FRUKTIG VALG: Hvis du ikke spiser noe frukt og grønt har du stor helsegevinst av å innlemme så lite som et eple eller gulrot om dagen. Et eple gir inneholder kun 60 kcal, mens en «ventepølse» gir 250-300 kcal.

Kan frukt og grønt redde liv?

Publisert: 2014-10-08 12:25

Et eple om dagen er godt for mer enn magen.<br />

Jøran Hjelmesæth er professor i overvekt ved Universitetet i Oslo. Han er også leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold.

I myndighetenes kostråd anbefales minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag, noe som utgjør omtrent en halv kilo. Dette rådet er basert på god vitenskaplig dokumentasjon for at frukt og grønt reduserer risikoen for disse kroniske sykdommene:

  • Hjerteinfarkt
  • Høyt blodtrykk
  • Hjerneslag
  • Type 2-diabetes.

Frukt og grønt inneholder mye fiber, vann, vitaminer, mineraler, antioksidanter og relativt få kalorier. Det høye fiberinnholdet gir en god metthetsfølelse, er bra for helsefremmende tarmbakterier, og forebygger overvekt.

Inntil nylig har det imidlertid vært mer usikkert om frukt og grønt også reduserer dødeligheten av hjerte- og karsykdom, og om hvor høyt inntak som eventuelt er nødvendig for å oppnå en slik helsegevinst.

Minimum én porsjon

Kinesiske og amerikanske forskere utførte derfor en omfattende systematisk gjennomgang av litteraturen, og de offentliggjorde nylig resultatene i det kjente og velrenommerte tidsskriftet British Medical Journal.

Snack i vei! Sunn dipp kan du lage av mager kesam og ønsket krydder eller urter.

Mer enn åtte hundre tusen personer ble fulgt opp, og over femti tusen av disse døde i løpet av en periode fra 5 til 26 år. Det viste seg at de som spiste

  • Én porsjon frukt eller grønnsaker om dagen hadde omtrent 8 % lavere dødsrisiko enn de som ikke spiste noe frukt eller grønt
  • To porsjoner reduserte risikoen for død med 15 %
  • Tre porsjoner reduserte risikoen med 21 %
  • Fire porsjoner reduserte risikoen med 24 %
  • Fem porsjoner frukt og grønt reduserte dødeligheten med hele 26 %.

Økt inntak utover fem om dagen ga ikke bedret overlevelse. Personer som fulgte norske myndigheters kostråd reduserte altså dødsrisikoen med 26 % sammenliknet med de som ikke spiste frukt og grønt i det hele tatt. Tilsvarende gode resultater ble funnet for død av hjerte- karsykdom, men ikke for kreft.

Drikk grønnsakene om du synes det er lettere. Her i form av en eple-, avokado- og spinatsmoothie.

Merk: Det må imidlertid understrekes at selv om denne nye oversiktsartikkelen tyder på at inntil fem daglige porsjoner frukt og grønt kan redde liv, har den ikke sikker beviskraft. Det kan for eksempel være slik at de som spiser mye frukt og grønt også har en sunnere livsstil med hensyn til andre kostvaner og fysisk aktivitetsnivå.

Denne nye forskningsartikkelen tyder likevel på at frukt og grønt kan redde liv, at dødeligheten synker allerede ved én porsjon per dag, og at maksimal overlevelsesgevinst sees ved «5 om dagen».

For de som måtte trenge det er dette enda et godt argument for å følge myndighetenes kostråd.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

10 tips for å bli kvitt karbo-suget

Kalorifattig pizza med blomkålbunn

Lavkarbo eller lavfett - hvilket kosthold er best?

Hvorfor blir vi tykkere når vi blir eldre?

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her