Fredrik Hagen / NTB

Utepils og alkohol i helgen? Dette bør du tenke på

Publisert: 2021-05-28 12:05

Denne helgen er det verdt å skeie ut for mange, men om du vil ha litt mer kontroll på moroa får du tipsene her. Ett av dem må du følge uansett – enten du vil eller ikke.

Onsdag åpnet endelig matserveringen og servering av alkohol i Oslo flere andre steder i Viken. For første gang på 197 dager kunne Oslo-folk ta seg en utepils igjen.

Flere har feiret gjenåpningen med en bytur, blant annet statsminister Erna Solberg, i tillegg til byrådsleder Raymond Johansen og helsebyråd Robert Steen som møttes for en etterlengtet pinne for Oslo torsdag ettermiddag.

Gjenåpningen er åpenbart verdt en feiring, men hvordan var det egentlig med kalorier i alkohol? Hva burde man egentlig tenke på?

Kalorier i en halvliter

I snitt vil en halvliter øl med 4,5 % alkohol gi cirka 200 kcal. Om du velger IPA, hveteøl, lager eller pils spiller ikke så stor rolle for kaloriinnholdet. Det er nemlig ikke typen øl som avgjør, men alkoholprosenten. I tillegg kan man spare en del kalorier ved å velge LITE-øl, som er øl med mindre karbohydrater.

  • Øl med 4,7 % alkohol inneholder cirka 44 kcal per 100 ml, som blir 220 kcal på en halvliter (500 ml).
  • Øl med 4,6 % alkohol inneholder cirka 42 kcal per 100 ml, som blir 210 kcal på en halvliter.
  • Øl med 4,5 % alkohol inneholder cirka 40 kcal per 100 ml, som blir 200 kcal på en halvliter
  • En LITE øl med 4,5 % alkohol inneholder imidlertid i snitt 28–29 kcal per 100 ml, som blir 140–145 kcal på en halvliter.
  • Lettøl med 2,5 % alkohol inneholder cirka 24–31 kcal per 100 ml, som blir 120–150 kcal på en halvliter.
  • Alkoholfritt øl inneholder mellom 20–30 kcal per 100 ml, som blir 100–150 kcal per halvliter.

Tallene er basert på et gjennomsnitt av øl som finnes i Vektklubbs matvaredatabase. Det kan være variasjoner fra de ulike produsentene og ulike typer øl.

Øl, sprit og vin: Alkoholen med færrest kalorier

Fordel å drikke færre enheter

Blir det mange glass i løpet av kvelden kan kaloriene fort balle på seg.

– Det fine med at skjenkingen stenger klokken 22 er at det kanskje ikke rekker å bli så mange enheter utover kvelden. Man får kanskje i seg halvparten av kaloriene man ville fått dersom serveringen var oppe til langt på natt, sier klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm.

Hun fremhever at det er noe spesielt ved stemningshevingen ved de første enhetene, og at det kan være mye å hente ved å tenke kvalitet fremfor kvantitet.

– Velg gjerne lite og eksklusivt, som med godteri. Velg den type drink, øl eller vin som du liker og kos deg med den. Nyt hver slurk fremfor å helle nedpå, råder kostholdseksperten.

Lag selv: Drinkene med færrest kalorier

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Husk vann

Går du etter kaloriene er det tørr hvitvin som inneholder færrest kalorier, men det som betyr mest er størrelsen på glasset. Blant drinker er det store forskjeller. En Long Island Iced Tea inneholder rundt 780 kcal, mens en Gin and Tonic inneholder ca. 120 kcal.

– Det er greit å være oppmerksom på at det er en del kalorier i det vi drikker, fordi det metter ikke like mye som mat, poengterer Ramm.

Måtehold er selvsagt det beste rådet når det kommer til alkoholholdig drikke, samt å drikke vann ved siden av.

Christian Fougner

Dagen derpå

For mange er det kanskje ikke alkoholen man drikker en kveld som er verst, men dagen derpå hvor man kjenner seg sliten og fysen.

– Den største fordelen ved å drikke færre enheter er at man ikke blir så fyllesyk, og dager derpå kan heller være ganske normal. I stedet for at en hel påfølgende dag blir ødelagt hvor man er redusert, fysen på alt mulig som brus og junk food og ikke orker en treningsøkt, så kan man komme rett tilbake til hverdagen, sier Ramm.

En kebab (ca. 1000 kcal) til nattmat og påfølgende BigMac-meny fra McDonalds (ca. 1030 kcal) eller en pizza Grandiosa (ca. 1250 kcal) og en halvliter brus (200 kcal) dagen derpå, vil fort utgjøre større mengder enn selve alkoholinntaket.

Les også: Slik gjør du sunnere valg av junk food

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her