Sunne måltider for hele helgen

Publisert: 2013-08-02 15:14

Pleier helgen å rammes av utskeielser du ikke har råd til i matveien? Fortvil ikke, med disse tipsene er du forberedt. 

Fredag: Middag

Fredag etter jobb er kanskje ikke tidspunktet for avansert matlaging. Samtidig er det hyggelig å kose seg med litt ekstra god mat og virkelig nyte helgefølelsen. Det trenger ikke bety usunn middag! Prøv for eksempel en enkel sashimi. Kjøp laks av god kvalitet, som Salma eller fersk torsk fra Strøm torsk. Da trenger du bare å skjære opp fisken og det du ønsker av tilbehør, og middagen er servert! Se oppskrifter på sashimi her. Et annet godt fredagstips er raske wraps.

Lørdag: Frokost

Helgefrokost – da er det lov til å dra på litt ekstra med kosen (helst ikke kaloriene). Lag for eksempel en deilig omelett med røkelaks og godt grovbrød ved siden av. Eller din favorittfrukt med frokostblanding og yoghurt. Spesielt hyggelig blir det om du tar deg tid til å dekke et fint bord, tenne noen telys, lage god kaffe og lese avisen. Se flere gode frokostoppskrifter her

Lørdag: Lunsj

Lørdag er for mange en ganske travel dag. Shopping, mathandel, gåturer, ting som skal ordnes i huset, barn som skal kjøres til aktiviteter, besøk og så videre. Det er kanskje ikke så rart at mange slankere går på en sprekk denne dagen. Med litt planlegging og fokus på å ta bevisste valg underveis, blir det enklere å unngå nettopp dette. Spiser du lunsj ute, kan du prøve å velge fisk eller sjømatretter, salater uten for mye dressing og brød eller kanskje bare en banan og müslibar i hånden? Her kan du lese mer om sunn og smakfull lunsj

Lørdag: Mellommåltid

Går det lang tid mellom lunsj og middag, bør du sørge for å få i deg et lite mellommåltid, slik at du ikke blir slapp og overspiser til middag. Her får du tips til sunne mellommåltider (og hva du bør unngå): Sunn mat mellom måltidene

Les også: 6 sunnere pizzaoppskrifter

Lørdag: Middag

I dag kan du virkelig ta deg tid til å lage noe godt og spennende. Gjør matlagingen til en hyggelig stund for hele familien hvor alle deltar, eller la gjestene bli med på forberedelsene. Gå gjerne innom en god grønnsaksbutikk og plukk med deg noen fristende ingredienser du ikke vanligvis bruker. Thaimat er en sikker vinner. Visste du at thaimat = slankemat? Noen nøkkelingredienser til god thaimat er hvitløk, chili, ingefær, sitrongress, koriander, soyasaus, fiskesaus, nøtter, kokosmelk, lime, sukker og galangalrot.Her er oppskriften på vårrullene på bildet, fra Godt.no.

Les også: Derfor bør du spise mindre kjøtt

Lørdag: Dessert

Om middagen har tatt litt lang tid både å lage og spise, så kan det være helt ok med en enkel, søt avslutning på måltidet. Bær kan lages på mange måter og er en enkel dessert, som lett kan lages sunnere. Åtte dessertoppskrifter med blåbær

Søndag: Frokost

Ikke la søndagen bli en dag du ikke vil føre i dagboken! Tenk at i dag kan du virkelig gå inn for å gjøre sunne valg, fra morgen til kveld. Hva med en grønn salat med egg og ricotta som på bildet til frokost? Eller en hvilken som helst annen salat, se hva du har i kjøleskapet av grønnsaker og annet snacks – kanskje du finner en ny favorittkombinasjon? Hos Godt.no finner du også veldig mange fristende salatoppskrifter

Søndag: Lunsj

Vårt beste lunsjtips på denne supersunne søndagen, er en oppkvikkende smoothie! Sørg for at den metter ved å tilsette noe annet enn bare frukt, for eksempel milde grønnsaker, korn, frø eller kesam. Er du glad i å bake, kan du prøve deg på grove matmuffins. De er fine å ha med i matpakken utover uken.

Les også: Fristende laksesalat av Ida Gran-Jansen

Søndag: Mellommåltid

Skjær opp en stor bolle med frukt og nyt. Server gjerne med litt vaniljekesam, cottage cheese eller yoghurt naturell. Husk å holde oversikt over hvor mye du spiser, så du får ført riktig i dagboken. I forumet kan du få tips av andre til sunne mellommåltider

Les også: Gjør dressingen sunn

Søndag: Middag

Et godt søndagstips er å lage vegetarmat. Da har du tid til å eksperimentere litt med nye oppskrifter, og skal du ha gjester, setter de sikkert også pris på en forandring. Hva med denne lekre terten med asparges og chèvre laget av Lise Finckenhagen? Skal du bort i selskap, kan du for eksempel ta med en mager dessert eller kake. Noen gode tips er fruktsalat, grove vafler eller fruktpai. Se flere oppskrifter fra slankeekspertene her

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her