Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

MARKLØFT BØYDE eller STRAKE BEN med vektstang

 

Elisabeth Stigum viser begge variantene av markløft. I midten ser du den strake startposisjonen. Til Venstre ser du markløft med bøyde ben, og til høyre ser du markløft med strake ben.

Markløfte med strake ben. Hvor langt ned du senker vektstangen avhenger av bevegelighet bakside lår. Ryggen skal alltid være rett (uten krumning) og strak.

MUSKLER DU TRENER:

Setemuskulaturen (gluteus), forside lår (quadriceps), og korsrygg (erector spinae).

UTGANGSPOSISJON:
 
 
Stå støtt med cirka skulderbreddes avstand mellom føttene. Hold stangen strake armer og med grep noe bredere enn hoftebreddes avstand. 

SLIK GJØR DU:
 
Med rett rygg og parallelle ben bøyer du i knærne og hofta, og kommer ned mot gulvet med stangen som du lar passere knærne fritt. Hoften holdes høyere enn knærne.

VIKTIG Å TENKE PÅ:
Knærne peker over tærne, ryggen er rett hele øvelsen. Hold stangen godt inntil kroppen under hele løftet.