Hvor «grønne» er egentlig frukt- og grønnsaksdrikkene?

Publisert: 2015-10-09 17:28

Å drikke grønnsaker kan være lettvindt og sunt, hvis du velger den «grønneste» smoothien eller juicen vel å merke. Et av produktene i denne testen har så lite som 0,1 % innhold av grønnsaker. Lær deg å spotte bløffmakerne.

Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm og matblogger Nussara Guldberg utgjør Vektklubbs testpanel for å undersøke hvilken juice- og grønnsaksdrikk som er sunnest og som smaker best.

De fire øverste på listen troner soleklart langt over de resterende, som stort sett er å regne som fruktdrikker.

Juice versus fersk

Ett glass juice kan gå som én av porsjonene i kostanbefalingene om «5 om dagen», men det beste er selvsagt å spise grønnsakene og frukten.

– Ved å spise hele frukten eller grønnsaken vil du få med fiber fra skallet og fruktkjøttet. Presses jusen ut av frukt og grønnsaker ligger mye av de helsefremmende komponentene igjen i juspressa. Dessuten blir sukkerinnholdet mer konsentrert i jus, påpeker ernæringsfysiologen.

Skal du drikke juice er det aller sunnest å velge ferskpresset, fremfor juice som er laget av konsentrat, da flere mikronæringsstoffer ødelegges i konsentrater, melder Forskning.no.

Et kvalitetstegn er kort holdbarhet. Om juicen er laget fra minst mulig konsentrat og grønnsakspuré, men heller ferske råvarer vil den være rikere på næringsstoffer. Det medfører kortere holdbarhet. Juice vil også ha mer antioksidanter om fruktkjøttet er med, melder samme nettsted.

Hjemmejuicing er blitt svært trendy. Tilhengere vil kanskje hevde av næringsstoffene gjøres mer tilgjengelig og lettere for kroppen å ta opp, så lenge juicen ikke varmebehandles, men ernæringsfysiologen er usikker på om biotilgjengeligheten øker, og holder fast ved at hel frukt og grønnsaker er det aller sunneste.

Blodsukkeroppsving

Alle juicene i testen består stort sett bare av karbohydrater, og i stor grad sukkerarter som finnes naturlig i frukt. Det er ikke tilsatt sukker som i for eksempel brus. Næringsverdien av å drikke juice er derfor større fordi man får flere næringsstoffer med på kjøpet, kontra å drikke brus, selv om kaloriinnholdet i juice og brus er tilnærmet likt.

– Frukt- og grønnsaksdrikk kan være et kjapt og sunt mini-mellommåltid når du er på farten, men du kan ikke forvente at du holder deg mett lenge, sier Ramm og sikter til at drikkene har lavt kaloriinnhold og kan gi rask oppsving i blodsukkeret.

Juice eller smoothier som også inneholder mer fiber og fett kan derfor være mer mettende og gi en langsommere blodsukkerstigning. Lager du drikken selv kan du forsøke å tilsette litt spinat, frø, havre, avokado, kokos eller nøtter.

– Hvis du spiser lite grønnsaker kan en juice som inneholder litt grønt være bedre enn ingenting, men juice bør ikke sees på som tørsteslukker, fastslår Anette.

Fra best til verst

Sortert etter drikk som inneholder mest grønnsaker. Om vi skulle sortert på kaloriinnhold fra lavest til mest, ville listen sett nesten identisk ut.

Konklusjon: Velg en av de fire øverste på listen fremfor de andre.

1) Nypressede gulrøtter (Brämhults)

– Dette er jo veldig bra, 100 prosent gulrøtter! Utrolig at denne sødmen kun er fra gulrøttene. Aha, de har benyttet gulrøtter som er ekstra søte står det på boksen, leser Anette.

Produsenten skriver også at juicen kun er forsiktig varmebehandlet. Det vil bevare flest mulig av næringsstoffene.

– Kjempegod smak! Nussara tømmer glasset.

– Kort holdbarhet er et kvalitetstegn, i tillegg til at Brämhultsjuicene inneholder få ingredienser og lages ikke av fruktpuré eller konsentrat, opplyser Anette.

Gulrotjuicen har testens nest laveste kaloriinnhold, høyest andel grønnsaker og er rik på vitaminer. Full score fra testpanelet.

2) Gulrot&tomat, helt naturlig (Cevita)

– Overraskende god med tykk konsistens laget av grønnsaks- og fruktpuré. Det gir en mer mettende følelse enn tyntflytende juice, sier Anette.

Testens lavest kaoriinnhold, nest mest grønnsaker.

– Minner litt om gazpacho, eller en kald suppe, uten at det er negativt, synes Nussara.

– Denne er kjempesunn, 75 kcal for hele flasken. Lite karbohydrater som ikke påvirker blodsukkeret like kraftig som en ren fruktjuice ville gjort.

Cevita har til sammen fire ulike «grønne» drikker, som alle inneholder over 50 % grønnsaker. Alle kan regnes som sunne.

Bilde: taa17376

3) Rødbete, eple, sitron og ingefær (Brämhulst)

– Over halvparten av juicen er rødbeter, så ernæringsmessig ser dette veldig bra ut. Den er proppfull av antioksidanter, og så er rødbete en grønnsak de fleste av oss ikke spiser så mye av. Anette løfter koppen med juice mot nesen.

– Den lukter og minner veldig om laken til syltede rødbeter, ingefæren redder virkelig smaken på denne!

– Mmmm, jeg synes smaken er veldig god, men jeg er veldig glad i rødbeter, ler Nussara.

OBS! Rødbete inneholder mye nitrat som kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer oksygentransporten til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt. Juicen bør derfor ikke serveres i store mengder til barn under ett år.

4) Asparges&grønnkål, helt naturlig (Cevita)

– Høres skikkelig grønn ut, men den smaker ananas.

Ikke så rart, juicen inneholder tre ganger så mye ananasjuice som grønnkåljuice. Nussara er forvirret. Heldigvis er ikke grønnkålsmaken veldig fremtredende, vil nok mange mene.

– Når man vet at det er naturlige råvarer, som grønnsaker og frukt, så er man kanskje litt mer tolerant i forhold til smaken, hvis man vet det er sunt, funderer Anette.

Et godt valg hvis du vanligvis spiser lite av disse grønnsakene.

5) Slide smoothie eple, gulrot, mango + (Bendit)

– Nam, denne var god, men kanskje litt for søt? Nussara har delte meninger og klarer ikke helt bestemme seg.

Bendit har flere smoothier med ulike frukt- og grønnsakssmaker. Fruken og grønnsaken blir most til puré og blandes med fruktjuice.

– Smaker godt, men jeg ville nok valgt en med litt mer grønnsaker om jeg skulle drikke denne som et mini-mellommåltid, sier Anette.

Her kan det være lett å tro at du drikker noe som er sunnere enn det er.

6) Spinat & coconut smoothie (Froosh)

– Dette smaker ikke kokos i det hele tatt!

Ikke så rart, juicen består bare av 2% kokosmelk, og 7 % spinat. 9 % til sammen.

– Se på den ingredienslisten! Egentlig er det bare eplejuice med kiwi, banan og mye annet i, måper Nussara.

– Hva er det som er så syrlig i juicen, undrer Anette uten å finne noe klart svar.

Juicen inneholder 58 kcal per 100 gram eller ml. Det er relativt mye sammenliknet med appelsinjuice.

7) Smoothie grønn havre spirulina (Brämhults)

– Æsj, dette var forferdelig, utroper Nussara.

– Oi, den konsistensen var ikke helt god. Det virker som det er sandkorn i den, stemmer Anette i.

Smoothien har testens høyeste kalori- og sukkerinnhold, men også testens høyeste proteininnhold, antagelig fra havren.

– Den vil antagelig være den mest mettende juicen, sier Anette, og det er stort sett det eneste positive hun har å si.

– Den lukter jo godt, sier Nussara.

Anette påpeker at Spirulina ikke er noen grønnsak, og helt unødvendig i en juice.

8) Flow smoothie frukt + spirulina (Bendit)

– Dette er ikke en grønnsaksjuice som man får inntrykk av ved at det er grønn smoothie. Dette både ser ut og smaker som en fruktjuice. Den blir ikke sunnere om man putter spirulina i den, fastslår Anette.

Kjøper du denne fordi den inneholder spirulina blir du på en måte dobbeltlurt. Spirulina er ikke en grønnsak og nivået er så lavt at det knapt har noe å si.

– Ingen favoritt. Nussara skyver koppen fra seg.

Dette svarer produsenten

Stina Haglung i Brämhults er henrykt over at to av deres juicer gjorde det så bra i Vektklubbs smak- og sunnhetstest.

– Det er spesielt flott med tanke på at det er ”modige” juicer med et høyt og smaksrikt grønnsaksinnhold.

Hun sier pressede gulrøtter og rødbetejuicen er et resultat av kundenes ønsker og behov.

– De vil ha juicer med mer grønnsaker og samtidig slippe bryet med å juice hjemme.

For Brämhults er helseperspektivet svært viktig i produktutviklingen.

– Vår idé har alltid vært å lage juice fra ferske råvarer med kort prosess fra pressing til konsumsjon, dessuten smaker fersk juice bedre og bidrar positivt, på ulike vis, til kroppen, sier Haglund.

At den grønne smoothien med eple, banan, havre og spirulina kom lenger ned på listen, forklarer hun med at denne smoothien har en annen profil og formål enn grønnsaksjuicene.

– Den er perfekt som et mellommåltid eller energipåfyll før eller etter trening, da den er naturlig rik på protein og mer mettende. Smoothien inneholder ikke tilsatt sukker og er derfor et bedre alternativ til andre former for energidrikker.

Les også:

Test av proteinrikt mellommåltid

Test av «sunnere» potetgull

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her