Elin gikk ned 33 kilo!

For nøyaktig ett år siden veide Elin Esperås (32) nesten hundre kilo.

elinesperaasforweb2.jpgFoto: Privat

Her er Elin i 2007.

elin1VKweb.jpgFoto: Eivind Griffith Brænde

Slik ser Elin ut nå, hele 33 kilo lettere.
Her er hun stylet av Vektklubb.no.
Stylist: Tom Greni
Hår: Elisabeth Andersen
Klær: Rød kjole fra Undis
Design/Bonaparte, kr 1499.
Sko fra By Malene Birger, kr 3099.
Øredobber fra Susanna G. kr 350.

elinbarnehage.jpgFoto: Privat

Her er Elin og hennes to barn på fire
og fem år fotografert i barnehagen
Elin driver sammen med en kollega.

- I november i fjor begynte jeg å slanke meg litt på egenhånd. Jeg klarte å ta av noen få kilo, og 30.desember meldte jeg meg inn her i Vektklubb.no. Da veide jeg 96 kilo, og BMI-kalkulatoren fortalte meg at jeg var kraftig overvektig, noe jeg synes var grusomt, forteller Elin Esperås fra Vegårshei i Aust-Agder.
Som så mange andre, la Elin på seg i forbindelse med røykeslutt, og deretter barnefødsler. I løpet av tyve måneder fødte hun to barn. Kiloene kom sigende på, en etter en.
- Jeg ble så opphengt i familielivet, og tenkte lite på meg selv. Jeg sluttet å trene, og det gjorde nok stort utslag, for før har jeg alltid vært veldig aktiv, forteller tobarnsmoren.

Enklere enn forventet
Elin satte seg som mål å gå ned tretti kilo i løpet av et halvt år. På dagen seks måneder senere, den 30.juni, var målet nådd!
- Det gikk greiere og fortere enn jeg hadde trodd på forhånd. Å møte sommeren tretti kilo lettere føltes som en befrielse. I løpet av det første halvåret fikk jeg veldig mye mer energi, etter hvert som jeg kom i bedre form, forteller Elin.
Hun har tatt av ytterligere tre kilo siden juni, men vil ikke gå noe mer ned i vekt, og er nå over på stabil profil-delen av programmet her i Vektklubb.no.

Personlig trener hjalp til
Elin forteller at hun tok seg råd til personlig trener i begynnelsen av sitt vektreduksjonsprosjekt.
- Treneren laget et opplegg for meg med både utholdenhets- og styrketrening. Først trente jeg bare to ganger i uka, det var mer enn nok på det tidspunktet. Så har jeg økt treningsmengden gradvis, og etter hvert trent nesten daglig. Jeg begynte å like treningen, og synes det var deilig å trene. Jeg er heldig og har et bra treningssenter der jeg bor, hvor jeg kan komme og gå ettersom det passer. Jeg har ikke følt at jeg har forsaket noe. Ofte har jeg trent tidlig på morgenen, før ungene har våknet. Det hender at barna mine vil bli med på treningen også, de har liksom blitt vant til at mamma trener, sier Elin.
Sammen med en kollega driver Elin driver en gårdsbarnehage for 22 barn, der de har geiter, høns, kaniner og fisk.

- Jeg er nå blitt mer utholdende, og synes for eksempel ikke lenger at å gå i trapper er et ork. Før tenkte jeg "uff, nå må jeg opp og hente noe på badet". Slik hadde jeg ikke lyst til å være. Jeg er småbarnsmor, og hadde lyst til å orke mer. Nå har jeg fått mye mer overskudd, og rett og slett fått lyst til mye mer.

God støtte hjemmefra
Elin lever et aktivt liv med familie og jobb, samtidig som hun er aktiv i den lokale menigheten, blant annet som søndagsskoleleder. Hun har fått god støtte hjemme.
- Mannen min har vært veldig tålmodig. Han har også gått ned 16 kilo som følge av at jeg er medlem i Vektklubb.no, forteller Elin.
- Vi påvirket hverandre, og lagde sunnere mat. Vi har forsøkt å spise så normalt som mulig, men har bare byttet ut melange med olje, kuttet ut smør, og spiser karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, for eksempel. Vi har gått over til sunnere matvarer, og spiser litt mindre porsjoner. Jeg blir jo fortere mett nå, jeg merker absolutt at kroppen har vent seg til å spise mindre. Jeg har lært meg til å kjenne etter at kroppen er mett, og forsøker å tenke over dette når jeg spiser.
Det er deilig å føle at en har kontroll over vekten, i stedet for ikke å tørre å gå på den! Og om jeg går opp et par kilo, så gjør ikke det noe, for nå vet jeg akkurat hvordan jeg skal komme ned igjen. Man skal jo dessuten kose seg iblant også.
Elin har kost seg mye med sunne middager.
- Vi har brukt veldig mye kylling og hvitt kjøtt, det er jeg glad i, og ris. I forhold til søtsaker, prøvde jeg å få tak i så mørk sjokolade som mulig, og bare til helgekos. I det første halvåret var jeg veldig streng, nå må jeg finne en balanse. Ellers har jeg spist mange, små måltider, faktisk hver tredje time, i stedet for store og sjeldne måltider.

Positive kommentarer
Elin har fått bedre selvbilde, forteller hun.
- Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger, noe som har vært inspirerende. Da jeg hadde passert åtte kilo i vektnedgang, begynte folk å engasjere seg. Folk våget å kommentere det, noe jeg synes var positivt.
Elin har også hentet inspirasjon fra Øyvind Hammer, motivsjonsekspert her i Vektklubb.no.
- Jeg har hatt nytte av å lese det han skriver. Jeg leser også en del i forumet, selv om jeg ikke skriver der noe særlig selv. Men jeg synes det er oppbyggelig å lese mye av det som står der, sier hun.

Tips

  • Meld deg inn på et treningsstudio der du trives. Ta gjerne noen timer med personlig trener, det er utrolig motiverende
  • Spis hver tredje time, og bytt ut usunne matvarer med magrere varianter.
  • Finn ut hvor mye du må trene for å forbrenne ulike matvarer. Det er motiverende kunnskap. Selv har jeg ikke "spist opp" treningskaloriene mine.