Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Knuser myten om tung benbygning

Har du hørt folk si at de veier mye fordi de har tung benbygning? De tar feil.

 

Inni er vi like tunge

Bildet over er et såkalt skjelettcintigrafi, som viser cellene som bygger opp skjelettet, i motsetning til et røntgenfotografi, som viser benas anatomi. Svarte prikker viser kreft eller skade. Cintigrafi benyttes hovedsakelig for å påvise spredning av kreft til skjelettet, infeksjon til skjelettet eller idrettsskader. Dette bildet er av en overvektig kvinne. De svarte prikkene som vises i knær, føtter, ankelledd og tær tyder på slitasje som følge av overvekt.

 

Faktisk varierer vekten av benbygningen vår med bare omtrent 750 gram for kvinner, og med cirka en kilo for menn.
- En gjennomsnittlig kvinnes skjelett veier cirka 2,5 kilo, mens en gjennomsnittlig manns skjelett veier cirka 3,5 kilo. Vekten av bena til gjennomsnittspersonen varierer med pluss eller minus tretti prosent, sier professor dr. med. Jan A. Falch ved Poliklinikk for osteoporose ved Aker universitetssykehus.
Han har ofte hørt pasienter forklare sin tunge vekt med at de har "tung benbygning".
- Da forteller jeg dem at vekten kommer fra bløtdelsmassen, og ikke fra skjelettet, sier Falch.
Altså kommer vekten fra muskel-, fettvev og væske - ikke fra knokler eller brusk.


Mosjon avgjør
Enkelte er genetisk disponert til å ha en stor muskelmasse.
- Noen mennesker har en kroppsfigur som ikke bare skyldes at de har spist mye eller lite. Enkelte kan hive i seg hva de vil uten å gå opp i vekt, mens andre pirker i maten og er likevel litt runde. Slik er man definitivt forskjellig. Men for det store gross av befolkningen handler kroppsfasongen om hvor mye man spiser, og hvor mye eller lite man beveger seg. Og det er sannsynligvis det siste som er det viktigste, sier dr. Falch.
Kroppsvekten har en påvirkning på skjelletes størrelse.
- Skjelettet er tilpasset sin oppgave, som er å være ditt indre reiseverk. Det større belastning, jo mer er det nødt til å bære, En stor, tung person vil derfor ha et noe større skjellett enn en lett person, sier Falch.
Men knoklene veier altså i seg selv nokså lite.
Men selv en slank kropp kan ha en ugunstig kroppssammensetning. Man kan for eksempel ha en normal BMI (kroppsmasseindeks), men likevel ha for mye magefett. Menns fettprosent bør være mellom ti og tyve prosent av kroppsvekten, mens kvinners fettprosent bør ligge mellom tyve til tretti prosent.
- Kroppen vår består hovedsakelig av muskler, vann, ben og fett. Når vi snakker om å gå ned i vekt, handler det egentlig om å endre kroppssammensetningen ved å øke mengden muskler i kroppen, og å redusere mengden fett, sier fysioterapeut og treningsekspert Anne Mette Rustaden.

All trening hjelper
Det er ikke så mye trening som skal til, ifølge treningseksperten.
- Ved å trene kondisjon og styrke to ganger i uka, vil du ikke bare kvitte deg med fett og få større muskler, men også få en sunnere kroppssammensetning og øke forbrenningen din.
Høy fettprosent er ofte forbundet med økt risiko for en rekke ulike livsstilssykdommer, sier hun.
Husk at også skjelettet er trenbart: Fysisk aktivitet bygger benvev, og gjør knoklene dine sterkere, og er noe av det viktigste du kan gjøre for å forebygge benskjørhet (osteoporose).
Kroppssammensetningen kan måles på forskjellige måter. Du kan måle kroppens fettprosent hjemme ved hjelp av en litt avansert badevekt, eller få fettprosenten målt hos spesialister. Flere private klinikker tilbyr nå slike tester, og også enkelte legekontorer kan utføre dem.