Hild Mari (28): - Mye lettere enn jeg trodde

I slutten av juli i fjor bestemte Hild Mari Sævik seg for å gjøre noe med helsen sin. Ett år etter er hun 24 kilo lettere, og er mer tilfreds med livet.

hildmarifor.jpgFoto: Privat

Slik så Hild Mari ut før

hildmarinaa1.jpgEivind Griffith Brænde

Nå er trening blitt en viktig del av Hild Maris
hverdag.

hildmarilop.jpgEivind Griffith Brænde

- Før stønnet jeg som en hval hvis jeg
gikk opp to trapper. Nå jogger jeg, forteller
Hild Mari.

- Jeg trives mye bedre med hvordan jeg er nå. Bare det å kunne kjøpe en bukse fordi jeg faktisk har lyst på den, og ikke bare fordi jeg får den på meg, er en god følelse. Jeg har sittet i mangt et prøverom og grått mine modige tårer fordi jeg ikke har funnet en eneste bukse som passet, forteller Hild Mari Sævik.

Hun har to barn på tre og fem år, og la på seg mye i forbindelse med graviditetene og fødslene.

- Alle sier jo at man går av seg alle kiloene når man ammer, men det gjorde ikke jeg.

Etter at hun hadde meldt seg inn her i Vektklubb.no, dro hun på hytta sammen med mannen sin. Han ble fascinert av hvordan kona loggførte all maten hun spiste, og da de kom hjem igjen fjorten dager senere, meldte han også seg inn.

Nå har han gått ned hele 30 kilo!

- Han har vært mye flinkere enn meg til å droppe småspisingen, forteller Hild Mari.

Da hun begynte å registrere matinntaket sitt, gikk det opp for Hild Mari at hun spiste mer enn hun trodde.

- Før kunne jeg spise meg stappmett, helt til jeg trillet. Jeg spiste mye fet mat, og jeg så fort at mye av maten jeg spiste mye av og trodde var sunn, var veldig kaloririk. For eksempel er det jo mye kalorier i pasta og poteter.

Melkesjokolade var også noe Hild Mari spiste for mye av.

- Da jeg gikk gravid kunne jeg spise en stor plate hver dag, og i tillegg drakk jeg mye sukkerholdig brus. Nå kan mannen min og jeg kose oss med noen få biter sjokolade, og virkelig nyte den, i stedet for bare å stappe den i oss, sier hun.

Hild Mari er mye i aktivitet i sin jobb som renholder. Før ble hun veldig andpusten av å gå opp et par etasjer. Nå er formen mye bedre.

- Før pustet jeg som en hval av å gå i trapper. Nå kommer jeg meg opp til fjerde etasje uten noen problemer. På jobben får vi lov til å trene en time i arbeidstiden hver uke, og vi har et bra trimrom. Jeg begynte forsiktig å trene der på tredemølle og med styrketrening, og nå har jeg også begynt å jogge.

Å komme i bedre form har fått innvirkning både på jobb- og privatlivet.

- Jeg føler meg nå mer opplagt i forhold til ungene, og kan henge mer med i deres lek, og være med ut og leke og springe. Jeg føler meg også mer energisk på jobben. Jeg ønsker meg absolutt ikke tilbake til den formen jeg hadde før.

Hild Mari sier at hun planlegger å gå ned "noen små kilo til", og så jobbe for å holde vekten.

- I en periode stod vekten min helt stille. Men da jeg begynte å trene med en venninne, løsnet det. Vi pushet hverandre litt mer, og jeg tok nok litt hardere i. Da kom vektreduksjonen i gang igjen, forteller hun.

Venninnene løper nå sammen to ganger i uka.

- Vi har en liten runde på 2,5 kilometer som vi i begynnelsen gikk og løp om hverandre. Nå løper vi hele runden. Det er selvsagt dager hvor jeg egentlig ikke har lyst til å trene, men når du først kommer i gang, så føles det alltid veldig godt.

Hild Mari har byttet ut sjokolade med sunne snacks.

- Vi spiser gjerne lavkalori fruktcoctail med vaniljesaus eller yoghurtis som hverdagskos et par, tre ganger i uka. Om vi har pølser, kjøper vi de sunne variantene. Vi er blitt mer bevisste på alt vi spiser, og er også glad for at vi nå kan gi ungene våre sunnere matvaner.

Hun synes ikke livsstilsomleggingen har vært et offer.

- Nei, det har vært forbausende lett. Jeg ble faktisk litt overrasket, jeg trodde det skulle være mye tyngre.

Tips

  • Legg alt du spiser inn i dagboken!
  • Vei all maten i begynnelsen, ikke ta noe på slump, først ved å veie maten lærer du deg mengdene du kan spise.
  • Kom deg i aktivitet, om det er en gåtur rundt kvartalet, eller å trene på treningssenter, det viktige er å komme i gang. Begynn gjerne sammen med noen, da er det lettere å motivere seg.