Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

Nordmenn elsker kaffe og er en viktig kilde til antioksidanter. Filterkaffe er den sunneste varianten. Foto: Annemor Larsen / VG


Kaffe – bedre enn sitt rykte

Bortsett fra vann og te er kaffe den drikken det nytes mest av i verden.

Overlege Jøran Hjelmesæth. Han leder Senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst ved Sykehuset i Vestfold, og er leder i Norsk forening for fedmeforskning.

Kaffe inneholder koffein som øker mengden av stresshormoner i blodet, nedsetter følsomheten for insulin, og øker blodtrykk og puls.

Kokekaffe, presskaffe og espressokaffe inneholder også stoffer som øker mengden av det skadelige LDL-kolesterolet i blodet. Det har derfor vært gode grunner til å frykte at ufiltrert kaffe kan gi høyere risiko for hjerte- og karsykdom.

Det velrenommerte tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition publiserte i sitt marsnummer i år en stor nederlandsk studie av mer enn førti tusen personer som ble fulgt i gjennomsnittlig ni år for å se på sammenhengen mellom kaffeforbruk og kronisk sykdom. Resultatene viste at de som drakk minst fire kopper kaffe (med koffein) per dag, hadde omtrent samme risiko for hjerteinfarkt, hjerneslag og kreft som de som drakk mindre enn en kopp per dag.

Forskerne fant også ut at de som drakk mest kaffe, hadde 23 prosent lavere risiko for type 2-diabetes. Dette funnet støtter tidligere studier som tyder på at hver kaffekopp kan redusere risikoen for diabetes med inntil fem til ti prosent.

Det er påvist at kaffe har evne til å skjerpe vår oppmerksomhet og konsentrasjon, ifølge Norsk Kaffe Informasjon.

En leder i samme tidsskrift understreker at den positive effekten av kaffe først og fremst er vist for friske folk, og vi vet ikke om et høyt kaffeforbruk er like bra for mennesker som har en eller annen kronisk sykdom.

I tillegg er det først og fremst filterkaffe som er frikjent for en del helseskadelige effekter.

Det bør ikke glemmes at enkelte lidelser som søvnløshet, angst, sure oppstøt og høyt blodtrykk kan forverres av et stort inntak av kaffe. Personer med høyt blodtrykk, barn, gravide og eldre kan også være noe mer følsomme for de negative effekter av koffein og bør derfor være litt forsiktige.

Selv om nyere forskning tyder på at filterkaffe kan redusere risikoen for type 2-diabetes, er de gamle gode rådene fortsatt viktigst. Den beste måten å forebygge diabetes på er å unngå overvekt og fedme, være regelmessig i fysisk aktivitet og ha et kosthold som inneholder rikelig med frukt, grønnsaker, fullkorn og fisk.

Kaffe er derfor ikke så ille som mange har fryktet, kanskje den tvert imot har helsefremmende egenskaper. Nyt derfor din daglige kaffe med god samvittighet.

Les også: