Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
capsule-1079838_1920
 

MYE LURERI: Det er bare tre typer kosttilskudd som har dokumentert effekt dersom kosten er noe mangelfull. Fiskefettsyrer er en av dem, men du trenger ikke kjøpe dyre piller for å dekke behovet. Fiskefett og vitamin D finnes i tran og én teskje (5 milliliter) daglig gir en anbefalt dose av begge typer næringsstoffer. Foto: Pixabay

Kosttilskudd – mest for produsentene og lite for deg!

Hvis noe er for godt til å være sant, så er det som regel det. Kosttilskudd kan dessverre ikke bøte opp for et mangelfullt kosthold, selv om reklamen gjerne vil ha deg til å tro det.

Med visse mellomrom dukker det opp kampanjer for ulike kosttilskudd som lover at du skal bli mindre trett, bli kvitt såre bein, dårlig humør, søvnløshet eller uren hud, for ikke å snakke om at depresjonene skal svinne og alt skal bli så meget bedre.

I tilfelle du ikke har nytte av tilskuddene kan du til og med få pengene igjen, selv om post, diverse gebyr, og «brydderi» ikke annonseres sammen med de rosenrøde løftene.

KOSTEKSPERT: I Vektklubbs fagpanel, professor i ernæring Christian A. Drevon fra Universitet i Oslo. Foto: Jan Petter Lynau / VG

Kan ha uheldige effekter

Mange selgere av kosttilskudd benytter argumenter og begreper som har en viss sammenheng med seriøs forskning innen medisin og helse, men de er som regel ikke dekkende for de virkelige vitenskapelige funn. Vitenskapelige studier viser gang på gang at kosttilskudd til friske mennesker ikke har noen positive effekter på helsen, med noen få unntak, det er til og med slik at en del studier viser at bruk av tilskudd kan ha uheldige effekter.

Til tross for at det er forbudt i Norge å markedsføre kosttilskudd med henblikk på å lindre eller helbrede sykdommer, viser en nordisk undersøkelse at mange av brukere av kosttilskudd bevisst ønsker å bruke kosttilskudd til dette formålet. Les hele Mattilsynets rapport fra 2013 om bruk av kosttilskudd i Norge.

Det ligger gode penger i å selge kosttilskudd for produsentene, og som forbruker kan det være fristende å ta noen snarveier til en sunn og slank kropp. En analyse utført av Microsoft viste at farmasøytisk spam (ikke-seksuelt orientert) utgjør den største gruppen av uønsket spam (useriøs markedsføring på nett) som er blitt stanset av selskapets filtre, basert på data fra 600 millioner maskiner, første halvår i 2011.

Bare tre som virker

Selv om det kjøpes kosttilskudd for milliarder av kroner i Norge hvert år så er det bare tre typer som har dokumentert effekt fordi kosten er noe mangelfull.

1) Vitamin D får mange for lite av i Norge. Det kommer av at vi i mørketiden er eksponert for lite sollys som bidrar til å omdanne et forstadium av kolesterol til vitamin D. Dessuten er det bare i tran og fet fisk vitamin D i doser som betyr noe, selv om det også finnes små mengder i ekstra lettmelk, margarin og smør. Vitamin D er viktig for omsetning av kalsium og styrken på beinvevet.

2) Fiskefettsyrer i form av eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA) finnes i fete matvarer fra havet som fet fisk, tran og fiskeolje. Fiskefettsyrene tilhører en egen klasse flerumettede fettsyrer som kalles omega-3 fettsyrer fordi de har en dobbeltbinding i 3-stilling regnet fra metyl-enden av fettsyren. Det finnes også en kort variant av omega-3 fettsyrene fra planter som soya og raps. Kroppen kan til en viss grad omdanne plantevarianten av omega-3 fettsyrer til EPA og DHA, men ikke i så store mengder som man kan få ved å spise fete fiskeprodukter direkte. Fiskefett er viktig for mange vev i kroppen som blodårer og hjerneceller.

Fiskefett og vitamin D finnes i tran og 5 milliliter daglig gir en anbefalt dose av begge typer næringsstoffer.

nutrient-additives-505124_1920
 

Om kostholdet ditt er mangelfullt vil det ikke kunne gjøres sunnere med kosttilskudd. Foto: Pixabay

3) Folat er et B-vitamin med mange oppgaver i stoffskiftet. Det finnes særlig i grønnsaker som spinat, brokkoli og salat, i tillegg til frukt, poteter og brødvarer. Vi har for lavt inntak av folat, og det slår spesielt uheldig ut for gravide kvinner. Dersom en kvinne i løpet av de første månedene av svangerskapet har lavt nivå av folat, vil risikoen for å få barn med ryggmargsbrokk (nevralrørsdefekt) være klart økt. Derfor anbefales det at de som skal bli gravide eller er i de første tre måneder av svangerskapet skal ta tilskudd i form av 400 mikrogram folsyre daglig. Kvinner som allerede har født et barn med nevralrørsdefekt anbefales å ta 4 milligram folsyre daglig i de første tre måneder av svangerskapet.

Disse tre kosttilskuddene kan anbefales til friske mennesker med et vanlig kosthold i Norge.

Derfor virker ikke kosttilskudd

Hvorfor er det slik at kosttilskudd forøvrig ikke har noen gunstig effekter, men i store doser til og med kan være skadelige? Det er antakelig flere grunner til dette:

1) Til tross for at vi kjenner til omtrent 40 næringsstoffer som livsnødvendige, så har disse essensielle næringsstoffene tydeligvis best effekt på kroppen om de spises i de matvarene de forekommer naturlig. Det kan skyldes at det er en gunstig sammensetning av mange stoffer i matvarer vi spiser, som til sammen har god virkning på kropp og helse.

2) Det finnes tusenvis av kjemiske stoffer i maten vi spiser som vi ikke kjenner hvordan virker på kroppen, og som blir borte når vi isolerer eller lager syntetiske næringsstoffer.

3) Det er mulig at de som bruker mye kosttilskudd er mindre bevisst når det gjelder andre levevaner som fysisk aktivitet og røyking.

Konklusjonen er at sunn mat er sunt for friske mennesker, og man kan ikke oppgradere et dårlig kosthold med noen kosttilskudd.

Mat er medisin

Helsedirektoratet om kosttilskudd

 

Kosttilskudd kan ikke erstatte det mangfoldet av stoffer som et variert kosthold gir. Noen grupper i befolkningen (gravide, eldre som er lite ute i dagslys, eller personer med store jerntap eller meget lavt energiinntak), kan ha behov for tilskudd for å dekke utvalgte næringsstoffer.

Det er ikke vitenskapelige holdepunkter for at inntak av næringsstoffer fra kosttilskudd over lang tid reduserer risikoen for sykdommer som hjerte- og karsykdommer og kreft. Høye doser av kosttilskudd eller inntak av flere tilskudd som inneholder de samme næringsstoffene samtidig kan gi helseskader.

Kilde: Helsedirektoratet

Et kosthold i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger gjør at de fleste får i seg det de trenger av næringsstoffer gjennom maten de spiser. Her er kostrådene som sikrer optimalt kosthold slik at behovet for viktige næringsstoffer dekkes:

1. Spis mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk, og begrens inntaket av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

2. Balanser energiinntaket (mat og drikke) med hvor mye du beveger deg. Om vekten din er stabil forbruker du (hvile og arbeid) omtrent like mye som du tar inn.

3. Spis «5 om dagen».

4. Spis grove kornprodukter hver dag.

5. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruk gjerne fisk som pålegg.

6. Velg magert kjøtt og magre meieriprodukter. Spis mindre enn 500 gram bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.

7. Få i deg magre meieriprodukter hver dag.

8. Velg oljer, flytende margarin og myk margarin fremfor hard margarin og smør.

9. Kutt ned på saltforbruket og velg matvarer med lite salt. Krydre heller med pepper og urter.

10. Ta tilbake lørdagsgodtet, unngå brus og godterier til hverdags.

11. Drikk vann når du er tørst, gjerne med et par skiver frukt eller agurk i.

12. Beveg deg og vær i aktivitet i minst 30 minutter hver dag. Forsøk å unngå sitte stille i timesvis. En strekk eller litt frisk luft kan gjøre underverker.

Kilde: Helsedirektoratets kostholdsanbefalinger

Slankepiller skadelig

I Europa og verden for øvrig er det rapportert mange tilfeller hvor bruk av illegale slankelegemidler og kosttilskudd har medført alvorlig helseskade og i enkelte tilfeller død, melder Mattilsynet.

Statens tollaboratorium har påvist ulovlig innhold av farlige virkestoffer i slankemidler fra utlandet. Disse har nordmenn på reise forsøkt å ta med seg inn i landet. Slankemidlene var fremstilt som plantebaserte, naturlige og ufarlige, men det var ikke opplyst på pakningen at produktene inneholdt legemidler.

Efedrin for eksempel, har en appetittreduserende effekt, men er skadelige for hjerte- og karsystemet. Uvitende bruk av efedrin og sibutramin kan medføre svært alvorlige helseskader som psykose, hjerte- og karsykdommer og i verste fall død.

Med mindre du har fått anbefalt bruk av slankemidler fra legen din, er det uten tvil tryggest å la være.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Finn balansen - unngå å bli fanatisk

Rask eller langsom vektnedgang?

Smoothie bowl: En fargerik og sunn start på dagen

De fem beste treningsøvelsene som gir maks utbytte