Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Her måler overlege Jøran Hjelmesæth midjen på en pasient ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst. Han anbefaler at personen som skal måles står oppreist, mens den som måler, sitter ned.

Mål midjen din

Magen avslører om du har helsefarlig fett

Magefett er farligere enn rumpe- og lårfett. Les hvorfor, og om hvordan du bør måle midjen.

BMI (Body Mass Index)

Verdens helseorganisasjon (WHO) definerer BMI slik:

  • En BMI på 25–30 som moderat overvekt med lett, økt risiko for følgesykdommer som hjerte- og karsykdom, diabetes, høyt blodtrykk og nattlige pustestopp (søvnapné).
  • En BMI på 30–35 gir moderat, økt risiko.
  • En BMI høyere enn 35 er definert som sykelig overvekt med betydelig økt risiko for de nevnte følgesykdommene.

Du finner BMI-kalkulator blant annet på

www.vektklubb.no.

 

Hvor skal man egentlig måle? Omtrent ved navlen, eller der magen henger over buksekanten? Dette kommer det inn mange spørsmål om til fagekspertene i VGs vektklubb.no.

Ifølge fedmeforsker og Vektklubb.no-ekspert Jøran Hjelmesæth er det godt dokumentert at det er farligere med ekstra fett rundt buken enn på baken.

– Overflødig fett blir lagret som underhudsfett når det legger seg rundt hofter, rumpe og lår. Der gjør det liten skade. Det kan til og med være sunt å ha ekstra «reserver» der, i tilfelle magrere tider, sier Hjelmesæth, som til daglig er leder for Senter for sykelig overvekt (SSO) i Helse Sør-Øst (SSO), Sykehuset i Vestfold.

Jøran Hjelmesæth stilte til nettreff om overvekt, livsstil og diabetes. Les alle spørsmål og svar her.

Farlig

Men når ekstrafett lagres rundt midjen, trenger det seg også inn i buken, og legger seg rundt tarmene og innvollene. Det er usunt og kan også være farlig for leveren, som kan fylles opp med for mye fett.

– Bukfettet skiller også ut helseskadelige fettsyrer i blodet, og frigjør i tillegg en del betennelseslignende stoffer, forklarer Hjelmesæth.

Dette gir økt risiko for hjerte- og karsykdom, diabetes, søvnapné og høyt blodtrykk.

– Det er en klar sammenheng mellom disse følgesykdommene og høy BMI, og sammenhengen med stort midjemål og sykdom er enda klarere, tilføyer Hjelmesæth.

SLIK MÅLER DU: Den øverste streken er under nederste ribbein og den nederste streken markerer hoftekammen Det enkleste og beste er å måle midt mellom disse, på samme høydenivå hele veien. – Derfor måler jeg ganske høyt over navlen på denne pasienten, mens en normalvektig vil kunne ha navlen rett under målebåndet, sier overlege Jøran Hjelmesæth, som her måler en pasient ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst. Han anbefaler at det måles rett etter utpust.

– BMI alene sier jo ingenting om hvordan vekten er fordelt mellom muskler og fett, eller hvor på kroppen fettet sitter.

Fordi muskler veier mer enn fett, vil for eksempel kroppsbyggere ha høy BMI, uten å være det minste overvektige.

Verdens helseorganisasjon (WHO), helsemyndigheter og helsepersonell verden over bruker derfor midjemål i tillegg til BMI for å beregne omfanget av helsefarlig overvekt i verden i dag.

Grensene

Risikoen for sykdom begynner å øke når midjen blir over 80 cm hos kvinner og 94 cm hos menn. Blir den over 88 cm hos kvinner og 102 cm hos menn, regnes helserisikoen som like høy som ved fedme, som vil si en BMI på 30 eller mer.

– Midjemålet kan altså tilsi at du har fedme medisinsk sett, selv om BMI-en din er lavere enn 30, poengterer Hjelmesæth.

Det Internasjonale Diabetesforbundet har lavere midjemålgrenser for når en person har økt risiko for diabetes: Kvinner som måler 80 centimeter eller mer, og menn som måler 94 cm eller mer rundt midjen.

– Noen mener også at WHO bør senke grensen for helsefarlig BMI og midjemål tilsvarende for asiatiske personer, fordi studier viser at en asiater lettere får følgesykdommer enn andre. De tåler rett og slett mindre overvekt før de for eksempel får høy risiko for type2-diabetes, forteller Hjelmesæth.

Selv mener han at WHOs grense på 80 centimeter for kvinner er litt for streng.

– I praksis er det ved 94 centimeter at sykdomsrisikoen stiger betydelig hos de fleste, sier han.

Tre vanlige spørsmål
  1. Er midjemålgrensene de samme uavhengig av høyde? Svar: Ja.
  2. Hvilken treningsform er best for å bli kvitt magefett? Svar: Alt som forbrenner fett. Kondisjonstrening med høy puls forbrenner mest på kortest tid. En kombinasjon av kondisjons- og styrketrening er best, fordi styrketrening bygger muskler som hjelper til med fettforbrenningen og erstatter magefettet.
  3. Er det lettere å bli kvitt magefett enn fett rundt hofter, rumpe og lår? Svar: Ja. Kroppen kvitter seg raskest med magefettet, og de fleste kiloene du mister i begynnelsen er fra magefettet. Fettet forsvinner også fortest fra midjen. Mosjon vil som regel føre til mindre midjemål, selv om kroppsvekt og BMI forblir det samme, fordi all trening gir mer muskler i magen og det innvendige fettet fordrives.

Kilde: Jøran Hjelmesæth

- Ikke bli for opphengt

 

Forsker i avdeling for folkesykdommer i Folkehelseinstituttet, Sidsel Graff-Iversen mener også at midjemål er et godt, supplerende verktøy i arbeidet med å kartlegge overvekt og fedme i befolkningen.

– For mange er det også motiverende å måle midjen i en livsstilsendringsprosess, fordi midjen kan minke selv om vekten ikke reduseres. All mosjon vil også få den til å bli smalere, fordi magefettet er lett å forbrenne, sier hun.

Forskeren advarer imidlertid mot å bli opphengt i både midjemål, BMI og kroppsvekt.

– Det er også mange individuelle faktorer som spiller inn i forhold til når overvekten blir helsefarlig hos den enkelte. For stort fokus på fysiske mål kan også bidra til svekket selvfølelse og spiseforstyrrelser hos enkelte, sier hun.

 

I Vektklubb.no setter du deg et mål for vektreduksjon og kan gå ned inntil en kilo i uken med våre sunne menyer!

BLI MEDLEM I VEKTKLUBB.NO HER

 

Les også:

Ned 39 kilo: Fikk hjelp til et bedre liv

Ned 21 kilo: Knesmertene forsvant

Ned 17 kilo: Ble tykk etter barnefødsel