Frukt og grønt gir bedre psyke

Publisert: 2012-10-17 13:14

Spis syv - ikke fem - om dagen, og du har gode sjanser for å holde deg mentalt frisk.

HELSEFOREBYGGENDE: Spiser du rikelig med frukt og grønnsaker, har du større sjanse for godt humør og bra mental helse, skriver britiske forskere.

Jan Ovind / VG

En ny stor studie fra England slår fast at det er en sammenheng mellom mental helse og kosthold.

Data fra spisevanene til vel 80.000 briter viser at de som spiste mest grønnsaker og frukt, hadde den beste mentale helsen.

Norske myndigheters råd er at man skal spise «fem om dagen». Ifølge den nye studien som publiseres i neste utgave av tidsskriftet Social Indicators Research - og som nylig ble omtalt på nettstedet forskning.no - så er det enda bedre med syv om dagen.

I undersøkelsen var graden av tilfredshet, glede og mental helse størst blant folk som spiste syv om dagen, sammenlignet med de som spiste lite frukt og grønt.

Gjør frukt og grønnsaker mer tilgjengelig. Sett det frem på bordet. Kutt gjerne frukt og grønt i staver eller biter, da er det lettere for små og store å forsyne seg.

Ovind Jan / VG

- Overraskelse

De som spiste fem om dagen kom også godt ut.

- Kraften som frukt og grønnsaker viser statistisk er en overraskelse, sier professor og artikkelforfatter Sarah Stewart-Brown fra Warwick Medical School.

Forskerne mener resultatene tyder på at høyt inntak av frukt og grønt er nødvendig for å ha god mental helse, akkurat på samme måte som sunt kosthold er viktig for den fysiske helsen.

- Likevel skal man være forsiktig med å konkludere. Vi vet lite om årsakssammenhengen. Det tallene antyder så langt er en positiv assosiasjon mellom økt inntak og styrket mental velvære.

Ernæringsfysiolog Inge Lindseth fra Balderklinikken i Oslo mener resultatene høres plausible ut.

- Fallgruver

- Det finnes vitaminer og mineraler, og andre stoffer du kanskje ikke får i deg nok av om du spiser lite frukt og grønt, som er viktige for hjernen. Vi får også stadig høre fra pasienter som legger om kostholdet, at de er gladere og føler seg bedre mentalt etterpå.

Lindseth påpeker imidlertid at man må ta forbehold i vurderingen av en slik studie, som ikke har sett på årsakssammenhengen.

- Det er mange fallgruver å gå i. Det kan jo være at de som spiser mye og frukt og grønt lever bedre på andre måter også.

Hva med en fristende og fargerik tomat- og vannmelonsalat med feta? Ypperlig som lunsj, mellommåltid eller forrett.

Magnar Kirknes / VG

I Vektklubb.no kan du få sunne menyforslag til hvordan du kan spise når du vil ned i vekt. Menyforslagene er laget av våre ernæringsfysiologer med tanke på at du skal få dekket behovet for viktige næringsstoffer, vitaminer og mineraler.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her