Lotta Talbot / @spiselsktren

Sunnere banansplitt – spar 500 kcal!

Publisert: 2019-10-18 12:47

Den retro dessertklassikeren banansplitt, eller banana split, kan med noen modifikasjoner være et fint alternativ til deg som vil ned i vekt – og fremdeles spise dessert!

Tre kuler fløteis, pisket krem, sjokoladesaus og kakestrøssel, dandert mellom to halvdeler banan delt på langs og toppet med cocktailbær. Der har du klassikeren banansplitt.

En favoritt blant både store og små, kanskje fordi den er så enkel og lite avansert. Kalorivennlig er den dog dessverre ikke, selv om desserten inneholder halvparten frukt er det også mye av de fløtebaserte ingrediensene.

Det skal ikke mye kremfløte til før kalorinivået skyter til værs. Kremfløte er den feteste av fløtevariantene med hele 37–38 prosent fett. Pisket krem inneholder 325 kcal per 100 gram, fløteis cirka 180–190 kcal per hundre gram.

Molly Riley / Reuters

Så mange kalorier er det i en banansplitt

Bestiller du desserten på restaurant vet du aldri helt nøyaktig hvor mye av hver ingrediens man får, men vi kan prøve å gjøre et grovt regnestykke:

• 3 kuler fløteis (én kule veier ca. 65 gram): 195 gram = 350 kcal
• 3 små kremtopper (én liten kremtopp er ca. 12 gram): 36 gram = 120 kcal
• Sjokoladesaus (ca. 2 ss) = 145 kcal

En banan gir rundt 100 kcal, og det er ingen tvil om det er bananen som er det sunne elementet i desserten. Banan er en god kilde til vitamin B6, kalium og kostfiber.

Ut ifra regnestykket kan en klassisk banansplitt gi rundt 720 kcal.

Sunnere banansplitt – 190 kcal

Lotta Talbot har nok en gang laget en deilig dessert som hun deler med Vektklubbs lesere; en sunnere banansplitt som kun inneholder 190 kcal. Går du for denne varianten kan du spare hele 530 kcal.

Talbot er utdannet konditor, opprinnelig fra Drøbak og bor for tiden i Nederland med mann og barn. På fritiden deler hun bilder og oppskrifter på Instagramkontoen @spiselsktren.

Lotta Talbot / @spiselsktren

Du trenger:

1 stk. banan
3–4 ss vaniljeyoghurt eller vaniljekesam
Frukt, bær, nøtter eller ønske

Slik gjør du det: Del en banan i to og ha for eksempel, skyr, yoghurt eller vaniljekesam på. Bruk det du har i kjøleskapet til garnityr. Her er det brukt jordbær, bringebær, blåbær, granateple og hakkede pistasjnøtter.

Lagre oppskrift som favoritt (kun VK-medlemmer)

Lotta har tidligere delt eple-donuts og fylte havregrynskopper med Vektklubb.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her