Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Matspaneren: Mager vaniljekesam versus original

Tine har denne våren kommet med et magert alternativ til den vaniljekesamen vi kjenner fra før.

 

Til venstre på bildet ser du 25 gram vaniljekesam original, som gir 31 kcal, og 25 gram vaniljekesam mager til høyre som gir 19 kcal, sammen med jordbær som gir 30-35 kcal per 100 gram.
Begge typene vaniljekesam har samme tekst på pakken: "Med sans for lette alternativer til dessert, som kakefyll, på frukt, bær og i søte paier. Tine Kesam Vanilje er en mager ferskost med vaniljesmak og kan lett bytte plass med noe av kremfløten. Ikke koke, men gjerne i varm mat som skal i stekovnen."

Jeg har pleid å bruke vaniljekesam original som et magert og godt alternativ til pisket krem som tilbehør til fruktdesserter, jordbær og eplekake. Jeg er i utgangspunktet ikke veldig glad i pisket krem, så jeg synes faktisk vaniljekesam er mye bedre enn det fetere alternativet.

Har du tips om mat- eller drikkevarer du ønsker å lese om i denne spalten?Send inn ditt tips her!

Vaniljekesam original har 7,4 prosent fett, og er i så måte ikke et veldig magert dessertalternativ. Vaniljesaus tilberedt av pulver er faktisk magrere, så at det er kommet et enda magrere alternativ er nok kjærkomment for mange av dere vektklubbmedlemmer.

Den magre vaniljekesamen inneholder bare 0,6 prosent fett. Begge typene vaniljekesam inneholder 5 prosent sukker, noe som slett ikke er ille for en dessertkrem.

Jeg smakte begge typene vaniljekesam samtidig for å sammenligne. Når man setter de opp mot hverandre på denne måten så er det faktisk en forskjell: den originale varianten har en glattere konsistens og mildere smak, mens den magre er tykkere og mer kornete i konsistensen, og har en noe syrligere smak med mer uttalt vaniljepreg.

Les om flere matvarer testet av matspaneren her!

Jeg brukte faktisk litt tid på å finne ut hvilken type jeg likte best. Etter litt smaking fram og tilbake ble konklusjonen at jeg likte den originale vaniljekesamen best, både med hensyn til smak og konsistens. Men fordi begge var gode - og den magre vaniljekesamen har såpass mye mindre fett og kalorier - vil jeg nok si at den går av med seieren likevel, i alle fall hvis man gjerne vil velge det sunneste alternativet.

Pris: ca 20 kroner for en boks på 300 gram.

Næringsinnhold per 100 gram vare:

Vaniljekesam original: 125 kcal, 6,1 gram protein, 8,6 gram karbohydrat og 7,4 gram fett.

Vaniljekesam mager: 75 kcal, 8,9 gram protein, 8,6 gram karbohydrat og 0,6 gram fett.

Vaniljesaus tilberedt fra pose: 77 kcal, 3,1 gram protein, 12,9 gram karbohydrat og 1,4 gram fett.

Vaniljesaus Piano: 149 kcal, 2,7 gram protein, 15,5 gram karbohydrat og 8,5 gram fett.


  • kesambolle.jpg

    NB! På bildene av kesam i skål uten jordbær er den magre varianten til høyre. Den magre ser fastest ut. Mens 1 ss mager vaniljekesam gir 11 kcal, gir samme mengde vanlig vaniljekesam 19 kcal.

  • kesambeger.jpg

    Boksene ser veldig like ut.