VK-Treneren: Rockering

Det enkle er ofte det beste, og stort sett enklere enn å trene med rockering blir det ikke. Det er morsomt og god trening å prøve å få ringen til å danse rundt hoftene i stedet for å falle ned.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

rockoverst.web.jpgFoto: Anette Sæther

De rockeringene du kan trene med i dag er store, tunge, og polstret med fargerikt gummibelegg. Vekten og bølgefasongen hjelper til å trimme musklene i hoftene og midjepartiet. Det finnes tre varianter til voksne med ulik vekt.

rock.siden.web.jpg

Å trene med rockering frembringer garantert latteren i deg.

BLI MEDLEM HER!

Å trene med rockering er nokså nytt. Det var nok av folk som rocket på 1950- og 60-tallet, men når leketøyet nå har kommet tilbake, er det med ny vri. Nå får du ringer med tyngde og bølgefasong, noe som gir rockeringen av i dag treningseffekt.

Du kan trene med rockering hvor som helst; på stuegulvet, i hagen, på svaberget eller i strandkanten. Den er og ser stor ut, men det geniale er at du kan ta den fra hverandre og putte den i en boks. Jeg kommer helt klart til å ta med meg min på ferieturer heretter, for å få opp pulsen og trene midjen i små drypp mens jeg ferierer.

Fra håpløs til glimtvis rockedronning

Det var litt frustrerende helt i begynnelsen, for jeg fikk det ikke til i det hele tatt. Men så klarte jeg to runder, tre runder, snart fem - og på et tidspunkt fikk jeg faktisk til et helt minutt. Jeg gikk altså fra å føle meg helt håpløs til være glimtvis rockedronning - på femten minutter. Det var kjempegøy da rytmen satt!

Jeg prøvde rockering-trening ved å følge et DVD-program på femten minutter. Jeg stod foran tv-skjermen og fulgte instruktøren, først gjennom en enkel og lett oppvarming uten rocking. Med bena plantet i gulvet cirka 50 cm fra hverandre, med en fot litt fram og tærne vent litt utover, stod jeg støtt og var klar for hoveddelen.

Sjekk andre treningsformer VK-treneren har testet ut her!

Jeg startet bra ved å holde ringen parallelt med gulvet og inntil korsryggen. Men derfra til å starte opp og klare å få ringen til å spinne i gjentatte bestemte vannrette runder rundt livet, var ikke like lett. Jeg forsøkte å gjøre sirkelbevegelser, men beveget antagelig hofta for mye, og ringen datt ned etter én sving.

Etter instruksjon vekslet jeg hele tiden mellom å rocke, både den ene og den andre veien, og å gjøre mer tradisjonelle styrkeøvelser som knebøy, utfall, skulderpress osv. Det var jeg glad for! 10-12 minutter med rocking i ett sett, hadde ikke gått. Jeg hadde ikke teknikk eller godt nok trente "rockemuskler" til å klare så mange runder på rad. Dessuten var det vonde "slag" på hoftekammen hver gang ringen falt ned. Det var derfor ypperlig med "intervallrocking".

Har du spørsmål om rockering eller andre treningsspørsmål? 

Jeg ble overraskende sliten av dette, og svettet i vei hele tiden, også når jeg ikke fikk det til. Jeg konsentrerte meg intenst hele økten, og rakk ikke å tenke over at jeg trente.

Plutselig, etter en del mislykkede forsøk, løsnet det. Og etter hvert skjønte jeg "cluet". Fordi jeg som barn rocket med mye mindre og lettere rockering, gikk jeg først inn i gammelt spor og rocket med alt for raske bevegelser. Når jeg så fikk dreisen på den tunge rockeringen, var det antageligvis fordi jeg beveget meg saktere, og med mindre men bestemte og kraftfulle bevegelser mot innsiden av ringen.

Da rytmen kom, fikk jeg virkelig et "kick". Ble litt fnisete, rett og slett. Da gjorde det ikke så mye at jeg våknet opp dagen etter på med symmetriske blåmerker på hoftene.

Jeg synes tiden går mye fortere når jeg trener til musikk, så neste rockeringrunde for meg blir i friluft med Madonna på full guffe. Gleder meg allerede!

Har du tips til VK-treneren? Send det inn her!

Hva trenes: Å trene med rockering med tyngde gir deg en strammere midje (du får styrket kjernemuskulatur i mage og rygg), og styrker musklene i hoften, baken og bena. Det gir også god holdning og balanse. For utrente vil det også bedre kondisjonen og bidra til vektreduksjon.

Spesielle belastninger: Som nybegynner kan det gå litt hardt utover hoftebenet. Bruker man rockering for mye de første par dagene, kan det resultere i stølhet, og i verste fall små blåmerker. Ikke bruk ringen mer enn 1-2 minutter de første dagene, og øk deretter på etter hvert som du blir vant til ringen. Husk å bytte retning med noen minutters mellomrom.

Ellers ingen spesielle belastninger.

Øktlengde: 15 minutter

Gjennomsnitts- og makspuls: 122 / 154

Kalorier forbrent: 90

Fysiske krav: Ingen spesielle

Du bør ikke bruke tunge rockeringer hvis du er gravid, har ryggskade eller er i for dårlig form. Hvis du er i tvil, snakk med din lege eller fysioterapeut før du bruker din treningsrockering.

Progresjon: Trening gjør som vanlig mester.

Fremgang i løpet av første økt er fullt mulig. Det å rocke i maksimalt ett til to minutter av gangen er nok for en nybegynner. Men fremgangen er rask, og personer som har rocket noen ganger og er over nybegynnerfasen, klarer å holde på i tyve minutter sammenhengende. Dette gir betydelig økning i treningseffekten. Når du blir i bedre rockeform, kan du bytte til ring med tyngre vekt, slik at du får større belastning og ytterligere effekt.

Tilgjengelighet : Du kan ta rockering-klasser på nettet, her www.rockeringer.no eller her www.exerto.no

Rockering til å trene med kan kjøpes på mange nettsider, som for eksempel på Flust.no

Du får den også i vanlige sportsbutikker og på noen apoteker.

På noen treningssentre, som for eksempel noen av sentrene i treningskjeden Innersvingen kan man gå på rockering-kurs.

Det går utmerket an å trene med rockering helt uten instruksjon eller program. Det er bare å prøve seg frem. Med passende ring er dette også en super aktivitet for barn.

Priser: Rockering med tyngde fås kjøpt fra kroner 350 til 500 kroner litt avhengig av vekt på ringen. Jo tyngre rockeringen er, jo dyrere er den i pris.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.