Familiemat

Bananis på pinne

Publisert: 2018-05-25 10:06

I sommervarmen er vel lysten på is stor! Hvorfor ikke gjøre mellommåltidsfavoritten til en avkjølende godbit?

Det er ingen tvil om at den søte frukten er bedre for både store og små, enn ispinner laget av raffinert sukker og/eller fløte. Mette Mari og Kamilla bak bloggen Familiemat forteller at bananispinner er svært enkelt å lage. Du tar rett og slett en bananbit, trær den på en ispinne, ruller den i smeltet mørk sjokolade og topper med strø som hakkede nøtter eller kokosflak og legges i fryseren.

Se også: Bananis med mørk sjokolade og hasselnøtter

Simen Grytøyr/ VG

Banan er naturens energibar. Frukten inneholder mer karbohydrat enn de fleste andre fruktslag og er derfor ypperlig egnet når du trenger energitilskudd. En mellomstor banan på 120 gram (uten skall) gir omtrent 100 kcal og inneholder 22 gram karbohydrat, 1 gram protein og 0,4 gram fett. Dessuten er banan er god kilde til kostfiber, vitamin B6 og kalium. Godt for fordøyelsen, energiomsetningen, muskelfunksjon og blodtrykk, ifølge Frukt.no.

Bananis på pinne

Til 8-10 ispinner, ca 100 kcal per stk, trenger du:

4 bananer
1 plate mørk melkesjokolade
Topping som for eksempel hakkede og uslatede cashewnøtter eller andre nøtter, kokos, tutti-frutti eller nonstop.

Slik gjør du: Smelt sjokoladen i et vannbad, langsomt på middels til svak varme. Del så bananen i to eller tre, avhengig av hvor stor du vil ha isen. Stikk bananene på en pinne. Sushipinner er geniale til dette. Vend bananen først i den smeltede sjokoladen så i valgt topping. Her er det veldig gøy for barna å være med. For eksempel kan den voksne vende bananen i sjokolade og barnet være toppingansvarlig.

Legges på et brett dekket med bakepapir og så i fryseren. Isen er spiseklar etter et par timer. Har de ligget lenge i frysen, er de litt harde med engang så da er det lurt å vente noen minutter før de serveres.

Oppskriftssiden (kun VK-medlemmer)

Andre sunne isoppskrifter:

Sjokoladeis av avokado, banan og kakao

Kokosis med vanilje

Isen du kan spise hver dag

Sommerens sunneste softis

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her