Line: Ned 26 kilo på ett år

Line Wikstrøm (36) fra Sørumsand, mener sunn livsstil kan sammenliknes med en hobby.

 

Her er Line fotografert før hun startet vektreduksjonen, 93 kilo, og ett år etterpå, 26 kilo lettere. - Mannen min har fått ny kone, sier Line.

- Jeg har aldri jojo-slanket meg, og helhjertet livsstilsomlegging har det rett og slett ikke vært rom for de siste årene i mitt liv, sier Line, som opplevde at vekten økte og økte.


På det tyngste veide hun rundt 100 kilo.

Line har opplevd hverdagen som krevende de siste syv årene. Hun har vært gjennom sykdommen ulcerøs kolitt, kortisonbehandling, to svangerskap og røykeslutt.


- Over en lang periode har jeg vært medisinert, trøtt, slapp, sliten, nedfor og inaktiv, og det har vært vanskelig å gjøre noe med livsstilen i denne fasen, forteller hun.

Riktig tidspunkt for å ta tak i den økende vekten lot derfor vente på seg.

Bilder: Her er Line (67 kilo) stylet av V Vektklubb.no. Hun har på seg jeans (1499 kr) fra Maggie Wonka, boots (1395 kr) fra Eurosko, kjole (499 kr) fra Culture/Blossom, armbånd (1650 kr) fra Celine Engelstad og kjede (1350 kr) fra Fairytales/Eva b. Stylist: Tom Greni. Hår: Pia Ruud.Foto: Marte Vike Arnesen
Opp nesten 40 kilo

Før første graviditet i 2003 veide Line rundt 67 kilo, og hadde aldri vært overvektig.

I første svangerskap gikk hun opp nesten 40 kilo, hvorav 30 av dem gikk av naturlig etter fødsel. Men hun nådde aldri normalvekten før hun igjen ble gravid i 2007. Etter andre og siste svangerskap stabiliserte vekten seg på et enda høyere nivå enn etter første svangerskap, på 93 kilo.

Etter seks år med fokus på helt andre ting enn seg selv, samt en vektsvingning på 33 kilo, begynte hverdagen omsider å bli litt lettere.

- Barna ble større, jeg fikk mer tid, bedre søvn, mer overskudd, og sykdommen holdt seg mer i sjakk med medisiner, forteller hun.

Høsten 2009 var hun klar

Da fant Line rom for å bekjempe de overflødige kiloene. Hun valgte Vektklubb.no som metode.

For en pliktoppfyllende småbarnsmamma krevde det likevel pågangsmot å begynne prioritere seg selv.

- Det å begynne å trene for eksempel, ble det samme som å begynne å kreve tid for meg selv av familien. Jeg møtte motstand, forteller hun.

Både Line selv, barna og mannen var blitt vant til at hun deltok i alt og alltid var tilgjengelig. Men da Line først bestemte seg, ble det et helhjertet forsøk.

- Seks timer for seg selv i løpet av en hel uke må være et minstekrav. I mange år har jeg ikke brukt noe tid på meg selv, nå har jeg tatt tiden tilbake, og ingen lider noen stor nød av det, forteller hun.

Forståelse og støtte av både mann og barn kom etter hvert, og tidsklemma løste seg.

Veien tilbake til 67 kilo

På ett år har Line klart å komme tilbake til utgangsvekten på 67 kilo, og det uten slankemat.

Det å innse hvorfor man veier for mye, er til god hjelp, i følge Line.

Hennes fraværende fokus på egen helse førte med seg blant annet et stort søtsug, hun spiste for sjelden, valgte kjappe løsninger.

- Er du helt ærlig på hva som gir deg overvekt, har du egentlig oppskriften på hvordan du skal kvitte deg med den.

For å klare å stable et nytt, sunt kosthold på bena, har filosofien om å spise så man blir mett, vært viktig for Line.

- Jeg er sint når jeg er sulten. Nå spiser jeg når jeg trenger det, og så stopper jeg når jeg er mett, forklarer hun.

Det resulterer ofte i seks, syv måltider om dagen.

- Det er slutt på å spise for å dekke et behov for å få noe godt. Slutt på kjedespising. Og slutt på å gi etter for søtsuget, forteller Line, som er sta og kompromissløs når hun først har bestemte seg.

Peanøtter med skall

Hun spiser samme frokost hver dag, og vet at den gir en god start og riktig næring.

- Uten at jeg har gått inn for det, har jeg sluttet helt å spise brød, det blir mye knekkebrød.

Hun har også byttet ut en del produkter, og spiser magrere og sunnere.

- Det er en stor omveltning å ha sluttet å la seg friste av sjokolade, sier hun.

Helt i begynnelsen var hun avhengig av å finne gode løsninger for å klare å legge av seg usunne uvaner.

- Jeg spiste peanøtter med skall. Det var litt sunnere og tok lengre tid å fortære.

Best å trene alene

Samtidig som hun ble medlem i Vektklubb.no, meldte hun seg inn på treningssenter. Der er hun tre til fire ganger i uken.

- Nå trener jeg aerobic, step, bosu, zumba og andre saltimer. Jeg har også jogget dette året, det hadde jeg aldri trodd, legger hun til.

Det var ikke bare enkelt å begynne å trene kroppen som i mange år hadde gått for lut og kaldt vann.

- Helt forferdelig, jeg trodde jeg skulle dø, sier hun.

I motsetning til mange slankere som trenger en treningspartner for å holde seg i nakkeskinnet, synes Line det er god ting å trene alene.

- Hvis jeg trener med andre, er det fare for at jeg følger andres rytme. Hvis andre detter av, så er det vanskeligere for meg å fortsette. Har jeg bare meg å forholde meg til, så trener jeg uavhengig av hva andre gjør, forklarer hun.

Stålviljen har gitt fremgang og det har blitt gøy å trene.

Planlegger godt

Line planlegger treningen for to uker fremover. Hun går på nettsiden til treningssenteret, sjekker timeplanen og booker seg på timer. Hun involverer familien i de konkrete planene.

- Da lager jeg forpliktelser for meg selv, og for familien, forklarer Line, som nå nesten er i mål.

Målet videre er først og fremst å opprettholde den sunne livsstilen, uansett hva som skjer.

Line trekker frem sjefens ordning for de ansatte på jobben, som en betydelig medårsak til at hun har fått balanse i kosten og hverdagen.

- Hver eneste morgen sørger hun for at vi samler inn penger som vi bruker på et stort fruktfat som står på kontoret hele dagen.

Det er daglige vaner som betyr noen for vekten, og hun mener den konstante tilgangen til sunne, enkle mellommåltider i løpet av arbeidsdagen, bidrar til at hun lykkes.

TIPS

  • Du kan fjerne mange ting fra kosten som gir resultater på vekten, men som du egentlig ikke legger merke til at er borte.
  • Jeg brukte jordbærsmoothie som kveldsmåltid hver dag for å bekjempe søtsuget som kom om kvelden.