Øyvind Nordahl Næss/VG

Spis sunt på restaurant

Publisert: 2012-07-27 09:54

Vi har samlet noen gode råd som hjelper deg å holde vekten også ved restaurantbordet.

Før måltidet

  • Spis gjerne noe sunt rett før du går, så du ikke er skrubbsulten når du setter deg til bords. For eksempel et eple, en banan eller lignende.
  • Brød inneholder mange kalorier, og kommer gjerne fort på bordet. Noen steder fylles brødkurven opp underveis i måltidet. Be om at brødet serveres til maten, ikke før. Da blir du ikke fristet til å småspise brød og smør før måltidet.
  • Om du skal ha forrett, så velg gjerne en salat, eller en forrett som er liten i størrelse.
  • Spør kelneren om hvordan hovedretten er tilberedt, for å forsikre deg om at den ikke er badet i fett.
  • Husk at også salater kan være fettbomber. Tacosalat, gresk salat og Caesarsalat inneholder for eksempel ofte mye fett. Spør kelneren hva salaten inneholder før du bestiller.

Menyen - hva skal du velge?

  • Mat som er bakt eller grillet, inneholder som regel mindre fett enn stekt mat.
  • Unngå matvarer med beskrivelser som «sprøstekt», «kremet», «gratinert», «panert», «sautert», «karamellisert» og «frityrstekt».
  • Se etter beskrivelser som «dampet i egen kraft (au jus)», «grillet», «ovnsbakt», «forvellet (blanchert)» og «pochert».

Unngå dette

  • Om du velger pasta til hovedrett, så styr unna krembaserte sauser og sauser med mye fett. Tomatbaserte sauser inneholder gjerne mindre fett og kalorier.
  • Ikke spis for store porsjoner. Noen restauranter serverer enormt store porsjoner. Det er ikke uhøflig å la være å spise opp alt. Du bestemmer selv!
  • Frityrstekt mat er fet mat. Frityrstekt mat er f eks løkringer og pommes frites.
  • Potetsalat med majones er også fet mat selv om fettet ikke er av den usunne typen, inneholder potetsalat mye energi.
  • Styr unna restauranter som tilbyr buffeter av typen "så mye du orker".
  • Unngå mat som er badet i kremete sauser.

Smarte tips og triks

  • Bakte eller kokte poteter er mye sunnere enn pommes frites, ovnsbakte poteter og pannestekte poteter. Om du bestiller bakt potet, så be om å få rømme og evt smør ved siden av og ikke spis alt.
  • Be om å få dressingen eller sausen i en egen skål ved siden av. Dette er ikke så vanlig i Norge ennå, men helt vanlig i mange andre land. På denne måten får du bedre kontroll over hvor mye du spiser.
  • Skjær bort alt synlig fett på kjøttet, og fjern skinnet fra kalkun eller kylling.
  • Velg frukt, sorbet eller yoghurtbasert is til dessert.
  • Husk at alkohol inneholder mange kalorier. Drikk mye vann.
  • Spis sakte! Legg ned gaffelen med jevne mellomrom, og ta pauser. Husk at det tar cirka tyve minutter før magen føler seg mett.

Kilder: Vektklubb.no, Lommelegen.no, Sparkpeople.com.

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her