Janne Møller-Hansen / VG

Slik unngår du studentkiloene

Publisert: 2014-08-22 13:56

Uregelmessige måltider, studentpils og manglende matlagningskunnskap gjør det lett for vektøkning i studenthverdagen.

For første gang i livet har du flyttet hjemmefra. Det er du som bestemmer. Ruset på friheten og ferske bekjentskaper jubler du inn i en ny hverdag. Moro, men hva med helsen?

– Det ble mange sene kvelder. Vi ville jo selvsagt bli kjent med hverandre, så vi dro ofte ut og spiste og tok en øl sammen, og det merket jeg spesielt på kroppen, sier Bahare Viken (21).

Bahare studerer journalistikk på andreåret ved Norges Kreative Høyskole. I fjor flyttet hun fra Lillehammer til Oslo, og merket fort at studenhverdagen tok en god bit av formen hennes.

Dårlig kosthold, få rutiner og ingen trening førte til at klærne ble trangere og energinivået lavere.

– Men vi hadde det jo så moro, sier hun i dag.

«The freshman 15»

Det er lett å gå i fella. Du mesker deg i alt du ikke fikk kjøpe da du bodde hjemme. Ferdigpizza, pølser, potetgull og brus går rett i handlekurven. Dette er ofte kaloririke varer fulle av salt, og som inneholder svært lite av de viktige vitaminene og mineralene du trenger hver dag.

Kanskje dropper du helt å handle, og spiser heller alle måltidene dine på restaurant.

Bahare gikk i sistnevnte felle. Å skulle planlegge, gå på butikken og lage maten selv, var et ork. Da var mer fristende å få maten servert, for så å spise den sammen med andre.

– Jeg kunne gjerne droppe både frokost og lunsj, og spiste middag på byen. Sto det noe mer fristende enn salat på menyen, ble det til at jeg heller valgte det, sier hun.

Trening ble det lite av. Det var et bevisst valg at hun ikke skulle ha noe annet å tenke på enn skole og sosiale ting den første tiden som student. Etter et halvår sa det stopp.

– Jeg oppdaget veldig fort at jeg ikke var helt på topp. Jeg hadde lite energi, og følte meg ikke vel i klærne mine lenger. Jeg var også veldig trøtt, i tillegg til at jeg brukte altfor mye penger, sier hun.

Nå har hun meldt seg inn på treningssenter, og trener hver dag. I tillegg har hun lagt om kostholdet, og spiser både sunn frokost og lunsj, i tillegg til middag.

– Etter jul begynte jeg å veie meg jevnlig, og har gått ned syv kilo, som jeg da hadde lagt på meg, sier hun.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Mulig å unngå

Inger Bergmann-Paulsen er sykepleier med en master i fedme og helse fra NTNU. I tillegg er hun eier av «et lettere liv», et konsultasjonsselskap for folk som vil ned i vekt. Hun mener det er fullt mulig å unngå studentkiloene når du for første gang i livet skal bo for deg selv.

– Å flytte hjemmefra er en mulighet til å skape gode vaner, heller enn å se på det som en anledning til å gjøre akkurat som du vil og skeie ut hver dag, sier hun.

Hun ramser opp en rekke faremomenter for vektøkning i studenthverdagen. Mindre fysisk aktivitet, mer alkohol, lite kunnskap om matlaging og kosthold og få faste måltider, er noen av disse.

– I tillegg blir det mer «dagen derpå-mat» og «etter fest-mat», sier Bergmann-Paulsen.

Om du tenker at det ikke spiller noen rolle at du skeier ut en periode, må du vite hva det vil kunne gjøre med helsen din. Det er nemlig ikke mye som skal til før den kan begynne å endre seg.

– Kroppen regulerer energiintaket utrolig godt, men vi har likevel en tilbøyelighet til å få i oss litt for mange kalorier hver dag. Så lite som tyve kalorier ekstra daglig, tilsvarer en vektøkning på ett kilo på et år, sier hun.

Krister Sørbø / VG

Ungikk fellene

Ulrikke Nordh (22) har vært student i fem år, og har klart å unngå studentfella.

– Det vanskeligste når det gjelder mat i studenttiden, er å planegge. Helt i starten da jeg flyttet for meg selv, gikk jeg ofte på butikken rett etter skolen, skrubbsulten. Det ble veldig dyrt, og handlekurven ble fylt med lite sunne ting, sier hun.

Krister Sørbø / VG

Løsningen ble å skrive gode, gjennomførte handlelister.

– Jeg begynte å planlegge for en uke fremover, og skrev ned absolutt alt jeg kom til å trenge eller få lyst på i løpet av den uken. Da kunne jeg også kjøpe noe av det som var litt dyrere, for jeg unngikk å gjøre småkjøp gjennom uken, sier Ulrikke, som sammen med en venninne driver bloggen «Mat på budsjett».

Fyll basislageret

Når du først skal lage, handle inn så du kan lage mye. Summen på kassalappen blir kanskje litt større, men bruk heller tusen kroner én gang i uken, enn fire hundre kroner fem ganger i uken.

– Egg, mel, løk, hvitløk, masse grønnsaker og frukt. Det har jeg alltid på kjøkkenet mitt, for det kan jeg bruke til mange ulike retter, sier hun.

Er du litt smart, sørger du for at det du handler inn rekker til både to og tre måltider.

– Bruk rester av dagens middag til morgendagens lunsj. Jeg lager for eksempel også smoothie til frokost, som jeg har med som mellommåltid på skolen, sier Ulrikke.

For Bahare Viken var det bare små grep som skulle til. Ikke bare har det gjort at hun har kvittet seg med de ekstra kiloene; nå sover hun bedre, har mer energi og klarer å konsentrere seg i mye større grad enn før. Hun bruker også veldig mye mindre penger.

– Jeg går fortsatt ut med de jeg studererer med, men vi drikker ikke like mye. Nå klarer jeg meg med ett glass vin om vi går ut en vanlig kveld. Så kan det heller bli litt ekstra utskeielse når det er noe spesielt, sier hun.

Eksperttipsene:

  1. Å flytte hjemmefra er en av de største endringene i livet ditt. Det er fort gjort å legge seg til en vane med å bruke mat som trøst. Vær bevisst på dette.
  2. Ikke gjør fylla mer usunn enn nødvendig. Unn deg litt chips på vorspiel, men stopp i tide. Planlegg både nattmat og mat for dagen derpå. Ha for eksempel ekstra godt brød og pålegg hjemme.
  3. Få inn bevegelse mellom leseøktene. Trenger du en pause fra bøkene, er det bedre å gå seg en liten tur, enn å sette seg ned med en kopp kakao i kantina.
  4. Venn deg til at det er rom og situasjoner der mat ikke har en plass. Som i lesesalen, under forelesninger og foran tv’en. Unngå «gressing» – å småspise hele tiden.
  5. Kvitt deg med sjokoladepålegget!

Kilde: Inger Bergmann-Paulsen

Du spiser mer enn du trenger når…

  • Du spiser sammen med andre.
  • Du ser på tv.
  • Grytene står på bordet.
  • Tallerkenen er stor.
  • Du spiser på restaurant eller kafé.
  • Du setter frem mer enn du har planlagt å spise.

Kilde: Inger Bergmann-Paulsen

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her