Henning Carr Ekroll

Maten som gir god søvn

Publisert: 2015-02-27 16:59

Helt om dagen, helt om natten. Kvaliteten og tiden på hodeputen har stor betydning for både vekt og helse.<br />

Dårlig søvn kan over tid føre til et dårlig kosthold og overvekt. Motsatt kan et dårlig kosthold gi overvekt, helseplager og dårlig søvn, forteller lege og forfatter Berit Nordstrand.

For å starte i den ene enden; kampen mot lakenskrekken kan vinnes på tallerkenen.

Les også: Sov deg ned i vekt

Her er Berit Nordstands seks tips for bedre søvn med sunn mat:

1. Spis et lite måltid, omtrent to timer før du skal legge deg. Et beskjedent blodsukkerfall et par timer før sengetid, kan virke søvndyssende.

Tommy Østhagen / Kreativ Catering.

2. Unngå raffinerte karbohydrater, som melk, hvit pasta og hvitt brød. Store svingninger i blodsukkeret kan holde deg våken.

Knut Erik Knudsen / VG


3. Velg frukt og bær i sin naturlige form, det er langt mer mettende enn eksempelvis et glass appelsinjuice.

Magnar Kirknes / VG


4. Sugen på søtt på kvelden? Fiken, dadler og svisker er sunne og søvndyssende alternativer.

Sara Johannessen / VG


5. Velg mat som er rik på tryptofan. Det gir byggeklosser til søvndyssende hormoner i hjernen. Gode kilder til tryptofan er fisk, egg, fullkorn, nøtter, belgfrukter, dadler, mørk sjokolade og varm melk. Sistnevnte letter opptaket av tryptofan.

Krister Sørbø / VG


6. Velg mat som kan øke melatonin i kroppen. Det igjen kan ifølge enkelte studier bedre søvnen. Kirsebær, valnøtter, tomat og olivenolje, inneholder alle naturlig melatonin. Det samme gjør appelsin, ananas, banan, ingefær, havregryn, bygg, mais og ris.

Frank May / NTB scanpix

(Kilde: Berit Nordstrand)

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her