Silje (29): Ble kvitt mammakiloene

- Jeg brukte åtte uker på å gå ned fem kilo, forteller tobarnsmor Silje Marie Femtegjeld.

sxd535cfsiljeVK.jpgFoto: Espen Sjølingstad Hoen

Slik ser Silje ut nå, fem kilo slankere.
Hun er stylet og sminket av stylist og
makeup-artist Tom Greni, hår Vibecke
Gamlem. Silje er kledd i skinnbukser
fra Maggie Wonka (2999 kr), belte
(799 kr) og støvletter fra Bruuns Bazaar
(2599 kr), singlet fra Calida / Elisa Day
(350 kr), vest fra Studio Strega / Elisa
Day (490 kr), smykke fra Glitter (199 kr)
og veske fra Accessorize (389 kr).

siljemarieforweb.jpgFoto: Privat

Her er Silje fotografert før hun gikk ned
i vekt

De ekstra kiloene kom på etter hennes første barnefødsel for fire år siden.

- Vekten økte etter at jeg sluttet å amme datteren min. Etter at jeg fikk nummer to for femten måneder siden, og kiloene fortsatt satt limt fast etter at jeg sluttet å amme, bestemte jeg meg for å gjøre noe. Jeg merket at klærne mine var blitt trange og ubehagelige å gå med. Jeg har alltid veid 59 kilo, og har aldri hatt problemer med vekten. Men etter at vekten dro seg godt over seksti kilo, følte jeg at det var på tide å gjøre noe, sier hun.

Silje, som er fra Halden, er fortsatt hjemmeværende etter sin siste fødsel, men studerer litt ved siden av. Hun er utdannet adjunkt med fagkrets i norsk, tysk og geografi, og underviser både på en ungdomsskole og på videregående.

Spist vanlig mat

Silje har tidligere forsøkt å gå ned et par kilo i vekt, uten å få det til.

- Jeg tror at kroppen min gikk i forsvarsposisjon, og slankeforsøket førte bare til at jeg spiste mer mat. Når jeg nå skulle ta av fem kilo, synes jeg ikke at jeg var overvektig nok til å gå på slankekur, men synes at Vektklubb.no virket som et superenkelt opplegg. Det at man kan spise alt mulig, passet meg veldig bra. Jeg var ikke klar for å legge om kostholdet for hele familien. Så jeg har spist vanlig mat, men bare passet på at jeg ikke har oversteget mitt anbefalte kalorinivå.

Og metoden har virket, forteller Silje.

- Det har gått kjempebra! De første kiloene forsvant fort, og jeg kunne nok hatt lyst til å gå ned et par kilo til, men det virker som om kroppen min har stabilisert seg på den vekten jeg har nå, så nå trenger jeg ikke tenke over hva jeg spiser lenger.

Jeg er blitt veldig bevisst på kalorifellene, sier Silje.

For eksempel at brus inneholder mange kalorier.

- Så jeg prøver å la være å drikke brus, men jeg unner meg en sjokolade innimellom, men ikke hele tiden.

Familiens kosthold er det samme nå som før, forteller hun.

- Jeg har ikke brukt oppskriftene i Vektklubb.no, men bare passet på kalorimengden. Vi har alltid spist mye kylling og lite kjøtt, og jeg vet hva som er sunt og usunt.

Silje er glad i å jogge.

- Jogging er min favoritt, men etter at barna ble født, har jeg følt at jeg aldri har hatt tid. Da jeg begynte i Vektklubb.no, prioriterte jeg treningen, og begynte å jogge annenhver dag etter at barna hadde lagt seg. Jeg jogger i en halvtime, og har klart å gjennomføre treningen hele veien. Nå føler jeg at jeg MÅ trene, og jeg har veldig mye mer energi nå enn for eksempel da den første datteren min var på samme alder som barn nummer to er nå.

Da Silje begynte å jogge, presset hun seg ikke.

- I starten er det viktig å ta det med ro. Ikke løp for langt, gå innimellom. Oppsøk steder der det ikke er så mange folk. Ikke sett for høye krav, bare kom deg ut. Formkurven øker veldig bratt i starten, oppmuntrer hun.

Etter at mørkesesongen kom, har Silje forsøkt seg på aerobics.

- Jeg liker at treningen er intensiv og effektiv, jeg må kjenne at jeg bruker hele kroppen.

Å ha kvittet seg med fem kilo gir en god følelse.

- Det har tatt mye kortere tid enn jeg hadde trodd på forhånd. Jeg veier nå 58-59 kilo, og er veldig fornøyd.

Tips

  • Finn en treningsform som du liker å holde på med, og som passer for deg.
  • Bruk dagboken, og vær veldig nøye, så du lærer deg hva maten inneholder av energi.

  • Spis normalt. Ikke tenk at du må kutte ut det ene eller det andre. Å kutte ut alle uvaner på en gang, blir for vanskelig. Hvis du tenker at du ikke skal spise spennende ting, så klarer du ikke å opprettholde opplegget i lengden.