Superchips skilter med «35 % mindre fett», men er slettes ikke noe bedre valg enn vanlig potetgull, snarere tvert i mot om du tar en titt på ingredienslisten.

Matvarer du tror er sunne som ikke nødvendigvis er det

Publisert: 2023-01-13 15:35

Noen matvarer kan fremstå som et smartere og sunnere valg, men det betyr ikke at de er spesielt helsebringende av den grunn.

Det kan være lett å la seg forlede av produsentenes markedsføring, lovord og lekker emballasje. Særlig når det kommer til snacks og matvarer vi gjerne ønsker å spise litt mindre av. Siden det smaker så godt ønsker vi kanskje å la oss overbevise om at for eksempel «Superchips» er et bedre valg enn vanlig potetchips.

Men det er ikke nødvendigvis slik at bare man fjerner litt fett, så blir matvaren automatisk sunnere. Dessverre.

– Jeg er egentlig ikke så glad i begrepet «sunt» eller «usunt» om enkelte matvarer, for kostholdet handler om det store bildet. Likevel er det ikke til å stikke under stol at en del matvaregrupper, som frukt og grønt, er mer helsebringende enn andre, sier klinisk ernæringsfysiolog og matspaner i Vektklubb, Eli Anne Myrvoll.

Matspaneren tester ny New Energy: – Blir ikke sunn med mer protein

Med helsebringende mener Myrvoll at matvaren tilfører kroppen vår noe positivt, som god næring, byggeklosser, fiber, sunt fett, vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll har doktorgrad i ernæring og jobber til daglig på Sørlandet sykehus. Myrvoll har vært Vektklubbs matspaner i over ti år, der hun hver måned tester nye produkter for å se hvor sunne de er.

Matvarene vi har listet opp her er hverken farlige eller usunne i fornuftige mengder, men de kan likevel ha fått et «ufortjent» rykte om å være sunnere enn de er.

Frokostblandinger

Merkelapper som «fullkorn», «fiber», «havre», «hvete», «fitness», «energi», «gold» eller «balanse» på emballasjen kan få frokostblandinger til å fremstå som et sunt valg. Det du imidlertid bør rette oppmerksomheten mot er ingredienslisten og næringsinnholdet.

For at frokostblandinger skal få Nøkkelhullsmerket må det ikke være tilsatt mer enn 9 gram sukker per 100 gram, og ikke ha mer enn 13 gram sukkerarter. Det er ikke alle produsenter som oppgir mengden på tilsatt sukker. I tillegg stilles krav til fettinnhold (maks 8 g/100 g), kostfiber (minst 6 g/100 g) og salt (maks 1 g/100 g).

Inneholder ikke tilsatt sukker: Likevel har ikke BareBra Protein Supergranola fått nøkkelhullsmerket

Korn og mel brutt ned, bearbeidet, for så å bygges opp igjen til et frokostblandingsprodukt som ikke ligner noe på råvarens originale form og struktur. – Velg heller havregryn eller müsli, oppfordrer Eli Anne Myrvoll.

Du kan også spørre deg selv, hvordan lages for eksempel Havrefras eller Cheerios? Matspaner har svaret:

– Cheerios er laget av ekstrudert hvete, forteller Myrvoll. Hun forklarer videre:

– Ekstrudering er en prosess der mel av korn varmes opp ved høy temperatur samtidig som det eltes og presses. Dette endrer kornets struktur til noe lettere og mer luftig.

Ekstrudat av korn er altså en kraftig form for bearbeidelse av korn til det ugjenkjennelige. Om kostholdet baseres på mye ultraprosessert mat kan det være uheldig for helsen.

Müslibarer

Hovedingrediensene i mange müslibarer er sukker i ulike former.

– Ikke stort bedre enn godteri, sier Myrvoll da hun testet müslibarer fra Eldorado og Coop. Hun sier at dette hverken er sunt eller kvalifiserer som et måltid.

Vi tenker kanskje at müslibarer er proppet full av fullkorn, men de minner og smaker mer som godteri enn havregryn eller knekkebrød.

– De fleste typene müslibarer har ulike varianter av sukker blant de første ingrediensene på ingredienslista, som for eksempel; glukosesirup, glukosefruktosesirup, oligofruktose og maltodekstrin, forteller matspaneren.

Michael Pollan, en amerikansk forfatter og journalist som er kjent for sine populærvitenskapelige bøker om ernæring, har blant annet sagt: «Unngå matvarer som din bestemor ikke ville gjenkjent som mat», eller «spis mat, og ikke spiselige matlignende produkter».

– Müslibarer som dette er i den kategorien, altså ultraprosessert mat som er ganske så langt fra hel mat og rene råvarer, sier Myrvoll.

Kokosolje

Om du er veldig glad i kokosolje kan det være smart å sjekke kolesterolet.

Av en eller annen grunn er det svært mange som tror at kokosolje er sunt.

– Kokosolje inneholder over 90 prosent mettet fett. Mye av dette mettede fettet er såkalte mellomlange fettsyrer, og her ligger årsaken til at professorer, ernæringsfysiologer, leger og andre mer eller mindre faglærte krangler så busta fyker vedrørende om kokosfett er sunt eller ikke, forklarer Myrvoll som tidligere har testet Cocosa.

Tilhengerne av kokosfett hevder at de mellomlange fettsyrene er sunne ettersom de raskt blir brutt ned og fordøyd. Litt som at akkurat disse fettsyrene tar en snarvei rett inn i blodårene. Det mangler fremdeles gode langtidsstudier som kan underbygge de påståtte positive helsepåstandene til kokosfett.

Les også: Professor mener kokosolje er gift

Selv om synet på mettet fett har blitt mer nyansert de seneste årene, er det er fremdeles bred vitenskapelig enighet om at det er smart å erstatte mettet fett med flerumettet fett i kostholdet. Kjetil Retterstøl, overlege ved Lipidklinikken og professor i ernæring, har tidligere advart Vektklubbs lesere mot å kjøpe kokosolje i dyre dommer i den tro at det er sunt.

– Mettet fett er fremdeles den type fett vi bør spise mindre av ut ifra et helseperspektiv, konstaterer han.

Superchips

Produsentene liker å blåse opp endringer i prosent, der det får produktet til å se bra ut; som «35 % mindre fett». De ville nok ikke trykket «130 % mer salt» på emballasjen.

Chips med litt mindre fett høres ut som supert alternativ til vanlig chips, gjør det ikke? Sammenligner man kaloriinnholdet er det knapt noen forskjell. 100 gram vanlig potetgull inneholder cirka 500 kcal, mens Superchips inneholder 470 kcal.

Ved en tidligere vurdering av ulike påståtte sunnere snacksalternativer fant Vektklubbs kostholdsekspert at for å bevare smak når fett reduseres, er det nødvendig å øke saltmengden.

Mens vanlig salt potetgull fra Kims har 33 gram fett og 1,3 gram salt per 100 gram, har Superchips fra Maarud 20 gram fett og 3 gram salt per 100 gram. Det er fremdeles en femtedel fett og tre prosent salt i Superchipsen.

Vanlig potetgull er faktisk mye mindre bearbeidet enn Superchips. Ingredienslisten til vanlig salt potetgull fra Kims inneholder tre ingredienser; poter, solsikkeolje og salt. Superchipsene er laget av tørket potet, ulike ekstrakter og tilsetningsstoffer. Det finnes lite råvarer bevart i sin opprinnelige form.

Gjør snacksen sunnere: Hjemmelaget chips av rotgrønnsaker, eple, grønnkål eller lomper

Lettbrus

Hva er egentlig brus? Det er vann tilsatt kullsyre, sukker eller søtstoffer, essenser, surhetsregulerende midler, fargestoffer og i noen tilfeller konserveringsmidler.

Å bytte fra sukkerholdig brus til lettbrus kan spare deg for mange kalorier, og helt klart være et lurt grep dersom du ønsker å gå ned i vekt og i utgangspunktet drikker mye sukkerholdig brus.

Det er dermed ikke sagt at lettbrus er noen helsedrikk, og nordmenns høye forbruk av brus, sukret eller kunstig søtet, bekymrer kostholdseksperter.

Førsteamanuensis i ernæring ved Universitetet i Agder, Dagrun Engeset, har tidligere uttrykt bekymring over at Pepsi Max øker flaskestørrelsen.

– Brus er en festdrikk som man kan drikke ved spesielle anledninger. Drikker man brus sjeldnere blir det også mer spesielt når man først gjør det og da vil en sette mer pris på det, sier Engeset.

Lite-øl

Det er «bare» 3,2 gram karbohydrat i en desiliter pils, og 1 gram karbohydrat i Lite-øl. Det kan være greit å huske på når Lite-øl skryter av «70 % mindre karbohydrat».

Alkohol er et næringsstoff som gir energi, men kalles for «tomme kalorier» da det ikke tilfører kroppen noe annen nyttig næring utover energi. Alkohol sniker også i nedbrytingskøen, for mens leveren jobber med å bli kvitt alkoholen, reduseres forbrenningen av karbohydrater, fett og proteiner.

Vanlig øl inneholder rundt 40 kcal per desiliter. Det betyr at en halvliter pils gir cirka 200 kcal. Lite-øl inneholder samme mengde alkohol som vanlig øl, men karbohydratmengden er redusert. Lite-ølet gir rundt 25–30 kcal per desiliter, og en halvliter gir opp mot 150 kcal.

Er det kalorier du vil spare kan du like gjerne velge lettøl – og spare penger i samme slengen. Alkohol gir faktisk mer kalorier enn næringsstoffene karbohydrat, fett og protein. Mindre alkohol i ølet gjør at lettøl inneholder rundt 30 kcal per desiliter. Omtrent det samme som Lite-ølet.

Øl, vin og sprit: Alkoholen med færrest kalorier

Aller best effekt på kaloriinntaket (og dagen derpå) får du uansett av et moderat alkoholinntak.

Vegansk is

Er det kalorier du ønsker å spare har du mer å hente på å velge en yoghurtis eller sorbé, fremfor vegansk is. Når det er sagt er det fint at det finnes veganske alternativer for de som følger et vegansk kost eller av andre årsaker ikke tåler fløtebasert iskrem.

Det sier seg selv kanskje, men is er ikke ment å være helsekost, uansett hva slags merkelapp man setter på isen; om det er «vegansk», «økologisk» eller «glutenfri».

Vegansk iskrem har økt i popularitet og det finnes mange ulike varianter i frysedisken. Matspaneren har tidligere i år testet fem typer vegansk is.

– Felles for dem alle er at de består hovedsakelig av vann, sukker i ulike former, planteoljer, og en ingrediensliste så lang som et vondt år med en rekke tilsetningsstoffer som skal gi riktig konsistens, smak og holdbarhet, forteller Myrvoll.

Flesteparten av de veganske iskremene lages med kokosolje og kaloriinnholdet er omtrent det samme, eller bare litt lavere, enn vanlig fløteis.

– Du må ikke kjøre vegansk iskrem i den tro at de er sunne, for det er de ikke. Is er kosemat nesten uansett hvilken type iskrem du velger, om du da ikke lager såkalt nicecream selv av banan, avokado og kakaopulver, sier Myrvoll.

Proteinbarer

Proteinbarer kan jo være et alternativ når du er på farten og ikke har noe annet å ty til for å stagge sulten, men et helsebringende produkt er det ikke.

Å spise produkter med tilsatt protein for å dekke proteinbehovet er for de fleste helt unødvendig. Har du et normalt og vanlig kosthold trenger du ikke bekymre deg for at du får i deg for lite protein, har Vektklubbs kosteksperter og klinisk ernæringsfysiologer Anette Skarpaas Ramm og Eli Anne Myrvoll, tidligere slått fast i en rekke Vektklubbartikler og matspanertester.

Mange velger en proteinbar i den tro at det er et sunnere valg fremfor sjokolade, men det er ikke nødvendigvis tilfellet. Særlig om man legger grad av bearbeiding til grunn. Det er bare å sammenligne ingredienslisten til melkesjokolade med en hvilken som helst proteinbar.

Noen proteinbarer kan også ha et høyt innhold av tilsatt sukker og fett, slik at de blir omtrent som en sjokoladebar – bare med litt høyere innhold av protein.

Vil du lese mer om helse, kosthold og vektnedgang, samt få en hel ukesmeny med sunn og god mat du kan spise og gå ned i vekt, er det nyeste Vektklubb-magasinet til salgs i butikker og kiosker, samt digitalt i VG-butikken.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her