Frank May / NTB scanpix

Slik stopper du å spise i tide

Publisert: 2014-11-20 14:37

Kom utskeielsen i forkjøpet, her er åtte knep som kan spare deg for hundretalls kalorier.



Alf Øystein Støtvig / VG

Det er en kunst å spise passe lite og bli passe mett.

- Metthetsfølelsen kommer gradvis, men hvis du gafler i deg maten i løpet av få minutter er det ikke så lett å kjenne etter når du har spist nok, sier klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekpert i Vektklubb, Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Hun jobber til daglig ved Sørlandet Sykehus.

Hva du spiser før middag har også betydning for inntaket.

- Spis passe små, regelmessige måltider gjennom dagen. Er du skrubbsulten før middag er det mye større sjanse for å spise for fort og for mye, forteller klinisk ernæringsfysiolog og kostekspert i Vektklubb, Line Kristin Johnson. Hun jobber til daglig ved Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold.

8 tips for å unngå sprekken før middagsstrekken:

1. Spis grønnsaker eller salat først

Petter Emil Wikøren / VG

Kutt opp gulrøtter, kålrot, blomkål og legg godt synlig på et fat på kjøkkenet så alle kan spise av det, for eksempel mens unger gjør lekser og de voksne lager middag.

- Å servere en salatbolle som forrett er også et godt tips som gjør det enklere å få i seg nok grønnsaker og som samtidig fyller opp slik at man kan spise litt mindre av kjøtt eller fisk, samt pasta, ris eller potet, råder Blomkvist.

Å drikke et stort glass vann før måltidet vil også fyller litt opp i magen. Det er svært vanlig at tørste misforstås som sult.

Roger Neumann / VG

2. Styr unna gigantiske tallerkener

Finn gjerne frem bestemors gamle servise. Nyere og store tallerkener påvirker porsjonsstørrelsen vi serverer oss med. Bruker du mindre fat tar du automatisk litt mindre mat.

3. Beregn riktig middagsmengde

- Unngå å lage mer mat enn det som faktisk skal spises. Rester er skumle saker og kan føre til at du spier flere porsjoner enn du trenger, eller småspising utover kvelden. Mange lager store porsjoner middag som er nok til hele familien selv om barna har flyttet hjemmefra, forteller Johnson.

- Den som har laget maten, og beregnet porsjonsstørrelsene, bør helst være den som legger opp maten på tallerkenene, råder Blomkvist.

Om du sitter igjen med mye rester, frys ned maten.

4. La grytene stå igjen på kjøkkenbenken

Trond Solberg / VG

Da er det mindre sannsynlig at du forsyner deg med mer mat før du rekker å kjenne etter at du er mett. Mange har lett for å spise med øynene, og hvis maten står rett foran deg kan fristelsen fort bli for stor. Porsjon nummer to smaker ikke nødvendigvis bedre enn den første.

5. Spis etter tallerkenmodellen

- Overvektige og de som ønsker en vektreduksjon kan fylle halve tallerken med grønnsaker, 1/4 med fisk, kjøtt, kylling eller egg og 1/4 med ris, pasta, potet, belgfrukter eller korn. Om du øsnker å holde vekten eller spise sunnere kan du spise etter en tredelt tallerkenmodell, råder Blomkvist.

En porsjon bør være nok, om du ikke er helt fornøyd etter en tilmålt porsjon kan du ta en frukt til dessert.

6. Unngå å spise foran TV-en

- Spis alle måltider ved spise- eller kjøkkenbordet. Fokuser heller på maten du spiser og eventuelt de du spiser sammen med. Ikke spis foran TV, datamaskin eller lignende, når du blir distrahert er det ikke like lett å kjenne at du har spist nok, sier Blomkvist.

La middagen være et sosialt samlingspunkt for familien der dere snakker sammen. Om du bor alene kan du heller sette på radioen.

7. Ta pustepauser

- Spis sakte, tygg maten godt og smak ordentlig på maten, råder Blomkvist.

- Legg fra deg kniv og gaffel noen ganger i løpet av måltidet. Lukk øynene et par sekunder og bare kjenn etter om du ikke er sulten lengre. Det er stor forskjell på å være mett og ikke sulten lengre, forteller Johnson.



Jan Petter Lynau / VG

8. Rydd vekk snop og andre fristelser

Småspising før, etter og under middagslagingen kan tilføre mange unødvendige kalorier.

- Unngå å ha fristende mat eller snacks stående synlig fremme på kjøkkenbenken. Da er det lett å falle for fristelsen. Ikke kjøp snacks, sjokolade og lignende bare for å ha liggende i tilfelle det kommer noen på besøk. Om så er tilfelle så kan de få oppskåret frukt og kaffe eller te i stedet. Folk kommer ikke på besøk for å få servering, men for å være sammen med deg, sier Blomkvist.

Noen klarer fint å la være å forsyne seg av godterier, mens andre helst ikke bør ha fristelser, eller såkalte «triggere» i hus.

- Selv om tilbud kan være fristende, la være å kjøpe tre sjokoladeplater for prisen av to, og lignende, råder Johnson.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Slik blir du lurt til å spise mer

Gå deg slank

Deilige lavkalori-høstgryter

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her