GRØNN LASAGNE: Dropp kjøttdeigen til fordel for spinat, purre og hvit saus. Det gir en ny spennende vri på middagsfavoritten. Foto: Petter Oftedal / VG

Kjøttfri dag

Bærekraftige kostråd som er godt for kloden og godt for helsen.

 

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist er matspaner og ekspert i Vektklubbs fagpanel. Til daglig jobber hun ved Sørlandet Sykehus. Foto: Petter Emil Wikøren / VG

I 2050 forventes vi å være 9-10 milliarder mennesker på kloden. Med tanke på at alle disse munnene skal mettes, er det på høy tid å se på hvordan vi kan gjøre matproduksjonen mer bærekraftig. Det er ikke mulig å produsere nok mat til verden dersom standarden skal være dagens vestlige kosthold.

Kostrådene har tradisjonelt sett basert seg på hva vi vet om matens effekt på helsen. I de nordiske næringsstoffanbefalingene som kom i ny versjon i for noen år siden er det inkludert et kapittel om bærekraftig kosthold og miljømessige hensyn med tanke på matproduksjon.

De fleste av dere har nok hørt uttrykket «kjøttfri mandag», eller «meatfree monday» som det opprinnelig heter. Eller Framtiden i våre henders «ta et kjøttkutt for klimaet». Det er ikke tilfeldig at kjøttet har kommet i fokus når det gjelder mat og miljø.

  • Dersom alle husholdninger i Norge spiste en kjøttmiddag mindre i uka vil det tilsvare å fjerne i underkant av 200 000 biler fra veiene.
  • Kjøttproduksjon står for 18 prosent av verdens klimagassutslipp.
  • En kilo kjøtt tilsvarer utslippene fra 200 kilometers bilkjøring.

Et miljøvennlig kjøttforbruk er derfor å spise mindre kjøtt. Samtidig vet vi at kjøttforbruket i Norge har steget fra 46 kilo i 1989 til anslagsvis 80 kilo i år. Det er nesten en dobling på bare 25 år.

Vi synes å være mer villige til å ta miljøvennlige valg dersom det også gir oss helsegevinst. 

Få inspirasjon fra bildedeletjenesten Instagram til å finne kjøttfrie oppskrifter; #meatfreemonday

Del dine beste oppskrifter på instagram ved å tagge bildene med #vgvektklubb

Derfor bør du kutte kjøtt

 

MER SMAK: Tilsett litt pesto i grønnsakssuppen for ekstra god smak. Foto: Petter Oftedal / VG

Her er noen gode helsemessige argumenter for å redusere kjøttforbruket:

  1. Å spise mindre rødt kjøtt reduserer risikoen for en rekke kreftformer.
  2. Å spise mindre rødt kjøtt gir et lavere inntak av mettet fett, som igjen kan gi lavere risiko for hjerte-karsykdommer.
  3. Dersom du erstatter kjøttmiddagen med mer belgfrukter, grønnsaker, nøtter og frø vil du få i deg mer kostfiber, vannløselige vitaminer og antioksidanter.

En omlegging fra dagens kosthold til et kosthold i tråd med de norske og nordiske kostholdsanbefalingene vil føre til både et mer bærekraftig og et mer helsemessig godt kosthold. Dette skyldes først og fremst fordi kostrådene anbefaler et kosthold med mer plantebasert mat og mindre kjøtt enn det vi nordmenn faktisk spiser i dag.

Jeg vil slå et slag for en kjøttfri mandag. Dropp kjøttet til middag på mandag til fordel for en vegetarrett.

Godt for kloden, godt for helsa!

Deilige vegetaroppskrifter:

 

WOK GRØNNSAKENE: Bruk kryddere som chili, ingefær, hvitløk, lime, sitron og soya for å tilsette rettene masse smak. Foto: Magnar Kirknes / VG

(kun for Vektklubb-medlemmer)

Vegetarlasagne

Grønnsakslasagne med spinat og cherrytomater

Chili sin carne

Grønnsakssuppe med makaroni

Spicy wok med byggris

Middelhavssuppe med bønner og yoghurt

Grønne pannekaker med wokede grønnsaker

Kikertgryte med tomat

Vegetargryte med kikerter og couscous

Pad thai

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.