Karin (28): Tilbake i trivselsvekt

Karin Luise Hillestad (28) fra Klepp i Rogaland gikk opp fra 60 til 85 kilo i sitt siste svangerskap. 13 kilo gikk av naturlig, mens resten ble sittende igjen.

front.karin.no.web.jpgFoto: Privat

TILBAKE TIL 60 KILO: I tillegg til mer over-
skudd , større tålmodighet og bedre
kondisjon, føler Karin seg mer vel når hun
kler seg. - Nå er det moro å kjøpe klær,
sier hun.

karinfør.nestoverstvk.web.jpgFoto: Privat
karinvk3.web.jpgFoto: Markus Aarstad

NÅ: Her er Karin stylet av Vektklubb.no.
Jeans Wonka denim (1499 kr) fra Maggie
Wonka, Brokadegenser (700 kr) og vest
(1200 kr) fra Maya Bie, Sko (298 kr)
og ring (29.50 kr) fra H&M.
Stylist: Tom Greni. Hår: Merete Torkildsen.

Før Karin ble mor til to barn, lå vekten hennes på rundt 60 kilo.

Etter store vektsvingninger og de to svangerskapene, stabiliserte vekten seg på 71 kilo.

- Det var elleve kilo for mye, sier Karin.

Mange mislykkede forsøk på å gå ned i vekt

I forbindelse med første svangerskap i 2005 gikk Karin opp 15 kilo. Under halvparten av kiloene forsvant av seg selv, og resten forsøkte hun å bli kvitt ved å trene og følge en lavkaloridiett.

I 2008 ble hun igjen gravid, og denne gangen gikk den 165 cm høye jenta opp nærmere 25 kilo.

- Jeg både trente og spiste ganske sunt under graviditeten, men porsjonene var antageligvis altfor store, forteller hun.

Også før graviditetene hadde Karin vært gjennom flere mislykkede forsøk på å kvitte seg med overvekt. Hun hadde forsøkt ulike lavkaloridietter, og drakk Herbalife milkshakes.
karinfør.nestoverstvk.web.jpg
- Jeg gikk ned i vekt, men så gikk jeg opp igjen veldig fort etter at kuren var ferdig og jeg gikk tilbake til gamle vaner, forteller hun.

Selv om hun opplevde mye motgang, ga hun seg ikke.

I april 2009 melde hun seg inn i Vektklubb.no.

- Da minstemann var syv måneder og jeg fortsatt veide 71 kilo, ville jeg ha hjelp til å endre livsstil. Jeg orket ikke enda en lavkalorikur, forteller Karin.

Lettere i kroppen og lettere til sinns

Etter ett år med hjelp til livsstilsendringer i Vektklubb.no, har Karin klart å komme tilbake til trivselsvekten på 60 kilo.

I takt med vektreduksjonen har hun kommet i bedre form, fått mer overskudd, større tålmodighet og gode levevaner. Hun føler seg dessuten mer vel hver gang hun kler seg.

- Nå er jeg mer fornøyd med kroppen, og det er det moro å kjøpe klær, sier hun.

Tobarnsmoren har fått faste treningsvaner

- Jeg har blitt glad i å jogge, nesten hekta, vil jeg si. Trening gjør meg i bedre humør og jeg orker mer, forteller hun.

Tre til fire ganger i uken jogger hun hjemmefra med musikk på ørene, uansett vær.

- Før kunne jeg ha daffe treningsøkter, enten aerobic eller løp på tredemølle, jeg ble ikke så andpusten. Når jeg jogger er jeg flinkere til å presse meg, og jeg merket bedring på kondisjonen allerede etter tre ganger, sier hun.

- Jeg har blitt flink til å gjennomføre, men det er ikke alltid like lett å sprette opp av sofaen for å jogge i 30-40 minutter, legger hun til.

Den veldig gode følelsen hun får etterpå og effekten på vekten, driver henne.

Når Karin trener er det først og fremst jogging, men av og til går hun tur med vognen, gjør styrkeøvelser eller sykler på ergometersykkel.

- Jogging er veldig kjekt, det krever lite planlegging og er derfor gjennomførbart - selv med familie, sier hun.

Slutt på forbud

I Vektklubb.no har hun kunnet spise alt, men ikke for ofte.

- Jeg gikk ikke ned i vekt av å nekte meg selv mat. Det ble helt feil. Endelig fikk jeg hjelp til et slankende kosthold som samtidig ga meg energi, forteller hun.

Å nekte seg selv mat, førte til sprekker. Når hun tidligere prøvde å spise lite og det gikk galt, tenkte hun at det ikke hadde noe å si om hun fortsatte å spise. Da endte hun opp med å spise usunt hele helgen.

- Jeg går på sprekker nå og, men det gjør ikke noe, og får ikke så store konsekvenser, legger hun til.

Måtte redusere middagsporsjonene

Daglig loggføring i den elektroniske dagboken har hjulpet Karin med å holde fokus. Den faste rutinen har dessuten bidratt til at hun har et jevnere og moderat kaloriinntak.

- Jeg skjønte raskt da jeg begynte å registrere mat og drikke, at jeg spiste alt for store porsjoner, sier Karin.

Nøye loggføring avslørte spesielt for store middager, og behovet for kostholdsråd oppstod.

- Menyene ga meg en god ide om hvor stor middagen burde være, etter jeg begynte å følge tipsene om kalorimengder og fordeling, begynte vekten å rikke seg, sier hun.

I begynnelse veide hun middagene hver dag, var generelt påpasselig med størrelsen på måltidene, og fulgte tipsene om å velge sunnere matvarer.

- Nå er mye blitt en vane, men jeg registrerer den dag i dag som oftest all mat i dagboken.

Karin takler ferier og lørdager på sin måte

Mengder og porsjoner er Karins største utfordring, særlig i helger og ferier.

- Det skal ikke mye til før jeg spiser for mye. Før skeiet jeg ut fra torsdag til søndag på grunn av utfordringer med tilgjengelig usunn mat og sosialt liv, men nå klarer jeg å stå i mot, sier hun.

Lørdag er den største utfordringen, men ved å bruke dagboken, takler hun som regel å begrense seg.

- Før jeg putter for mye i munnen, tenker jeg gjennom det jeg har lært, og vet at jeg skal skrive opp alt i dagboken etterpå, utdyper Karin.

Hun planlegger på forhånd hva hun skal spise på lørdagskvelden, og tar gjerne en treningsøkt først.

Nå gjennomfører hun jevnlig trening uansett hvor hun er, også på ferie.

- I Hellas jogget jeg regelmessig, det har jeg aldri gjort før, sier hun veldig fornøyd, og legger til at hun har lest og fått inspirasjon til trening på ferie i Vektklubb-artikler.