Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren: Er søtpotet-fries bedre enn vanlig pommes frites?

Publisert: 2016-03-31 10:25

Sprø fries av søtpotet er et spennende alternativ til vanlige pommes frites – og dessuten mye sunnere! Eller er det nå egentlig det? Vektklubbs matspaner har testet hurtigvarianten fra frysedisken.

Den eksotiske søtpoteten har for lengst fått en plass på tallerkenen hos oss nordboere, og jeg har registrert at flere helsebloggere har knyttet søtpoteten til sitt bryst og legger ut oppskrifter på alt du kan bruke søtpoteten til. Selv har jeg tidligere lagt ut en oppskrift på en fantastisk god søtpotetsuppe. Nå er det søtpotetchips som står for tur.

Flere av dere har nok prøvd å lage søtpotetchips selv med oppkuttede søtpoteter, olje, salt og krydder. Hoffs har nå kommet med en hurtigvariant som du kan plukke med deg fra frysedisken.

Les også: Hvor sunne er de «sunne» mikromiddagene?

Innhold:

En skulle kanskje tro at posen med søtpotetchips inneholder kun søtpotet, litt olje, salt og krydder, slik du lager de hjemme, men her står det flere ting på ingredienslista. I synkende rekkefølge inneholder pakken: søtpoteter, rapsolje, modifisert stivelse, rismel, dekstrin, salt, hevemiddel, farge og fortykningsmiddel.

Søtpoteten er allerede full av stivelse, så hva skal man med modifisert stivelse, rismel og mer modifisert stivelse i form av dekstrin? Og ekstra farge til den knalloransje søtpoteten? Hevemiddel?

Jeg undrer meg over rekken av «tilsetningsstoffer» og tenker at dette kan da vel ikke være nødvendig, samtidig så vet jeg at det å fryse poteter kan by på utfordringer i forhold til smak og konsistens, så Hoffs har nok sikkert sine grunner til den lange ingredienslista.

Hvordan smaker det?

Jeg digger søtpotetsuppe som jeg har lagd flere ganger. Søtpotetmos og biter av søtpotet i gryteretter (for eksempel thai curry) synes jeg også er godt, men i små porsjoner. Det er noe med den melne konsistensen og den veldig søte smaken jeg ikke blir helt fortrolig med. Men dette er en smakssak, jeg vet at mange er glad i å bruke søtpotet til det meste.

Hvis du liker stekt søtpotet så vil du nok like søtpotetchipsene fra Hoffs også. Jeg synes de var greie som en variasjon til potet, pasta og ris, men som sagt i små porsjoner. Ungene var for øvrig begeistret for de oransje chipsene så hele pakken ble spist opp.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Hvor sunt er det?

Søtpotet er ikke egentlig en potet, men ligner på vanlig potet både i kaloriinnhold, 78-80 kcal per 100 gram, og næringsinnhold for øvrig. Søtpotet inneholder imidlertid litt mer sukkerarter, fiber og vitamin A enn poteten, mens poteten har mer vitamin C. Som poteten er søtpoteten også rik på kalium.

Den fine oransje fargen minner om fargen på gulroten, og i likhet med gulrot er søtpotet rik på betakaroten. Betakaroten er en forløper til A-vitamin og virker også som antioksidant.

De opphøgde søtpotetene fra Hoffs inneholder som nevnt mer enn bare søtpotet, slik at kaloriinnholdet er mer enn dobbelt så høyt som i ren søtpotet, noe som hovedsakelig skyldes tilsetningen av rapsolje. Stivelse, rismel og dekstrin øker innholdet av karbohydrater i form av både stivelse og sukkerarter.

Jeg blir ikke helt overbevist av Hoffs nylansering og tenker at du kan lage søtpotetchipsene både sunnere og bedre selv. Da har du også full kontroll over mengden olje og salt du vil bruke. Bland gjerne inn litt andre grønnsaker også, slik som gulrot, sellerirot, fennikel og løk så får du et enda sunnere og mer næringsrikt tilbehør til middagen din.

Næringsinnhold:

Per 100 gram

170 kcal, 7,5 gram fett, 22 gram karbohydrat hvorav sukkerarter 9,6 gram, 1,5 gram protein og 0,4 gram salt.

Sammenlignet med «ekte vare» og lignende produkter:

Per 100 gram

Søtpotet, råvare: 80 kcal, 0 gram fett, 16,8 gram karbohydrat hvorav 4,2 gram sukkerarter, og 1,6 gram protein.

Potet, råvare: 78 kcal, 0,1 gram fett, 16,6 gram karbohydrat hvorav 1,6 gram sukkerarter og 1,8 gram protein.

Hoffs opphøgde poteter, originalen: 183 kcal, 5 gram fett, 32 gram karbohydrat og 2 gram protein.

Pommes frites, gatekjøkken: 330 kcal, 16,8 gram fett, 39,8 gram karbohydrat og 3 gram protein.

Følg matspaneren på instagram: @matspaneren eller tagg bilder av matvarer du ønsker at vi skal teste med #matspaneren. Du kan også sende oss en mail til vektklubb@vg.no

Andre matvarer matspaneren har testet:

Er det mulig å lage sunn nugatti?

Er skyr kokos det optimale mellommåltidet for slankere?

Nye «kjøttboller» med miljøvennlig slankevri

Test av brød uten gjær og mel

Hvor sunne er egentlig de «sunne mikromiddagene»?

Frokostyoghurt med mindre sukker på pose

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her