Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

 

Blant disse matvarene finner du rikelig med karbohydrater (stivelse, sukker og kostfiber).

Karbo-kunnskap

En del nordmenn er blitt redd for karbohydrater, andre er glad i dem, og mange vet ikke helt hva det er.

 

Overlege Jøran Hjelmesæth.

Undertegnede får daglig spørsmål om karbohydrater og tror det er behov for en enkel kunnskapsoppsummering.

Karbohydratene kan deles opp i tre hovedgrupper, sukker, stivelse og kostfiber.

Sukker smaker søtt, og de forskjellige sukkerartene består av monosakkarider (ett sukkermolekyl) og disakkarider (to sukkermolekyler). Vanlig bordsukker (eks. sukkerbiter) er et disakkarid som heter sukrose og som består av to forskjellige monosakkarider; druesukker (glukose) og fruktsukker (fruktose).

Melkesukker (laktose) er også et disakkarid som består av galaktose og glukose.

Fruktsukker finnes naturlig i frukt, grønnsaker og honning og smaker søtere enn andre sukkerarter. Druesukker kan også kalles et raskt karbohydrat fordi det tas raskt inn i blodet fra tarmen med påfølgende rask stigning av blodglukose (blodsukker) og insulin. Fruktsukker tas også raskt opp i blodet, men gir ikke samme raske stigning i blodsukker og insulin. For mye fruktsukker kan imidlertid påvirke blodfettstoffene på en uheldig måte.

Stivelse består av lange kjeder av druesukker og finnes i mel, pasta, ris og poteter. Stivelsen i hvitt brød løses raskt opp i tarmen og tas raskt opp i blodet. Stivelse kan derfor også regnes som et raskt karbohydrat. Det finne imidlertid forskjellige typer stivelse, og noen er mer eller mindre motstandsdyktige mot nedbrytning i tynntarmen, og kalles derfor resistent stivelse. Disse har egenskaper som ligner de kostfiber har.

Kostfiber er karbohydrater som ikke fordøyes i mage og tynntarm. Derfor tilfører kostfiber kroppen mye mindre energi (kalorier) enn stivelse og sukker. Frukt, grønnsaker, havre, bygg og belgfrukter inneholder såkalt vannløselige fiber som senker blodets innhold av kolesterol og stabiliserer blodsukkeret. Uløselige fiber finnes blant annet i grove kornprodukter og grønnsaker og forebygger forstoppelse, hemoroider og utposninger på tykktarmen.

Hvorfor spise karbohydrater? Karbohydrater er i tillegg til fett, en av kroppens viktigste energikilder. Dersom du spiser grove kornprodukter og minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag, får du en balansert tilførsel av gode karbohydrater som også inneholder viktige vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Et slikt kosthold bidrar også til fine matopplevelser og forebygger overvekt, type- 2 diabetes, høytblodtrykk og hjerte- og karsykdom.