Bettina Kojan / @bettinakojan

Sjokolademousse av blomkål

Publisert: 2016-02-12 14:53

Ja, du leste riktig. Det går faktisk ann å lage dessert av grønnsaker.

For deg som elsker sjokolade og søtsaker, men forsøker å spise i passelige mengder, kan kanskje denne desserten fungere som en hverdagsdessert når du fyser på sjokolade.

Blomkål har en såpass nøytral smak, og blandet med kakao er det mulig å la seg lure. Personlig trener og matentusiast Bettina Kojan har delt denne oppskriften med Vektklubbs lesere, og oppskriften gir kun ca. 100 kcal per porsjon (ca. 130 gram). Til sammenlikning vil samme mengde sjokolademousse eller sjokoladepudding gi mellom ca. 160-200 kcal, så her er det litt å spare!

Se også: Sjokoladeis av avokado og banan

Bettina Kojan

Dette trenger du:

2 porsjoner, ca. 100 kcal per porsjon

1 blomkålhode, medium størrelse
20 g kakao
20 g sjokoladeproteinpulver (kan erstattes med mer kakao)
2 ts gelatinpulver

Du kan tilsette ekstra søtning om ønskelig.

Slik gjør du det:

1. Kok eller damp blomkålen til den blir bøt nok. Den skal mikses til en glatt pure så kok passelig lenge, men ikke så den blir overkokt.

2. Bland inn de andre ingrediensene. Bløt gelatinen etter anvisningen først, og miks videre til blandingen blir fin og glatt.

3. Fordel i to skåler og sett i kjøleskapet til de stivner. Server med en bit sukkerfri sjokolade og bær.

Fikk du lyst på sjokoladekake? Dette er kanskje Norges sunneste.

Bettina Kojan

Sammenlignet med vanlig sjokolademousse- eller pudding:

per 100 gram / ml

Lys sjokolademousse, ferdig tilberedt (Toro) = 115 kcal
Sjokolademousse (Freia) = 135 kcal (for 1,3 dl)
Sjokoladepudding med vaniljesaus (Piano) = 134 kcal
Melkesjokoladepudding (Freia) = 155 kcal
Sjokoladepudding original (Freia) = 123 kcal
Mørk sjokoladepudding (Freia) = 125 kcal
Mørk sjokoladepudding (Tine) = 151 kcal

Les: Test av kunstig søtning i bakst

ANNONSE: I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her