Start i dag!

  3 måneder: kr ,-
  6 måneder: kr ,-
12 måneder: kr ,-
Mari før og etter
 

FØR OG ETTER: Foto: Privat/Simen Øyen

Mari gikk ned 10 kilo i mammapermisjonen

Da Mari var ferdig å fullamme datteren, kjente hun på lysten til å få kroppen sin tilbake. Nøkkelen til trivselsvekten var å få orden på kostholdet, samtidig som hun og mannen bestemte seg for å bli en aktiv familie og gode rollemodeller for barna.

Mari Moberg

 

Bosted: Tårnåsen i Oppegård
Høyde: 172 cm
Alder: 36 år
Vekt før: 76,5 kg
Vekt nå: 65 kg
Yrkestittel: Radiograf
Antall kilo ned: 11,5 kg

Mari har i grunn aldri slitt med overvekt. Hun har alltid vært glad i å trene, være aktiv og leve sunt. Da hun møtte mannen sin i 2010 ble det naturlig nok litt mer kosemat og litt mindre tid til trening, men vekten holdt seg relativt jevn, kun med et par kosekilo for mye.
I 2013 kom sønnen Elias til verden. I 2015 giftet hun seg, og etter bryllupet fulgte en lang prosess med å bli gravid før datteren Thea endelig kom til verden i august 2017. Denne perioden førte til at motivasjon og gleden over å ha en sunn og aktiv kropp forsvant.

– Det var ikke lett å sette seg selv i fokus, minnes hun.

Mari hadde lenge prøvd halvhjertet å trene jevnlig og å spise bra, men det ble mer sporadisk enn hun ville innrømme.

– Jeg trivdes ikke i egen kropp og klarte ikke å komme skikkelig i gang, ikke med noe egentlig, og selvtilliten var heller ikke på topp, minnes hun.

Thorleiv: Ble lurt av svigermors badevekt

Ville ha kroppen tilbake

Så, nå som Mari hadde fått to barn og var strålende fornøyd med det, kom gnisten hun trengte.

– Jeg kjente på lysten til å få kroppen min tilbake. Det var også lettere etter jeg trappet ned på ammingen. I tiden etter fødsel vier man jo så å si hele kroppen sin til babyen, forteller hun.

Mari begynte å trene litt på egen hånd i barseltiden. Hun var lei av å bare tenke og drømme om å ville være lettere. I starten av mars i år bestemte hun seg for at hun skulle gå ned i vekt, og trengte hjelp med kostholdet.

– Jeg søkte litt på nettet, som sikkert mange andre gjør og kom over Vektklubb.no. Jeg ville ikke at andre skulle fortelle meg hvordan jeg skulle gjøre det, men ønsket å finne min greie der jeg kunne styre valgene mine selv, forteller hun.

Kjente seg ikke igjen: Trine skrev sin egen treningstype 

 

FØR: Her er Mari i datteren Theas dåp, november 2017. Foto: Privat. 

I starten var ikke Mari helt sikker på om kaloritelling og loggføring av alt hun spiste og drakk var noe for henne, men ville gi det en sjanse. Det viste seg at dette var nøkkelen til Maris vektnedgang.

– Det som har hjulpet meg er kaloridagboken. Det å ha kontroll på inntaket av hva jeg spiser er helt avgjørende for en jevnlig, kontrollert vektnedgang. Resultat kom etter første uken, og det ga meg en voldsom motivasjon til veien videre, forteller hun.

For Mari har det vært viktig å spise så normalt som mulig, og å gjøre smarte valg slik at kostholdet ikke blir kjedelig.

– I stedet for smør og majones på brødskiver bruker jeg cottage cheese, tomatsalsa, sennep eller Philadelphia light med smak, sammen med skinke. På den måten blir ikke brødmaten så tørr, og det smaker mye mer, tipser hun.

Matspaner: Sunnere enn vanlige pølser

Sunn og barnevennlig mat

Med små barn i hus er det viktig at middagene passer for både store og små. Og det viste seg at sunn mat fint har latt seg kombinere med barnevennlig mat.

– Spaghetti med hjemmelaget tomatsaus og karbonadedeig er en favoritt. Vi spiser ofte renere kjøtt og serverer alltid grønnsaker til middagsmåltidet, sier hun.

Familien spiser også mye poteter, som faktisk er inneholder betydelig mindre kalorier enn ris og pasta per 100 gram.

– Jeg er også flinkere til å spise mellommåltider nå enn før, som en proteinbar, proteinpudding eller yoghurt med müsli, slik at jeg slipper å bli så sulten til middag, forteller Mari.

Kveldsmat må hun også ha, og da går det som regel i brød eller knekkebrød med magert pålegg, eller «steelcut» havregrøt kokt på vann.


 

BEDRE SPISEVANER: Det første og viktigste kostholdsgrepet Mari gjorde var å kutte ned på snacks, sjokolade, kaker og unødvendige ting som egentlig ikke er mat kroppen trenger. Foto: Simen Øyen.

Rødvin fremfor godis

Mari er heldig, hun har alltid vært glad i sunn mat. Hun spiser sjelden godteri og velger heller en god middag og et glass rødvin en lørdagskveld fremfor en godteskål.

– Selv om vi gjerne koser oss med en ekstra god middag på lørdagen forsøker jeg å spise relativt likt både i ukedagene og i helgen.

Det er viktig for Mari at livsstilen og valgene hun gjør nå er noe hun kan leve med også etter hun har nådd vektmålet sitt på 65 kilo. Hun ønsker ikke å bli fanatisk, selv om hun følte seg litt «kalorireligiøs» i starten av livsstilsendringen. Etter hvert ønsker hun å sette bort badevekten, og heller bare kjenne etter hvordan hun klarer å holde trivselsvekten ved å måle den fysiske formen og kjenne at klærne fremdeles passer.

– Blir klærne for små så må jeg stramme inn og sette inn tiltak for å komme meg ned til trivselsvekten min igjen.

Det er mye som tyder på at å monitorere seg selv regelmessig etter en vektnedgang er gunstig. Det er lettere å justere seg selv, og ta konsekvensene hvis man har gått litt opp i vekt, enten ved å spise litt mindre eller trene mer.

– Du trenger ikke hoppe på badevekten titt og ofte for å vite om vekten holder seg stabil. En dongeribukse eller et belte kan gjøre samme nytten, råder klinisk ernæringsfysiolog og matspaner i Vektklubb, Eli Anne Myrvoll Blomkvist, andre som har gått ned i vekt.

Spis fargerikt: Fem grunner til å spise mer grønnsaker

Aktiv familie

Det er god grunn til å tro at fysisk aktive foreldre får fysisk aktive barn, ifølge Helsedirektoratet. Det å kunne være en aktiv familie for barnas skyld er veldig motiverende.

– Her om dagen var vi på sykkeltur med barna. Vi har en sykkelvogn som barna sitter i, som også kan gjøres om til joggevogn og vogn som man kan dra på langrennsski. Den har en babydel og barna liker å sitte i den. Vi er opptatt av det, at vi kan komme oss ut på tur og gjøre noe sammen som en familie, og slippe å dele oss, forteller Mari.

 

KALORIKONTROLL: Mari laget egne oppskrifter og har hele tiden oversikt over hvor mange kalorier det er i matvarene, samt inntaket av proteiner, fett og karbohydrater. Foto: Simen Øyen.

Det hjelper å være to om å leve sunt, og å ha de samme ambisjonene og interesser. Hun sier hun er heldig som har en fantastisk heiagjeng i mannen sin.

– Han støtter meg og skryter av meg hele tiden, og det er stas. Det hjelper at han også er glad i å trene og har blitt inspirert av meg til å nå sin egen matchvekt, sier hun.

Mari trener tre til fire ganger i uken, enten joggeturer eller styrkeøvelser på stuegulvet hjemme mens datteren Thea sover. I tillegg har familien en romaskin hjemme som hun har blitt svært glad i.

– Jeg er sterkere både fysisk og mentalt enn jeg har vært på lenge, stråler hun!

Hjemmetrening: Ferdig trent på 5, 10 eller 15 minutter

Maris 3 tips til andre:

1. Hopp i det! Det er ingen vits i å dvele for lenge eller planlegge for mye. Bestem deg og sett i gang!

2. Barn er ingen hindring. Du kan fortsatt spise sunt, trene og gå foran som et godt eksempel. En aktiv livsstil fører til mer energi og overskudd, dette er noe som hele familien vil ha glede av.

3. Finn smarte og enkle lavkaloribytter som gjør at maten fremdeles smaker godt, og ikke blir tørt eller stusslig. For meg har cottage cheese, salsa eller sennep i stedet for smør eller majones fungert kjempebra.