Sara Johannessen/VG

Dansk studie: Kolesterolet øker 20 prosent etter jul

Publisert: 2019-01-02 15:37

Den fete julematen gjorde utslag på kolesterolnivået blant de danske studiedeltagerne, men norsk hjertespesialist er ikke overrasket over funnet. 

En gruppe danske forskere har siden 2003 drevet befolkningsundersøkelser, hvor de har målt kolesterolet til 25.764 personer mellom 20 og 100 år.

– Folk har møtt opp til undersøkelser gjennom hele året, og vi har målt kolesteroltall på alle. Der så vi at kolesterolet var hele 20 prosent høyere like etter jul sammenlignet med om sommeren, forteller lege Anne Langsted til den danske avisen Politiken.

Hun har sammen med tre andre forskere ved avdeling for klinisk biokjemi på Herlev og Gentofte Hospital i København jobbet med studien som nå er publisert i tidsskriftet Atheroclerosis. Hun er klar på at den fete maten i desember er årsaken til økningen.

– Man vet ikke hvor farlige disse plutselige stigningene som vi har observert her er, sier Langsted videre.

Forskerne har ikke sett at økningene i kolesterolet har gitt flere blodpropper i januar.

– Det er muligens fordi hjerte- og karsykdommer primært forårsakes av opphopet kolesterol i blodårene over tid, og ikke at det stiger i korte perioder. Derfor er det viktigste at man spiser sunt i hverdagen, er aktiv og ikke røyker, sier forsker Signe Vedel Krogh til Politiken.

Helsedirektoratet: Slik utvikles det norske kostholdet

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

– Ikke overraskende

Hjertespesialist Wasim Zahid forteller til Vektklubb at dette også er påvist av flere andre studier tidligere.

– Det er i grunn ikke overraskende, fordi det er vist at kolesterolverdiene ofte er høyere om vinteren enn om sommeren, forteller han.

Grunnen til det blir vanligvis forklart med kosthold og livsstil. Mange spiser mer og er mindre aktive om vinteren, men spiser færre kalorier og er mer aktive om sommeren, forklarer Zahid.

– Denne danske studien viser samme mønster, og at man ser spesielt høye verdier i januar kan ha sammenheng med at det er flere dager med veldig fet mat i slutten av desember, sier hjertelegen.

Visste du at? Smeltet ost har ikke flere kalorier enn kald ost

Den tradisjonelle julematen med ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, pølser og fete desserter består av mye mettet fett, som er med på å øke kolesterolet.

– Det jeg ser som hovedpoenget i denne studien er at om man sjekker kolesterolet i januar, så er ikke det ensbetydende med at man bør ha behandling for det. Da kan det være sesongvariasjoner som vil stabilisere seg gjennom våren og sommeren, sier Zahid.

Hjertelegen forteller at siden de fleste går bort fra julematen i januar, så vil kolesterolet synke uten behandling.

– Om man spiser vanlig sunn mat, altså mye grønnsaker, grove kornprodukter, magert kjøtt og fisk et par ganger i uken, så trenger man ikke gjøre andre endringer, sier han.

Anbefalinger og råd om livsstilstiltak som forebygging av hjerte- og karsykdommer fra Helsedirektoratet:

• Følge de generelle rådene for aktivitet og kosthold.

• Voksne og eldre bør være fysisk aktive i minst 150 minutter med moderat intensitet, eller minst 75 minutter med høy intensitet per uke. Økt dose gir større gevinst.

• Øvelser som øker muskelstyrken til de store muskelgruppene bør utføres to eller flere dager i uken.

• Reduser stillesitting.

• Slutte og røyke.

• Øke andel plantebaserte matvarer med umettet fett, inkludert planteoljer som olivenolje og rapsolje. Samtidig redusere i matvarer med mettet fett fra kjøtt.

• Øke inntaket av grønnsaker, salat, belgfrukter, frukt og grove kornprodukter. Redusere inntaket av finere kornprodukter.

• Velg hvitt kjøtt fremfor rødt kjøtt.

• Begrens inntaket av salt, smør, sukker og mat og drikke med mye sukker, og bearbeidede kjøttvarer.

Les også:

30 dager med sunne menyer og treningsøkter

Derfor får du søtsug – og slik blir du kvitt det (åpen for medlemmer)

Nordisk forskning viser at alle typer fullkorn har forebyggende effekt på diabetes type 2

Annonse

Vektklubbs vårkampanje!

Nå får du større rabatt jo lengre bindingstid du velger og du får hele 50 % rabatt ved 12 måneders medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

1 time

10minutter

16 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 måneders medlemskap er 249 kr per mnd, ordinær pris for 6 måneders medlemskap er 199 kr per mnd og ordinær pris for 12 måneders medlemskap er 149 kr per mnd. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her