Jogging er en effektiv treningsform, og er gøy, bare du kommer over den første litt smertefulle startkneika. Her Kristina Leivestad med hunden Oscar i Frognerparken. FOTO: FRODE HANSEN/VG

Joggeprogram for nybegynnere

Å løpe en en effektiv og billig treningsform som du kan gjøre overalt. Her har jeg laget et ti ukers program for deg som vil begynne å løpe. Etter ti uker vil du klare å løpe 45 minutter sammenhengende.

Anne Mette Rustaden
  • Utdannet fysioterapeut i Stockholm.
  • Har master i idrettsfysiologi fra Norges idrettshøgskole.
  • Underviser i fitness ved Idrettshøgskolen. 
  • Også utdannet personlig trener og gruppetrener.
  • Tar nå doktorgrad i fitness ved Norges idrettshøgskole.

Å løpe er en herlig treningsform! Frisk luft, god fysisk trening, naturopplevelser og mental avkobling er bare noen av godbitene.

I Norge er vi flinke til å gå på tur, og det skal vi fortsette med. Men mange ønsker å løpe, men er redde for å gjøre feil.

I et vektreduksjonsprogram er det fornuftig å starte med rask gange, slik at både hode og kropp gradvis venner seg til treningen. Det er likevel viktig å utfordre seg selv etter hvert som formen stiger, blant annet med høyere intensitet.

Veksling mellom rask gange og løp kan derfor gi en myk og fin overgang de første turene.

Løping kan føles tungt og vanskelig i starten. Muskler og ledd utsettes for en annerledes belastning. Du må derfor være flink til å tilpasse mengden. Løping gir deg god kondisjon og stor helsegevinst!

Programmet er laget for deg som har som utgangspunkt at du klarer å løpe fem minutter sammenhengende. Før du kommer dit, må du begynne å gå. Gå for eksempel i en halv time, to til tre ganger i uken, i fire til seks uker. Sørg for at tempoet økes, slik at du får treningseffekt.

Det er også lurt å gå i motbakker. Når du kjenner at formen er bedre, kan du begynne å jogge forsiktig i ett minutt, og så gå fem minutter, deretter jogge i ett minutt, og så videre. Fortsett slik til du klarer å jogge i fem minutter sammenhengende. Da er du klar for løpeprogrammet!

10 UKERS LØPEPROGRAM FINNER DU HER!


Les også: Slik får du god løpeteknikk

Daniel gikk ned 104 kilo uten slankeoperasjon

Linda følte seg for tykk for kjærlighet