Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
MAGERT ELLER FETT? Debatten har rast i årevis. Med stadig ny forskning og medieoppslag er det ikke lett å vite hva slags slankekost som gjør seg best på tallerkenen. Foto: NTB Scanpix

Lavkarbo eller lavfett – hvilken diett funker best?

Et kosthold der man kutter ned på karbohydrater i stedet for å «telle kalorier» (kalt lavkarbo), er både elsket og hatet av mange. En gruppe forskere mener å ha kommet til bunns i hva som er mest effektivt.

 

IKKE ETT FETT: - Om du reduserer karbohydrater i kosten bør du tenke gjennom hva du erstatter karbohydratene med. Mettet fett bør ikke utgjøre mer en 10 prosent av energien du inntar, sier professor Jøran Hjelmesæth. Foto: Alf Øystein Støtvig

I følge én enkeltstudie nylig publisert i Annals of Internal Medicine kan du velge fettet med et smil om munnen, men hvor mye kan man egentlig stole på en enkeltstudie? Og bør vi glemme alle kostråd fra Helsemyndighetene?

– Nei, mettet fett anbefales fremdeles ikke fremfor salat, sier professor i overvekt ved Universitetet i Oslo, Jøran Hjelmesæth. Han er også leder for Senter for sykelig overvekt i Helse ved Sykehuset i Vestfold.

ANNONSE: Sjekk når du kan nå din idealvekt med Vektklubb

I denne randomiserte, amerikanske studien, ble 146 testpersoner bedt om å spise lavkarbo- eller lavfettkosthold i ett år. Lavkarbogruppen kom en anelse heldigere ut enn lavfettgruppen. De hadde litt større vektnedgang, og overraskende nok kunne lavkarbogruppen vise til en nedgang i risikomarkører for hjerte- og karsykdom.

Vær kritisk

– Studien er litt underlig og har flere svakheter, men det aller viktigste å huske på er at selv om man ser effekt på surrogatmarkører (kolesterolverdier, blodtrykk, blodsukker med mer, red.anm.), så har du ingen garanti for å si hvordan det går senere i livet, forklarer Hjelmesæth.

Sunn handleliste: 12 basisvarer du bør ha på kjøkkenet

Han påpeker at lavfettgruppen ikke ble gitt råd om kalorirestriksjon og dermed kunne de ikke forvente å gå mye ned i vekt. Det er også kjent at i starten av omlegging til lavkarbo kan man oppnå vektreduksjon uten at man teller kalorier, grunnet metthetsfølelsen.

– Det betyr at den gruppen som gikk mest ned i vekt i løpet av studien ville fått best resultater uansett, og at vektnedgangen i seg selv kan forklare forskjellen i bedring i risikofaktorer, sier han.

Din metode funker

Så hva skal man velge: Lavkarbo eller lavfett?

– Faktum er at uansett hvilket kosthold du spiser kan helsen nyte godt av at du kvitter deg med overflødige kilo, melder Hjelmesæth.

For å forebygge hjerte- og karsykdommer anbefaler Helsedirektoratet at man begrenser inntaket av mettet fett og salt. Dette finner man ofte finner i animalske produkter som rødt kjøtt og meieriprodukter; matvaren som et lavkarbokosthold ofte forbindes med; bacon, ribbe, ost, fløte, smør, og rømme. Disse matvarene er proppfulle av det usunne, mettede fettet.

Normalvektig?
 

Hvis du ikke har til hensikt å gå ned i vekt, er mettet fett ugunstig fordi det øker kolesterolnivået i blodet. Det kan igjen øke risikofaktoren for hjerte- og karsykdommer. Hjerteinfarkt spesielt, veldig individuelt.

– Det er flere studier som viser at du kan få gode endringer i kolesterolverdiene så lenge du går ned vekt. Det dårlige kolesterolet synker og det gode øker, også til tross for at du spiser lavkarbo, forteller Hjelmesæth.

Én studie ikke nok

– Det gjelder å holde tunga rett i munn, én enkeltstudie som ikke kan vektlegges for mye, og vil aldri kunne måle seg med det enorme kunnskapsgrunnlaget som ligger bak Helsemyndighetens anbefalinger, sier Hjelmesæth.

En stor metaanalyse publisert i JAMA (The Journal of American Medical Association) av 48 randomiserte kostholdsstudier hos overvektige ble publisert kort tid etter den amerikanske enkeltstudien, og kunne vise til lik vektnedgang hos personer som spiste lavkarbo og lavfett etter ett år. Metaanalysen så ikke på nedgang i hjerte- og karsykdom.

Den «slankekuren» som fungerer best for deg er altså den du klarer å holde over tid, uke etter uke, år etter år. Folk flest kaller det en sunn og fornuftig livsstil med måtehold.

Det samme, gode rådet gjelder fortsatt: «Du kan spise alt, men ikke alltid».
  

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Hvorfor blir vi tykkere når vi blir eldre?

5 styrkeøvelser du bør slutte med

Pass deg for sushi-fellen!

Test: Hvor sunne er egentlig Questbarene?