Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
KomiGangmedVK_small
 

VELG SUNT: Spis fargerikt, spis mer frukt og grønt, spis grove konrprodukter, magre proteinkilder og meieriprodukter, men aller viktigst; spis mat du liker! Foto: Shutterstock

Kom i gang med Vektklubb

Gratulerer med et godt livsstilsvalg! Lurer du på hvor du skal begynne? Her kommer noen håndfaste og fornuftige tips til hvordan du kan starte vektnedgangen med Vektklubb:

1. Vei deg til samme tidspunkt hver uke

- gjerne hver mandag

2. Loggfør alt du spiser og drikker

- få kalorikontroll over inntaket ditt i dagboken

3. Loggfør all treningen din

- raske spaserturer teller, men hverdagsaktivitet trenger du ikke føre opp

4. Vei eller mål det du spiser

- etter hvert blir du god på å beregne mengder og kan bruke øyemål

5. Bruk Vektklubbs sunne oppskrifter eller menyforslag

- finn inspirasjon til sunn og god mat du kan spise og gå ned i vekt

6. Legg inn dine egne favorittoppskrifter

- da blir de kaloriberegnet, og det går raskere å logge i dagboken

7. Finn inspirasjon og motivasjon i våre artikler om kosthold, helse, trening og vektnedgang

- desto mer du vet, jo lettere er det å ta fornuftige valg.

8. Følg med på vekt og mål

- oppdag alle verktøy som finnes og følg vektnedgangen din skjematisk

9. Les ekspertråd og test av matvarer

- vårt ekspertpanel består både av klinisk ernæringsfysiologer og treningseksperter

Redskap som er kjekt å ha:

• En badevekt for å følge med på din vektutvikling. Vi anbefaler at du veier deg en gang i uken, til samme tidspunkt under samme forhold. For eksempel mandag morgen etter du har våknet.

• Et målebånd for å måle midjen. Vi anbefaler at du måler midjen cirka en gang i måneden. Plasser målebåndet midt mellom toppen av hoftebenet og nederste del av ribbeinet (ca 2 cm over navlen). Pust inn og ut, slapp helt av, før du måler.

• Måleinstrument  for lettere å måle opp riktig mengde når du spiser og drikker. Vær nøye med å måle opp i begynnelsen, med tiden blir øyemålet bedre og bedre.

• En matvekt for enda bedre kontroll på hvor mye du spiser. Alle er ulike, og du må ikke veie maten for å bruke Vektklubb, men det kan være nyttig, særlig om vekten står stille.

Om du har en iPhone eller Android kan du laste ned Vektklubb-appen. Da kan du logge det du spiser og drikker hvor som helst og når som helst.

 

Frukt og grønnsaker er sunne matvarer som er proppfulle av vitaminer og mineraler kroppen trenger. I tillegg til å mette godt gir de lite energi. Forsøk å spise frukt og grønt til hvert eneste måltid. Foto: Janne Møller-Hansen,VG

Vektklubbs beste tips:

Logg alt du spiser
- det er slik du får kontroll og kan fortsette å ha kontrollen

Lag en måltidsplan
- Bruk Vektklubbs menyforslag eller ta utgangspunkt i det du spiser i dag

Spis mer frukt og grønnsaker
- Ikke bare av og til, men helst til hvert måltid. De er næringsrike og metter.

Ikke drikk kaloriene dine
- Vann er den beste tørsteslukker, og smaksett gjerne med sitron eller agurk

Bli rå på å beregne riktig porsjonsstørrelse
- Vei og mål maten du spiser så du får kontroll

Sørg for å ha sunne fristelser
- Unngå å ha sjokolade og potetgull i hus om du har vanskelig for å begrense deg. Sørg for å ha noe sunnere å ty til, for eksempel frukt, bær og lettkakao.

Spis næringsrikt og lavkalori
- Grønnsaker og magre proteinkilder metter bra til tross for lavt kaloriinnhold

Spis regelmessige måltider
- Unngå å hoppe over måltider, og ha sunne mellommåltider tilgjengelig.

Prioriter dine kalorier
- Baser kostholdet ditt på sunn og næringsrik mat fremfor søtsaker og snacks

Du kan spise alt!
- Så klart kan du unne deg sjokolade eller iskrem, men ikke hver dag.

Bakgrunn

Hver dag står vi overfor tusenvis av valg, råd og ideal og det er ikke så lett å navigere riktig. Men faktum er at det er flere overvektige nordmenn enn normalvektige, og hele 23 prosent av den voksne befolkningen i Norge har fedme (BMI over 30). Enda flere er overvektige.

Siden 2005 har vi hjulpet hundretusener av nordmenn ned i vekt, og vi tenker ikke gi oss der. Det kommer alltid til å dukke opp trenddietter, kurer og andre raske løsninger på hvordan man kjapt kan gå mye ned i vekt. Noen metoder er mindre fornuftig enn andre.

Med Vektklubb vil vi tilby et alternativ som fungerer, slik at du kan finne din idealvekt som kan bli permanent.

Vektklubb baserer seg på offentlige anbefalte prinsipper om vektnedgang, kosthold og trening, og vårt vektprogram er utviklet i samarbeid med Nordens fremste fedmeeksperter og Karolinska Institutt. Kort fortalt handler det om å spise sunn mat og mosjonere, og få en eksakt beregning i kaloridagboken av hvor mange kalorier du har satt til livs og forbrent.

Dette er ingen diett, ingen slankekur eller hokus pokus. Det er bare enkel matematikk. I grunnen handler sunn vektnedgang om bare én ting: Å bruke litt mer energi enn du inntar. Vanskeligere er det ikke. Det vanskelige handler heller om å vite hvordan man skal kaloriberegne maten, hvordan man skal bli bevisst og hvordan man skal orke å holde seg til planen. Det er dette vi er gode på, så la oss hjelpe deg.