Da hun ga seg, kom flere kilo krypende på.

Gått seg i form

Da Grethe meldte seg inn i Vektklubb.no, var hun bekymret for at hun skulle bli helt oppslukt av trening, og deretter gå fort lei.

- Jeg var redd for å ta knekken på meg selv. Derfor satte jeg meg små mål som jeg kan leve med. Jeg har forbud mot å stå i rulletrapper og å ta heis, og har som mål å gå en time hver dag. Jeg skriver opp hvor mye jeg går, det kan for eksempel være tre ganger tyve minutter, eller en time sammenhengende.
Grethes arbeidsplass ligger på Aker brygge i Oslo, og hun bor cirka fem kilometer fra jobben, en tur som hun ved rask gange tilbakelegger på femti minutter. Hennes mål har vært å gå til jobben når hun har følt for det.

- Til å begynne med gikk jeg for eksempel av T-banen på Jernbanetorget, i stedet for på Nationaltheateret, og spaserte derfra til jobb. Eller jeg gikk til Grønland etter jobb og tok T-banen hjem derfra. Samtidig begynte jeg å gå i rulletrappene på T-banen, og i trappene på jobben. Nå holder jeg til i 4.etg, men om noen måneder skal jeg flytte til 6.etg., og det gleder jeg meg faktisk til.

Noterte hver eneste bit
De tre første månedene i Vektklubb.no var Grethe pinlig nøyaktig med å føre dagbok.
- Jeg synes det var et slit å føre dagbok, og å legge inn hver bit jeg hadde puttet i munnen. Men jeg lærte utrolig mye om kosthold ved å bruke dagboken. Jeg har ikke følt at jeg har slanket meg i det hele tatt. Jeg spiser mer nå enn før, og oftere. Jeg tar meg tid til frokost, og har alltid et en energibar eller Bixit-kjeks i veska, og passer på at jeg får litt energi hver tredje time.

Hun har også stor glede av dansk rugbrød og speltbrød.

- Disse brødsortene er så gode, jeg synes nesten de smaker som kaker. I stedet for å spise kyllingvinger med potetgull, kan jeg nå for eksempel spise kyllingvinger med speltbrød. Og når det er kake på jobben, koser jeg meg med en brødskalk i stedet. Det gjør meg ingen ting!

Fra januar til påske smakte ikke Grethe så mye som en eneste liten sjokoladebit.

- Jeg holdt meg helt unna, og mistet søtsuget etter en stund.

Livet er bedre nå
Etter at hun ble normalvektig, har mye forandret seg, synes Grethe.

- Jeg tror at et menneske som er for stort, aldri er helt fornøyd med seg selv. Utad kan man holde masken og virke tilfreds, mens man i virkeligheten ikke liker seg selv så godt. Jeg har alltid vært blid, men nå er jeg blid på en mer avslappet måte. Jeg har godtatt meg selv nå, og føler meg mer naturlig, og må ikke hele tiden passe på å skjule kroppen min, for eksempel. Jeg har vært flink til å dekke meg til med fine klær, og mange sier til meg at "du har jo aldri vært tykk", men det vet jeg at jeg har vært, sier Grethe.

Grethe er en svoren Vålerenga-tilhenger, er medlem i supportergjengen Klanen sammen med sin sønn, og går på alle Vålerenga-kamper. Mange møtes fast på pub før kamp.

- Jeg har en regel som sier at om jeg har lyst på et glass øl eller et glass vin, så skal jeg kunne nyte det. Nå er ikke jeg den typen som heller i meg ti halvlitere, men hvis du spør noen av dem som møtes på puben før kamper, så tror jeg ikke at noen av dem har merket at jeg har vært på "slanker#2019n". Men de spør om hvor det er blitt av meg, og flere har også kommentert at jeg er blitt blidere, sier Grethe.

Hun utligner eventuelt alkoholinntak med ekstra fysisk aktivitet.

Grethe er fast bestemt på at hun denne gangen ikke skal opp i vekt igjen.

- Jeg har kastet eller gitt bort alt mitt gamle tøy, og sitter igjen med bare en bukse som et slags skremsel. Jeg har sydd inn bunaden min, og vil ikke ha noen klær å "vokse" inn i. Om tøyet begynner å stramme nå, så sier jeg "hallo, våkn opp" til meg selv.


Tips

  • Gå i trapper! Kutt ut heiser også. Og der det bare er rulletrapp, så gå den, ikke stå stille.
  • Tenk på hva du putter i munnen. Spis grovbrød i stedet for fint brød. Jeg er et pastamenneske, men har byttet ut hvetepasta med fullkornpasta. Den metter mer, og gir mindre energi. Du kan spise mer av den enn av vanlig pasta.
  • Få hjelp fra Vektklubb.no! Bruk dagboken flittig. Det har absolutt vært viktig for meg.