VEKTKLUBBS FAGPANEL: Klart du skal nyte julemiddagen, og glemme kaloritelling akkurat denne dagen. Nedenfor kan du se hva Vektklubbs eksperter spiser på julaften. Fotomontasje, fra venstre: treningsekspert Roger Holmedal, kostholdsekspert Anette Skarpaas Ramm, matspaner Eli Anne Myrvoll Blomkvist, treningsekspert Anne Mette Rustaden og kostholdsekspert Christian A. Drevon.

Dette spiser slankeekspertene på julaften

Publisert: 2015-12-21 02:12

Daglig gir de kostholdsråd for å hjelpe nordmenn ned i vekt, men på selveste julaften lar de slanking være slanking. Se hva de fyller tallerkenen med!

Kaloritelling hører ikke hjemme på julaften, mener de fem ekspertene som sitter i Vektklubbs fagpanel.

Selv om du vil ned i vekt kan du spise den samme maten som resten av familien til festmiddagen, det finnes tross alt ingen nei-mat (kun nei-mengder). Spis det du liker best i fornuftige mengder, og finn tilbake til de sunne rutinene når festen er over.

Vi har spurt ernæringsfysiologene og treningsekspertene om hva slagt tradisjonsmat de selv spiser 24. desember og hva som er deres favorittgodis i julen.

1. Anette Skarpaas Ramm

Klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert

Selv om ribba er fet er det mye sunt tilbehør som serveres med den tradisjonelle julematen.

– Hva spiser du på julaften?

Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm.

– Julemiddagen er alltid ribbe, poteter, brun saus, rosenkål, surkål og tyttebærsyltetøy. Til å drikke er det som regel øl og akevitt. Desserten er riskrem med rød saus.

– Favorittgodis i julen?

– Jeg liker veldig godt brente mandler og mammas mandler som er stekt i ovnen med oljer, krydder og chili. Ellers er jeg svak for hjemmelagde sjokoladekuler med kokos utenpå.

– Ditt sunneste tips for julen?

– Nyt maten og stopp å spise når du er mett. Julemat inneholder ofte mye fett, så det tar litt tid å kjenne hvor mett man er. Nyt, spis sakte og dropp den ekstra porsjonen som får deg til å føle deg overmett. Bruk også noen få halvtimer på styrketrening eller turer på ski eller bein. Litt aktivitet gjør godt for kropp og sinn.

2. Anne Mette Rustaden

Har snart doktorgrad i styrketrening, er persolig trener, instruktør, fysioterapeut og treningsekspert

Ingen jul uten ribbe! Hjemme hos Rustaden er det heller ikke jul uten pinnekjøtt.
Treningskespert Anne Mette Rustaden.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Stort sett ribbe med tilbehør, men jeg er gift med en mann fra vestlandet, så pinnekjøtt sniker seg ofte inn. Denne julen blir det begge deler, da skal vi feire jul i nytt hus med både foreldre og svigerforeldre.

– Favorittgodis i julen?

– Jeg sverger til smågodt uansett høytid eller årstid, med masse innslag av surt og salt.

– Og julens sunneste tips er?

– Kom deg ut hver eneste dag! Nyt fridagene ved å gå, sparke, løpe, går på ski, skøyter og så videre i dagslys. Da smaker både julematen og sofaen så mye bedre senere på kvelden.

3. Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Klinisk ernæringsfysiolog og matspaner

Kveite med grønnsaker og poteter er deilig kjøttfri julemat!

– Siden du ikke spiser kjøtt, hva står på middagsbordet på julaften?

Matspaner Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

– Vi spiser stekt kveitefilet med en nydelig ingefærsaus til. Tilbehøret varierer noe, men består stort sett av en type poteter, gjerne ovnsstekte småpoteter fra min fars potetåker. I tillegg til smørdampede gulrøtter.

Vi har gjerne en liten forrett også, men den varierer fra år til år. I fjor hadde vi små toast med løyrom, rødløk og rømme, året før var det kamskjell. Dessert er alltid riskrem.

– De beste søtsakene i julen?

– Favorittgodisen er klementiner, nøtter, mørk sjokolade og pepperkaker med blåmuggost. Og så gjerne et lite glass portvin til.

– Hva er dine beste tips for å unngå vektoppgang i julen?

– Unngå fråtsing! Vi har så god tilgang på god mat hele året, og hver eneste dag i jula, så det er ingen grunn til å spise som om hver dag var den siste. Det kommer alltids mer mat. Spis sakte og nyt smakene! Litt ekstra trening og frisk luft i løpet av juledagene må også til.

4. Roger Holmedal

Personlig trener, foreleser og treningsekspert

Roger er fra vestlandet og spiser selvsagt pinnekjøtt på julaften.
Treningsekspert Roger Holmedal.

– Hva spiser du på julaften?

– Vestlandstradisjon tro så står det pinnekjøtt på middagsbordet, gjerne sammen med kjøttpølse, poteter, løksaus og kålrabistappe.

– Ditt favorittjulegodteri?

– Tror det blir vanskelig å velge én, jeg legger som oftest treningshodet litt på hylla i julen og spiser det som er å finne på bordet, nøtter, sjokolade, kjeks og så videre.

– Dine beste tips for en sunn jul?

– Hold på treningsrutinene, hvis ikke kan det bli tøft å starte opp igjen. Det ermasser av tid og fritid i julen, så snik deg unna for en rask treningsøkt.

5. Christian A. Drevon

Professor i ernæring, lege og kostholdekspert

Sunne rotgrønnsaker som moses sammen er deilig tilbehør til julematen!

– Hva står på middagsbordet på julaften?

Professor Christian A. Drevon.

– Rotmos (potet, kålrot, sellerirot, gulrot med muskat), surkål, tyttebærsyltetøy, sylteagurker, ribbe og pinnekjøtt (ulike preferanser i familien). Dessert blir frosne bær av ulike slag som multer, jordbær, bringebær, avhengig av hva som finnes i frysen sammen med vaniljesaus.

– Favorittgodis i julen?

– Klementiner, fiken, fruktsalat, kromkaker og marsipan.

– Ditt sunneste tips for julen?

– Spis det du liker aller best i passe små porsjoner. I jul og nyttår har de aller fleste fri og bør benytte sjabsen til minst en times hard fysisk aktivitet hver dag. Det kan være sammen med barn, barnebarn, voksne eller alene. Gjør noe du liker hver dag – mulighetene er der om du vil!

Selv slankeekspertene unner seg fet og kaloririk julemat! Du kan fint gjøre det samme, med god samvittighet. Bare husk at å «kose seg» bør ikke være ensbetydende med fråtsing.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Slik velger du rett på julebuffét

Flatternede kjoler til festsesongen

8 knep for å stoppe å spise i tide

Øl eller vin? Går du i denne kalorifella?

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

19 timer

38minutter

6 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her