FØR OG NÅ: Enorme porsjonsstørrelser gjorde Thomas Norbeck (18) fet. Nå har han lært seg å takle fristelser i hverdagen og spise i riktige mengder. Bildet til høyre er tatt nå nylig, men hvor mye han har gått ned i vekt etter deltakelsen på Biggest Loser Norge kan han ikke røpe.

Ta knekken på godtesuget

Publisert: 2015-04-14 16:26

En sjoklade på 100 gram kan inneholde like mange kalorier som en middag. For å gå ned i vekt må man lære seg å takke nei til søt, fet og usunn mat. Her er fem tips fra Biggest Loser-Thomas.

- Jeg koser meg fortsatt med god mat, men fråtsingen har jeg kuttet ut, forteller Thomas Norbeck (18) som fått fart på vektreduksjonen med slankeprogrammet The Biggest Loser Norge.

En sjokolademuffin inneholder ca 460 kcal, en donut inneholder 325 kcal og en berlinerbolle inneholder 234 kcal.

I den femte episoden som ble sendt i går kunne vi imidlertid se at Thomas trykket i seg i både muffins, donuts, pasta carbonara og cola. Alt for å vinne en etterlengtet seier til det røde laget slik at de fikk tre kilo avtrekk ved neste innveiing.

Den tveeggede konkurransen gikk ut på å spise flest kalorier, noe som i seg selv ikke er en spesielt ærverdig konkurranse å vinne i et program der målet er å gå mest mulig ned i vekt til den ukentlige veiingen.

- Jeg var villig til å spise for å vinne og gikk for de mest kaloririke matvarene. Donuts er jo fritert, og berlinerboller er proppet med krem, de måtte jo være kaloribomber, forteller Thomas som gikk ned 18 kilo på fem ukers opphold på Biggest Loser-campen.

Til sammen spiste det røde laget ca 1600 kcal. Thomas sto for det meste av inntaket, mens Lars Johansen drakk et glass rødvin, og de rødkledde vant derfor over det blå laget som avsto fra å smake en eneste bit av det overfylte matbordet.

UVEL: - Å proppe i seg så mye usunn mat føltes som å være fyllesyk, beskriver Thomas.

- Det var virkelig ikke verdt å trykke i seg så mye når vi endte med å tape innveiingen likevel, konkluderte Thomas som røk ut fra serien i den femte episoden.

Sukkersjokk

Fra å leve på streng diett i fem uker opplevde den yngste av deltakerne svært mye ubehag etter det høye inntaket av usunn mat.

- Jeg ble kvalm, hadde vondt i hodet og magen, kroppen skalv og jeg var uvel i flere timer etterpå.

Til hans store overraskelse oppdaget han at søtsakene ikke smakte så godt som han trodde det ville gjøre.

- Jeg angrer likevel ikke på at spiste den usunne maten, for da fikk jeg kjenne hvordan kroppen reagerte på å spise altfor store mengder av fristende «nei-mat».

Selv om Thomas var dårlig i flere timer etterpå, lærte han mye av opplevelsen.

- At jeg hadde min første utskeielsen i et trygt miljø som Biggest Loser-campen var, kjente jeg meg mer rustet til å møte hverdagens fristelser, forteller han.

Overgangen fra isolerte Holmsbu hvor TV-serien ble innspilt, til å gå tilbake til skole, familie og sosialt liv gikk overraskende greit synes Thomas.

- Jeg bestemte meg for å tilpasse meg hverdagen så fort som mulig. Jeg har spist helt vanlig mat som lasagne og kjøttkaker i brun saus, jeg har ikke vært slavisk i det hele tatt, forteller han.

Thomas understreker at det handler om mengder og det totale kaloriinntaket.

Slik takler du fristelser:

1. Kos deg med god mat, men med måte.

Jeg har aldri hatt enormt søtsug, det har vært middagsmat som har vært mitt store problem. Jeg kunne spise for en hel familie. Etter å ha telt kalorier og veid mat i Biggest Loser-campen har jeg lært meg hva som er rett mengde for meg.

2. Finn sunne alternativer

- Drikk lettkakao når du er sugen på sjokolade.
- Det finnes så mye deilig frukt som smaker minst like godt som godterier. Min favoritt nå er ananas, det smaker utrolig godt sammen med litt gresk yoghurt med vaniljesmak.
- Drikk også sukkerfri saft for å dekke søtbehovet.
- Spis en neve mandler om du absolutt må ha snacks til favorittprogrammet.

3. Venn deg gradvis av med smaken av fet og søt mat

Jo sjeldnere du spiser godteri, snacks og fet mat, jo mer smaker det når du først spiser det. Da trenger du heller ikke samme mengde som før for å tilfredsstille behovet. Melkesjokolade for eksempel, synes jeg smaker veldig søtt nå. Julen i fjor bestemte jeg meg for å bare spise den tradisjonelle julemiddagen på selve julaften, og den har aldri smakt bedre! Om jeg hadde spist julemat fra november hadde det jo ikke blitt noe spesielt.

NYTT LIV: - Jeg har ikke et slavisk kosthold, men spiser det jeg har lyst på, forteller en slank og lettere Thomas Norbeck.

4. Bestem deg

Still deg selv spørsmålet, hvorfor gjør jeg dette? Hvorfor vil jeg ned i vekt? Er denne fristelsen verdt det, og er den verdt det nå? Har jeg så lyst på fristelsen nå eller kan jeg vente og heller unne meg den når jeg har fortjent det? Min motivasjon er blant annet å kunne handle klær i vanlige butikker. Man utstråler så mye gjennom klær, så derfor er det så viktig for meg.

5. Kvitt deg med dårlig samvittighet

Er du en trøstespiser? Ta tak i årsaken til følelsen. Om du spiser sjokolade når du er trist fordi du bare må ha det, ikke fordi du vil ha det, så kommer du antagelig ikke til å få det bedre etterpå. Noen vil kanskje få dårlig samvittighet for at de spiste sjokoladen og føle seg enda tristere. Da kan det være lett å spise enda mer sjokolade også.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!

Les også:

Slik går du ned 10 kilo på 10 uker

10 ukers treningsprogram for deg som vil ned i vekt

Sov deg ned i vekt

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her