Trond Solberg/VG

Fårikål kan fint være slankemat

Publisert: 2017-10-04 10:10

Høsten er sesong for Norges nasjonalrett fårikål, og det kan du nyte uten at det nødvendigvis sprenger kaloribudsjettet.

30. september er fårikålens dag, og hva med nettopp høstretten til middag? En moderat porsjon fårikål med cirka 150 gram kjøtt, 250 gram kål, kraft og to poteter gir omtrent 600 kcal. Fyller du tallerkenen med enda mer kål og litt mindre kjøtt, kan du virkelig spise deg mett uten at det går utover kaloriregnskapet.

– Kål er en sunn grønnsak som nesten ikke inneholder kalorier, forteller klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubbekspert, Anette Skarpaas Ramm.

Hun oppfordrer deg til å fylle halve tallerkenen med «supergrønnsaken». Selv om hodekålen er blek inneholder den en stor mengde C-vitamin.

Fårekjøttet er i grunn ganske fettrikt, med cirka 18 % fett. Det er den høye fettandelen som gjør fårekjøttet energirikt, det vil si kaloririkt.

Unasett er dette et måltid der man bruker norske råvarer i sesong, og som knapt er bearbeidet annet enn tilberedningen man selv gjør på kjøkkenet.

Les også: Derfor kan du stole på din egne sunne kostfornuft

Frode Hansen / VG

Fjern synlig fett

– Du kan spare kalorier ved å velge de minst fettrike stykkene, både i butikken og når du tar fra gryta. Har du fårikålrester er det et supert triks å fjerne fettlaget øverst i kasserollen når maten er avkjølt, råder kosteksperten.

Smaken er uansett bevart i kraften og kålen, for kålen har en unik evne til å trekke til seg mye smak under koking.

– Tilsett gjerne enda mer kål, særlig hvis du koker opp rester på dag to, råder ernæringsfysiologen.

Sunt og godt: Næringsrike kaloribomber du kan unne deg

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Kjenn etter metthetsfølelsen

Fårikål er et typisk måltid du kan spise deg god og mett på uten at det blir for mye kalorier, dersom du følger ernæringsfysiologens råd.

– Spis sakte og stopp når du er mett. Husk også at det er mye kalorier i øl, akevitt og desserten dersom dette serveres ved siden av. Det er mange kalorier å spare på å være mer restriktiv på dette, sier Skarpaas Ramm.

Som med all mat så vil mengden avgjøre kaloriinntaket. Forsøk å holde deg til én middagsporsjon. Du kan også gå en tur før eller etter middagen, samt knipe inn litt kalorier på de andre måltidene slik at dagens totalinntak ikke blir for høyt.

Regn ut: Finn din BMI med Vektklubbs BMI-kalulator (kommersielle lenke)

Spar kalorier på fårikålmiddagen:

  • Velg mye kål, litt mindre kjøtt
  • Velg de minst fettrike kjøttstykkene
  • Spis sakte og stopp når du er mett, eller gjerne litt før
  • Knip inn på øl, akevitt, brus og/eller dessert som serveres sammen med middagen
  • Fjern det øverste fettlaget før du varmer opp fårikålrestene
  • Tilsett mer kål dersom du har rester

Bon appetit!

Kreativ Catering

Lyst på noe godt i helgen? Triksene som gjør helgefrokosten mer næringsrik

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2021 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her