Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Liste over mat med langsomme karbohydrater

Kunne du legge ut en liste over hvilke frukter, grønnsaker og andre matvarer som har såkalte langsomme karbohydrater? Har hørt at ikke alle frukter er sunne å spise og at karbohydratene kan endre seg i forhold til om grønnsakene er rå eller kokte. Hadde vært greit å få en liten liste å forholde seg til når man ikke har store peilingen på kosthold.
Mvh Liv-Hanne

langsk.art.web.jpgFoto: Magnar Kirknes

Denne maten inneholder
langsomme karbohydrater.

Hei! Vi skiller ofte mellom raske og langsomme karbohydrater. Raske karbohydrater er mat som tas fort opp i kroppen og gir rask blodsukkerstigning. Langsomme karbohydrater tas saktere opp og gir dermed en jevnere blodsukkerstigning.

De lettopptakelige karbohydratene finner du for eksempel i sukker, brus/saft og andre søte drikker, sukkertøy, loff og søte kaker/boller, og bør unngås til hverdags.

Langsomme karbohydrater finner du i grove brød/kornblandinger, fullkornpasta (som ikke er for mye kokt), bær, grønnsaker og mange frukter.

Jeg synes ikke du skal legge så stor vekt på hvilke frukter du bør velge og om grønnsakene er kokte eller rå, alt av frukt og grønnsaker bidrar med verdifulle næringsstoffer. Legg heller større vekt på å unngå sukker, sukkerholdig mat og drikke og fine brødtyper.

Du sier du ikke har så stor peiling på kosthold: bruk vektklubbsidene aktivt, det er utrolig mye informasjon inne på sidene, både under ekspertene svarer, nettmøter og artikler som ligger under de ulike kategoriene. Velkommen til vektklubb, du vil nok snart få bedre kunnskap om sunn mat!

Hilsen Eli Anne Myrvoll Blomkvist


Redaksjonen tilføyer:

Redaksjonen legger ved et tidligere skrevet innlegg om sunne og usunne karbohydrater av Myrvoll:

Takket være en rekke medieoppslag om at karbohydrater er fetende, og at brød og poteter er livsfarlige, så tror veldig mange at karbohydrater er ensbetydende med usunn mat. Jeg vil gjerne forklare dere hvorfor det ikke nødvendigvis er slik.

Karbohydrat er et energigivende næringsstoff
på lik linje med proteiner og fett. Ett gram karbohydrat og ett gram protein gir begge 4 kcal, mens ett gram fett gir 9 kcal. Karbohydrater er en viktig energikilde og hjernens foretrukne drivstoff. I tillegg fører karbohydratrik mat gjerne med seg mye vitaminer, mineraler og kostfiber.

Det er altså ikke lurt å kutte ut alt av karbohydrater i kostholdet, men du bør lære deg hvilke karbohydratrike matvarer du bør velge.

Å skille mellom usunne og sunne karbohydrater
kan gjøres på en enkel måte, nemlig ved å velge mye fiberrik mat, og holde seg unna fiberfattig mat. Den fiberrike maten gir flust med sunne næringsstoffer, samtidig som den gir en god og langvarig metthetsfølelse.

En tommelfingerregel er derfor å velge mest mulig uraffinert, altså mat som er lite bearbeidet, og minst mulig raffinert eller bearbeidet mat.

Sukker og såkalt «hvite» produkter som hvitt brød, pasta, hvit ris, kaker, kjeks og gjærbakst bør du holde deg unna til hverdags. Sukker og fine kornvarer gir kroppen rask energi, men med mindre du skal løpe fort i en konkurranse, eller er diabetiker med føling, behøver du ikke så mye av denne raske energien. Slike raske matvarer gir mange kalorier, men du blir likevel fort sulten igjen.

Karbohydratrik mat som er lite bearbeidet og inneholder mye fiber er absolutt sunn mat du kan spise. Spis derfor mye belgfrukter, grønnsaker, frukt, bær og fullkornprodukter slik som grovt brød og knekkebrød, usukret kornblanding og fullkornris. Dette er matvarer som kan hjelpe deg både å holde vekten, samt holde livsstilssykdommer som kreft og hjerte- og karsykdommer på avstand.

Et sunt og velbalansert kosthold
består av både karbohydrater, proteiner og fett. Av kaloriene vi spiser bør cirka 50-60 prosent komme fra karbohydrater, 10-20 prosent komme fra proteiner og 25-35 prosent komme fra fett.

Det er ingen holdepunkter for at det er bra å utelate en hel matvaregruppe som karbohydrater fra kostholdet, hverken for å holde vekten eller av andre grunner.

Men det er derimot mange gode grunner til å utelate sukker og sukkerholdig mat og drikke. Spis karbohydrater, men velg med omhu!