Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Ikke te og kaffe i menyen?

Jeg ser ikke at te og kaffe er nevnt i noen av menyene. Betyr det at det ikke er anbefalt? Hva med grønn te?
Hilsen Randi Marie

kaffeimeny.jpgFoto: Scanpix

Hei. Nei, te og kaffe kan du gjerne drikke. Disse matvarene gir knapt noen kalorier i seg selv (om du tenker på dette), det er tilbehøret (sukker, melk ol.) som bidrar med kalorier om du bruker dette.

Sjekk kaloriinnholdet i de ulike kaffetypene her!

Grunnen til at kaffe og te ofte ikke er lagt inn i menyene, er at dette er matvarer som ikke er nødvendig for oss. Men du må gjerne velge ulike typer te og kaffe, og de bidrar med ulike typer antioksidanter.

Slik virker antioksidanter i kroppen din.

Kaffe er faktisk en god kilde til antioksidanter i det norske kostholdet. Men, det er likevel ikke slik at vi anbefaler kaffe, da frukt, bær, grønnsaker, grove kornvarer med mer også innholder antioksidanter i kombinasjon med andre gunstige stoffer som vitaminer, mineraler, fiber og karbohydrater.

I tillegg kan noen "reagere på" kaffe ved at for eksempel kolesterolet øker. Dette gjelder særlig hvis kaffen ikke er filtrert, og andre reagerer ved å ikke få sove på grunn av koffein. Grønn te innholder ikke koffein, så noen vil foretrekke denne.

Hilsen Inger Ottestad

Les her hva lege og professor i ernæring mener om kolesterolskeptikere.
.




Redaksjonen tilføyer:

Kaffe inneholder ikke kolesterol, men kaffebønner inneholder fettstoffer som cafestol og kahweol. Disse stoffene er uheldig for kolesterolnivået i blodet. Når man trakter kaffe, fanges det meste av disse fettstoffene opp i papirfilteret. Pulverkaffe er blitt filtrert før frysetørkingen. Traktekaffe og pulverkaffe er derfor ufarlig når det gjelder kolesterol. Kokekaffe, espressokaffe og pressekaffe påvirker derimot kolesterolet ugunstig (kilde: Helsedirektoratet).